A szerdai sokk után folytatódik a streamingmizéria, az anyacég hallgatása is egyre aggasztóbb. Pedig nem kell Sherlocknak lenni hozzá, hogy rájöjjünk az okokra. A legidegesítőbb az egészben (és úgy általában a streamingben) az átláthatatlanság.
Frissítés: néhány órával cikkünk publikálása után ismét elérhető lett az Aranyélet első két évada, a harmadik továbbra sem az. Írásunk címét és szövegét ennek fényében módosítottuk.
Tegnap arra keltünk, hogy az HBO Max streamingszolgáltató hazai kínálata több európai és amerikai, valamint kábelcsatornás és streamingsorozattal megcsappant. Az előfizetőket természetesen a hónapokig óriásplakátokon hirdetett A besúgó, valamint a magyar HBO-t alapjaiban meghatározó Aranyélet harmadik évadának hiánya érintette a legérzékenyebben.
Már megint mi történt?
Sejteni lehetett, hogy a tegnap délelőtti lista nem a teljes, mert sok-sok címnél nem vettük észre azonnal a hiányát. Azóta a Sorozatjunkie külön cikket vezet, amit szerda este frissítettek legutóbb. Eszerint az Aranyélet pár órára teljes egészében elérhetetlenné vált az HBO Maxon (azóta az első két évad visszakerült, a harmadik még mindig nem), és menet közben más szériák is csatlakoztak az elveszett tartalmakhoz.
Íme, a tévés-sorozatos-streaminges portál szerint az aktuális lista, legalábbis amiről ők tudnak: A besúgó, Aranyélet 3. évad, Időbevándorlók, Az Árnyak, Ruxx, Dafne és a többiek, Szexi svédek, Kamikaze, Foodie Love, Mi vagyunk a medvék, Talált pénz, Hackerville, Isten hozott Senkiföldjén, Kemping, Sally4Ever, Gösta, Az igazi sztár, Apanapok, Vagy így, vagy úgy, Eszmélet, Gombik, Villámmacskák akcióban, Bakelit (kivéve a pilot), Mrs. Fletcher, Futás, Krízisben, Itt és most.
Kivétel nélkül semelyikről sem értesített előre a platform, hogy kivezetik a kínálatból, a hazai képviselet szerdai, szűkszavú reakciója óta pedig még mindig csak találgatni tudunk – igaz, egyre megalapozottabban –, hogy az anyacég spórolása lehet-e a jelenség oka.
A felháborodás persze hatalmas.
- A magyar Facebook-oldalt ellepték a haragos, csalódott felhasználók. Lásd például a legfrissebb, a Trónok harca előzménysorozatáról szóló posztot, ami alatt szinte kizárólag A besúgó, az Aranyélet és társai hiányáról megy a kommentfelkelés, többen is azzal fenyegetőznek, hogy nem fizetnek elő tovább.
- Nyilván nem erről álmodik egy frissen rajtolt szolgáltatás, főleg nem a konkurencia, a Disney+ szintén friss startja árnyékában. Hát még úgy, hogy az HBO Max az előddel (HBO Go) és kapcsolódó szolgáltatásaival hosszú évek óta jelen van a magyar piacon, a bizalomnak ez semmiképp nem tesz jót.
Mi lehet az oka?
„Az HBO Max és a Discovery+ streamingszolgáltatók összeolvadásának előkészítéseként zajlik a két platform elemzése és a végső szolgáltatás kialakítása. Ennek a folyamatnak a része, hogy egyes tartalmak lekerülnek a felületekről”
– ezt közölte tegnap a magyar képviselet. Csak ennyit, ennél többet hivatalosan azóta sem.
Legalább így vagy úgy, de utaltak a Warnermedia és a Discovery cégek friss összeolvadására, és hogy az így létrejött új anyacégben, a Warner Bros. Discoveryben az ismeretterjesztő birodalom éléről jött új fővezére, David Zaslav milyen meredeknek számító húzásokat ejtett meg, amióta deklaráltan bevállalt egy 3 milliárd dolláros büdzsévágást. Tartalmi szinten is, pedig ott nyugalmat ígért.
- Ehhez képest sztárproducer J.J. Abrams méregdrágának tervezett projektjét több év fejlesztés után kukázták (úgy, hogy a filmessel mindeközben sok száz millió dollárt érő szerződésük van),
- a CNN+ streamingszolgáltatást alig 30 nap működés után lőtték le,
- a főként amerikai piacra tervezett pilotjaik és futó műsoraik közül pedig szintén sokat elkaszáltak – még olyan realityt is, aminek amúgy pár hét múlva lett volna a bemutatója.
Gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan
Az előbb soroltakhoz képest egy európai vagy akár magyar gyártás elérhetetlenné tétele (aminek vélhetően a licencdíjak megspórolása az oka), valljuk be, a globális egészet nézve nem akkora érvágás. És nem is tűnne első számú prioritásnak ennek rendbetétele, ha egy világcég fejével kellene gondolkodni. Ennek fényében végképp megjósolhatatlan, hogy rövid vagy hosszú távú, sőt végleges törlésről van-e szó, és eleve azt sem tudni, hogy tényleg az anyacég költségracionalizáló törekvései állnak-e a háttérben.
Így vagy úgy, a balhé akkor is erősen szembemegy az eddigi Warner-kommunikációval, miszerint kiemelten kell kezelni a regionális piacokat, vagy hogy a nem amerikai gyártásoknak is ugyanúgy helyt kell tudni állniuk világszinten.
Erről egyébként A besúgóról szóló portrénkban is beszéltek nekünk az alkotók. Ahogy azt tavasszal Závorszky Anna producer elmagyarázta nekünk, a kimondatlan elvárás mindig is ott volt a vállalat berkeiben, hogy egy-egy új címnek külföldi piacon is helyt kell majd állnia.
A besúgó esetében ez konkrétan ki is lett jelentve, mondván, „a csatornának is az a koncepciója, hogy lokális, de nemzetközileg is befogadható történeteket keresünk”.
A besúgó áprilisban 61 országban debütált, a most lekerült tartalmak nemcsak itthon, hanem globális szinten is kámforrá váltak. Az előbb idézettek után jogos a kérdés, hogy ez azt jelenti-e, hogy A besúgónak nem sikerült beváltania a hozzá fűzött ígéreteket. Hivatalosan csak annyit tudni, hogy áprilisban és májusban is a sorozat volt a magyar HBO Max legnépszerűbb tartalma, konkrét statisztikát nem szokott közölni a vállalat (meg úgy általában az iparág, kivéve a Netflixet).
Reagáltak az európai alkotók
Ahogy a Kreatív megírta, a román Vera Ion, a Ruxx írója petíciót indított. Ebben azt üzeni Zaslavnak:
„A céges világban mindenki egymásnak passzolgatja át a felelősséget, de végül is ön a Warner átvétele óta történt változások arca és motorja.”
Hozzáteszi, hogy „a Ruxx kiemelkedően fontos a román nők, az LMBTQIA+ közösség és sok bukaresti fiatal számára”, és hogy Zaslav a döntéssel eltörölte a román televíziózás új, helyi történetekre építő, Közép-Kelet-Európában releváns korszakát (hiszen az elmúlt öt évben készült többi román műsor is elérhetetlen lett). Azt kéri tehát a cégvezértől, hogy gondolja újra a döntését és bánjon megfelelőbb módon a román kultúrával, bár Ion megjegyzi azt is, hogy szerinte „semmi nem fog változni, de legalább fejezzük ki, hogy ez nem oké”.
Szentgyörgyi Bálint, A besúgó alkotója sokkal rövidebb, sokkal tömörebb, sokkal ködösebb poszttal csatlakozott a bulihoz.
A legnagyobb gond?
Számomra a transzparencia hiánya a legidegesítőbb, és itt nem csak a céges kommunikációról van szó. Mert bizony a magyar HBO Max-felület egyáltalán nem jelzi előre, mikor melyik sorozat fog eltűnni a kínálatból – szemben az amerikaival, ahol erre külön menüpont van, vagy akár a Netflixszel vagy az Amazon Prime Videóval, akik ezt legalább az adatlapokon megteszik. Mert hát a tartalmak kikerülésének számos oka lehet, nem csak a mostani. A streamingjogok elévülése és továbbköltözése nehezen követhető folyamat, erről itt írtunk korábban.
Ennek egy emlékezetes példája két évvel ezelőtt esett meg, amikor is a Black Lives Matter felerősödése közepette többen azt hitték, hogy a benne szereplő, fekete bőrszínűre maszkolt Robert Downey Jr. miatt vették le a Trópusi vihar című komédiát a Netflixről.
- Mint azt nem hivatalos adatbázisokból akkor le tudtuk nyomozni az IGN-nél, bár az ausztrál és magyar régióból tényleg az azt megelőző napokban vagy hetekben szedték le a filmet, az Egyesült Államokban már évekkel előtte sor került erre, sőt igazából évek óta le-felkerülget a régiós kínálatokból.
- Nem lehetett tehát egyértelműen kijelenteni, hogy abban az időszakban a blackface és a BLM miatt került le a vígjáték. Mondani sem kell, hogy a magyar platformon akkor még nem is tüntette fel a Netflix, hogy az adott tartalom meddig elérhető náluk, ezzel olykor az előbbihez hasonló félreértéseket okozva.
Ami az HBO Maxot illeti, a magyar nyelvű felhasználási feltételek is biztosítanák egyébként az úgynevezett hozzáférési időablak létezését, azaz hogy nyomon követhető legyen a tartalmak hozzáférhetőségi időszaka.
Sőt, konkrétan úgy fogalmaznak: a jogosult felhasználó „felelőssége, hogy figyelemmel kísérje az egyes tartalmak hozzáférési időablakát”.
Hátha erre egyszer tényleg figyelmet fordíthatunk majd, az HBO Maxnál a labda, hogy itthon is megmutassa sorozatai, filmjei elérhetőségének végdátumát. Akkor lenne csak igazán aranyéletünk.