Kínában óránként tízezrével adnak el hamis palack borokat. Segíthet ezen a Bitcoin? Ugyan a kriptovaluta mint digitális pénz terjedt el, a mögötte álló technológia sokoldalúsága miatt a világkereskedelem számos területén használható, sőt, használják is. Annyira, hogy az ellátási láncokat is képes lehet forradalmasítani. Vendégszerzőnk írása.
A Bitcoin ismét a figyelem középpontjába került, hiszen új csúcsra ért, nemrég már tizenkét millió forintot kellett fizetnünk egyetlen egyért. Őrületes emelkedés történik, elemzők szerint akár százmillió forintig, sőt, azon is túl juthatunk 2021 során. Kevesebb szó esik azonban a mögöttes technológiáról, a blokkláncról, vannak projektek a piacon, amik valós problémákra adnak hatékony megoldást a segítségével. Ezek közül kitűnnek az ellátási láncok reformjára felesküdött platformok, bár az ő útjuk sem zökkenőmentes, de az eredmények már most tetszetősek.
Hamis a baba
Mindannyian találkoztunk már valamilyen formában hamisított termékekkel, azt azonban kevesen tudják, hogy a különböző ruhadarabokon, szórakoztató elektronikai termékeken túl ez az ipar célkeresztjében tartja a gyógyszereket, vakcinákat, sőt, még az élelmiszereket is. Bő ötszáz milliárd dollár értékű, folyamatosan növekvő területről van szó, nem csoda, hogy sokan keresnek megoldást a problémára.
20 ezer dolláros csúcson a bitcoin – új lufi vagy reális árfolyam?
Így tett Sunny Lu is, a Louis Vuitton China korábbi IT vezetője, aki a 2010-es évek elején, egy továbbképzésen találkozott a blokklánc technológiával.
Nem nehéz kitalálni, hogy mi volt a leggyakoribb probléma, amivel a luxustermékek széles választékáról ismert brand szembekerült: remek megoldási lehetőség rejlik az újdonságban a termékhamisítás elleni harc számára.
Mindenki látja, ha valaki csal
A blokklánc esszenciája ugyanis a módosíthatatlanság, az elosztott adatbázisnak is nevezett rendszerben minden érintett fél számára feltűnik, ha valaki bármilyen elhelyezett adatot megpróbál utólag alakítani, így a jelenlegi megoldásoknál jobb, hatékonyabb eszközt kínál. Arról nem is beszélve, hogy némi kiegészítéssel a blokklánc lehetőséget ad arra, hogy a végfelhasználó is ellenőrizhesse egy termék eredetét.
Pontosan ezt valósította meg a 2015-ben indult, azóta is Lu vezetése alatt álló Vechain, egy okostelefon applikációval pillanatok alatt megtudhatjuk, hogy egy cipő, táska, egyéb termék valóban az-e, aminek a külső megjelenése, és az eladó mondja. Ehhez különböző technológiákat, például a bor esetében címkére helyezett QR kódokat, ruházati termékek, kiegészítők esetében pedig RFID chipeket használnak.
Az információ forrása mindig a blokklánc, hiteles képet ad arról, hogy pontosan honnan származik a kiszemelt termék, sőt, akár arról is, hogy milyen utat járt be, illetve honnan származnak az összetevői.
Jól érzékelteti, hogy a termékhamisítás terén mekkora értéket adhat egy ilyen rendszer az, hogy Kínában mintegy harmincezer üveg hamis bort értékesítenek, óránként.
Honnan az a kipufogó?
Az elegáns ruhákon, drága italokon túl számos egyéb területen adhat értéket a Vechain, a koronavírus-járvány kapcsán például a vakcinák eredetét teszik megismerhetővé, a nagyszámú alkatrésszel, beszállítóval dolgozó autóiparban pedig az egyes komponensek származásáról, minőségéről tehet tanúbizonyságot ugyanez a megoldás.
Nem csoda, hogy a bő tizenkétezer alkalmazottal, évi közel két és fél milliárd dolláros bevétellel operáló auditáló cég, a DNV GL partnere lett a Vechain, széles ügyfélkörük számára kínálják az újszerű megoldást.
“Megbékéltem a helyzettel” – mondja a jelszava miatt milliárdokat veszítő Bitcoin tulajdonos
De dolgoznak a PriceWaterHouseCoopers-el is, a Big Four egyike termékkövetésre- és hitelesítésre ajánlja Lu megoldását ügyfeleinek világszerte. A sor még hosszan folytatható, természetesen korábbi munkaadója, a Louis Vuitton brandet is birtokló LVMH is alkalmazza már Lu szolgáltatását.
De lépett már a Renault és a BMW is, az autóipari szereplők közül elsők között látták meg a Vechainben rejlő lehetőséget.
Kevés olyan terület van, ahol az ellátási láncok ne szorulnának hatékonyságnövelésre, az eredet követés pedig szinte kivétel nélkül mindenhol probléma, legyen szó egy ablaktörlő minőségéről, vagy akár arról, hogy alkalmaztak-e gyermekmunkát egy ruhadarab elkészítése során.
A kemény munkának úgy tűnik megvan az eredménye, hiszen nemrég Belgium miniszterelnök helyettesével is találkozhatott Lu, hogy országa logisztikai problémáira keressenek közösen megoldást.
Mindezek ellenére a Vechainnek nincs könnyű dolga, hiszen évtizedes gyakorlatok megszakítását kéri ügyfeleitől, ráadásul egy merőben más megközelítéssel operálnak, mint bárki más. Az eddigi sikerek azonban bíztatóak, nem csoda, hogy a kriptopénz piac mostani felfutása ezt a projektet sem kerüli el, két-három hónapja még alig egy centet ért a saját eszközük, a VET, most pedig már három körül jár, elemzők szerint könnyedén el fog jutni egészen egy dollárig.
A coin szerepe is említésre méltó, a VET az, amivel értéket fejezhetünk ki a rendszerben, úgynevezett dual token modellről van szó, szerepet kap egy másik eszköz, a VTHO is, ennek célja, hogy a tranzakciós díjakat fizethessük meg vele. Azért született a VET mellett egy másik kriptopénz is, hogy elkerülhessük az erre a piacra jellemző volatilitásból eredő kellemetlenségeket, a VTHO-t a rendszer igyekszik óvni a jelentős árfolyamingadozástól, így mindig hasonló áron végezhetjük el utalásainkat.
De nem csupán kulcsrakész megoldásokat kínálnak, a Software-as-a-Service (SaaS) megoldások mintájára Blockchain-as-a-Service (BaaS) szolgáltatást is nyújtanak, ennek segítségével ügyfeleik egyedi igényekre szabhatják az ellátási lánc menedzsment megoldását.
Kihívó itt is van
Valóban óriási piacra tapintott rá ügyesen Lu, a meglévő ügyfélkör mellett ezt mi sem bizonyítja jobban, mintsem az, hogy nem ők az egyedüliek, akik ezen a területen próbálkoznak. Fontos szereplője a születőfélben lévő szolgáltatás típusnak a szintén kínai gyökerű Waltonchain, ők a mezőgazdasági lehetőségekre is nagy hangsúlyt fektetnek.
Öregszik a Paypal, ezért nyit a Bitcoin felé. Bejöhet a nagy dobás?
Nem csoda, hogy az élelmiszerbiztonság itt is előkerül, hiszen a közel másfél milliárd lelket számláló Kínában óriási kihívás a lakosság ellátása, ráadásul az olyan problémák, mint a vissza-visszatérő sertéspestis, vagy most a koronavírus is számos fennakadást okoz.
Arról nem is beszélve, hogy sok kínai termelő sajátosan értelmezi a vonatkozó előírásokat, tovább növelve a hatalmas ország nehézségeit.
Persze egyedi szolgáltatással is igyekszik érvényesülni a Waltonchain, a garancialeveleket viszik blokkláncra, ennek nagy előnye lehet, hogy megszüntetheti a vásárlók és eladók közötti vitákat, illetve egyszerűsítheti a kapcsolódó adminisztrációt. A Vechainhez hasonlóan ők is QR kódokkal, RFID chipekkel és egyéb azonosítási megoldásokkal dolgoznak, ez a garanciakérdések tisztázásnak módja is egy-egy termék esetében.
De nem csak ez a cég okozhat fejfájást a jelenleg piacvezető Vechain menedzsmentjének, már bő egy tucat startup dolgozik azon, hogy az ellátási láncok piacaiból minél nagyobb szeletet hasíthasson ki magának.
Vannak, akik kifejezetten drágakövekre specializálódnak, az úgynevezett véres, vagyis fegyveres konfliktusoktól sújtott terüetekről származó gyémántok kiszorítása a cél, többek között erre készül például az Everledger.
Mások az ellátási láncok mellett, vagyis azokkal együtt a logisztika kihívásaira is újszerű választ igyekeznek adni, ilyen többek között a feltörekvő ShipChain.
Az biztos, hogy hosszú út áll még a blokklánc előtt, nem lesz könnyű feladat az ellátási láncokban, a logisztikában, vagy akár az agrárium különböző szegmenseiben gyökeret ereszteni, a piacvezető Vechain eddigi eredményei azonban bíztatóak. Könnyen lehet, hogy a Bitcoin technológiája csendben hódító útra indul, és ez teljesen független attól, hogy a vezető kriptopénz árfolyama eléri-e a sokak által áhított százezer dollárt, vagy örök feledésbe merül.
Györfi András a Kriptopénz ABC című ismeretterjesztő kötet szakmai szerkesztője, társszerzője, a Kripto Akadémia szerkesztője.
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlenül tükrözi a Forbesét.