Jason Kilar. Fotó: Recode Youtube-csatorna
Fotó: Jason Kilar. Fotó: Recode Youtube-csatorna
Üzlet

A főnök, aki már egy éve rádöbbent: el kell hagynia a fedélzetet. Így is tesz

Vaszkó Iván
2022. április 07. 8 perc olvasás

A kisebb hal jött a nagyobbért. Kimondva nem lett, de ott lógott a levegőben: a Warnermedia-Discovery deal bedarálja majd a covid alatt helytállni próbáló Warner-főnököt is. Így ő jó előre felkészült a nagy búcsúra.

Keddről szerdára virradóan az AT&T amerikai telkóóriás alá tartozó médiaszörnyeteg, a Warnermedia három nagyfőnöke is lemondott.

  • Egyszer Ann Sarnoff, a cég stúdiókért és csatornákért felelős csoportjának elnök-igazgatója, alá tartozik például a Warner Bros. filmes és sorozatos stúdiója, az HBO, TNT és TBS kábeladók vagy az HBO Max streamingszolgáltató;
  • Lemondott az az Andy Forssell is, aki az HBO Max alelnök-vezégigazgatójaként a platform nemzetközi terjeszkedését vezényelte le. Kábé Sarnoff-fal egy időben érkezett, 2019 közepén.
  • De a sort valójában Jason Kilar indította el, a Warnermedia 2020 tavaszán kinevezett vezérigazgatója. Ő már tavaly óta tudja, hogy otthagyja a pozíciót.

Azóta, amióta az AT&T és az ismeretterjesztő programkínálatáról világhírű Discovery tavaly májusban bejelentették: 43 milliárd dolláros megállapodásuk jegyében összeboronálják médiaportékáikat és Warner Bros. Discovery néven új részvénytársaságot alapítanak. Csakhogy ennek élére nem a viszonylag frissen kinevezett, előtte a Hulu irányításával streaminges tapasztalatot szerző Kilarral, hanem a Discoveryt másfél éve vezető David Zaslavval képzelték el a jövőt.

Mert ugye két CEO nem fér meg egy csárdában.

A gigadeal alig pár évvel azután fog megköttetni, hogy az AT&T 2018-ban a Time Warnertől megvette a Warnermediát – potom 85 milliárd dollárért.

A The Wall Street Journalnek nyilatkozó források azt mondják, Zaslav észjárását ismerve sem Kilar, sem Sarnoff helyére nem fognak új embert keresni, sőt a menedzsmenthierarchia több szintjét is le fogja építeni, csak hogy a legfontosabb céges divíziók közvetlen neki jelenthessenek majd, és hogy discoverys muftijainak az új cégben is kiemelt szerepet biztosíthasson.

Számított rá, csalódott

A The Wrapnek a leköszönő Kilar azt mondta, a májusi bejelentés után csupán két hét kellett neki, hogy rádöbbenjen: nem fog ottmaradni a posztján.

Most jött el a pillanat, vagyis az értesülések szerint pontosabban addigra, mire a Warnermedia-Discovery üzlet hivatalosan le nem zárul. Ez már a jövő héten esedékes lehet, de mindenképp a második negyedév elejére várják. Mindenesetre Kilar házon belül már kiküldte búcsúlevelét.

„Számítottam rá, mi fog következni a tranzakcióból – mondta Kilar a The Wrapnek. – Voltaképp a kisebb hal ette meg a nála sokkal nagyobbat, hozva magával a vezetőséget és felfalva a CEO-t is. Tudtam, hogy fog ez lezajlani, nem is morfondíroztam sokat a témán.”

Azt a kedden közzétett interjúban nem tudta megmondani, lemondása milyen más Warnermedia-kulcsemberek távozásával járhat – de, mint most már tudjuk, vele párhuzamosan tényleg beindult a felmondáscunami.

A távozó vezető már a Vox Media egy tavalyi konferenciáján is úgy fogalmazott: a warnermediás főnökpozíció, ahogy a Discovery-deal lezárul, úgyis megszűnik, és hát ő is emberből van, szóval ilyen értelembe persze, hogy csalódott, amiért nem folytathatja a munkát.

A Warner Bros. Discovery 2021 nyarán leleplezett logója
A Warner Bros. Discovery 2021 nyarán leleplezett logója

Ahogy azt a Deadline foglalta össze, Kilar helyzetét csak még inkább nehezítette, hogy az érintettek sosem tisztázták az ő várható jövőjét az új cégben. Így bármikor a terveiről faggatta a sajtó, Kilar sem tudott nyílt választ adni jövőbeni terveiről. A kezdeti megrökönyödés után, és azután, hogy megvizsgálta saját jogi lehetőségeit az őt is meglepetésként érő tranzakció közepette, végül hozzászokott a gondolathoz és inkább tette a dolgát a cégben. Végül tényleg nem vonult csendben háttérbe, hanem sorra vállalta az interjúkat, nyilvános szerepléseket.

A mostani sajtókörben is a lehető legjobb színben tünteti fel magát: egy kicsit a körülmények áldozataként, de mégis mint aki a végsőkig kitartott.

Rövid, de intenzív főnökség

Kilar egy igen turbulens időszakban érkezett meg a Warnermedia élére: a covid első hónapjaiban, amit hírhedten megszenvedett a szórakoztatóipar, legyen szó akár a zárva tartott nagy vásznakról, akár az akadozó forgatásokról, tartalomgyártásról.

Kilar mindenesetre tett azért 2020-ban, hogy jócskán felbolygassa az ipart: annak az évnek a végén jelentették be, miszerint 2021-ben a Warner Bros. minden mozifilmjét az amerikai premierjeikkel egy napon fogják az HBO Maxon debütáltatni és pár hétig elérhetővé tenni. Extra felár nélkül, szimplán a párdolláros havidíjért cserébe.

A bemutatóstratégiában Sarnoff is fontos szerepet játszott mint az alkotókkal, színészekkel zajlott jogi és bértárgyalások felügyelője.

A döntés máig megosztónak számít: sikerült vele megdobni az HBO Max-előfizetések számát (e pillanatban 73,8 millió előfizetője van az HBO-nak és HBO Maxnak együttesen, Kilar 2020. májusban 20 millió előfizetésnél vette át a kormányt), de elismert rendezők és hollywoodi ügynökök egy emberként háborodtak fel a szerintük a szimultán streampremier által okozott károk miatt, ahogyan a mozivászonra megálmodott alkotás hirtelen szimpla streamingtermékké degradálódik.

A covid első évében nem kevés fejvakarást okozott a médiaóriásoknak megtalálni a helyes formulát. Ilyen szemmel a Warnermedia-féle modell volt, de a Disney és a Universal filmstúdiót is birtokló Comcast is próbálkozott hasonlóval. Végül nem ebbe az irányba, hanem inkább a rövidebb terjesztési ablak (a mozi- és otthoni premier közt eltelő időszak) felé mozdultak el az iparági szereplők. Az eddigi sztenderdnek számító 90 napot már a Warnermedia is lerövidítette 45-re és a hazai HBO Maxszal is bevezették a módszert, nem folytatva így a 2021-es stratégiát.

Kilar nevéhez más vitatott lépések is fűződnek: vezénylete alatt szabták újra a warnermediás egységek felosztását, működését. Igaz, ez gördülékenyebbé tette a házon belüli folyamatokat, kommunikációt, döntéshozatalt, viszont nagyjából kétezer pozíció meg is szűnt ez által, köztük felső vezetői állások is.

Nemrég azt a Jeff Zuckert is elmozdította a CNN hírcsatorna elnöki székéből, aki nem számolt be munkahelyének a kollégájával, a csatorna marketing- és kommunikációs vezetői posztját azóta szintúgy elhagyó Allison Gollusszal való párkapcsolatáról. A sztoriról részletesen itt írtunk a Forbes.hu-n.

És most mi lesz?

Kilar a WSJ-nek azt mondta: az AT&T és a Discovery közti tárgyalásokra nem volt rálátása, ahelyett viszont, hogy a deal bejelentés után máris felmondott volna, inkább úgy döntött, kitart bizonytalan jövőjű pozíciójában. Még úgy is, hogy egyébként az elmúlt egy év szalagcímei és Kilar nyilatkozatai mind arra utaltak, hogy úgysem lesz helye az új cégben, így hát a cégvezető fogalmazhatja is a felmondólevelét – olybá tűnik, majd egy éven át.

Kilar ma már azt vallja:

elfogadják a kritikákat a szimultán streampremieres húzásukért, mert hát „ebben a pozícióban néha meg kell hozni olyan fontos döntéseket, amik talán nem lesznek túl népszerűek, de végül is vezetőnek lenni nem holmi népszerűségi verseny”.

Ugyanakkor a The Wrapnek azt is hangsúlyozta, hogy büszke az elmúlt időszakra. A cég közel százéves történelmének legjobb eredményeit hozták, az HBO Max hasít, büszke arra is, mennyit dolgoztak azért, hogy egyre diverzebb, sokszínűbb lehessen a Warnermedia csapata, kreatív értelemben pedig a szakma csúcsán látják magukat.

Sajnálja viszont, hogy nem kapott elég időt rá, hogy frissen elindított projektjeiket (az HBO Maxot, a CNN+ streamingszolgáltatót vagy újragondolt videójátékos tevékenységeiket) még tovább istápolhassa.

A WSJ számára azt is hozzátette: hirtelen nem tudja, merre tovább, bár szívesen maradna a technológia, történetmesélés és innováció területén. Ami zicher: nem tervez egy helyben ácsorogni vagy visszavonulni.


Kapcsolódó cikk a Forbes.hu-n:

Borítókép: Jason Kilar. Fotó: Recode Youtube-csatorna