Nyáron elindul az OTP csoport webáruháza, a fizz.hu – de tényleg volna értelme felvenni a kesztyűt az Emaggal szemben?
Váratlan szereplő lép be az e-kereskedelmi piacra: az OTP csoport hétfőn jelentette be, hogy hamarosan indul a fizz.hu nevű webshopjuk, amit keddtől már tesztelhetnek is a bank munkatársai. Piaci forrásunk szerint az éles rajt nyár legvégére várható.
„A fizz.hu folyamatosan bővülő szolgáltatásokkal és termékportfolióval rendelkező webshop, nem titkolt célunk pedig az, hogy a jövőben Magyarország egyik legjobb webáruháza legyünk”
– írja a fizz.hu a bejelentés kapcsán.
Mit tudunk eddig? Van értelme?
Úgy hallottuk, a fizz.hu a Pepitánál, valamint az Emag Marketplace-nél is jól ismert értékesítési modellben, online piactérként fog üzemelni.
Őrültségnek tűnik, hogy egy bank fejest ugrik abba a piacba, ahol az egykori Extreme Digital (közös cégbe olvadt az Emaggal), Vatera és társai több évtizedes hagyományt teremtettek? Nagyon is van logika abban, hogy a leggazdagabb magyar, Csányi Sándor által vezetett OTP kipróbálja magát. Hiszen az intézet innovációs részlege már évek óta dolgozik, befektet más, bankoláson túli területekbe is, visszatérő startupprogramjaik mellett például a robotizációba, valamint a magánegészségügybe is. Tekintve ismeretüket, tapasztalatukat a magyar kkv-szektorban vagy ügyfélszolgálati területeken, ez erős technikai hátteret biztosíthat nekik, nem beszélve a bank adta tőkéről, finanszírozási lehetőségekről.
Információink szerint a fizz.hu-t az OTP Bank Nyrt. százszázalékos tulajdonában álló OTP Ecosystem Kft. fogja üzemeltetni, ezzel is autonóm működést biztosítva a csoporton belül. Ha minden igaz, az új webáruház csapatának magja az Emagtól fog érkezni, ügyvezető igazgatót pedig a Moltól igazoltak. Mint az a LinkedIn-profiljáról cikkünk publikálása után kiderült, Szőcs András lett a fizz.hu ügyvezetője. Ő korábban a Mol e-kereskedelmi vezetője volt, előtte öt évet dolgozott a Salling Groupnál, tízet pedig a Tescónál.
Küldtünk kérdéseket az OTP sajtóosztályának a fizz.hu indulásával, valamint a fenti információkkal kapcsolatban. Válaszukban azt írták: az indulás időpontjával és az oldal működésével kapcsolatban később adnak tájékoztatást.
A hírhez érdekes adalék, hogy 2016-ban az OTP szemet vetett a Tesco régiós láncaira, fel is értékeltették a cégcsoportot, 1000 milliárd forintos tétel lett volna. Az akkor még független lapként működő Figyelőnek az OTP elismerte, hogy a vásárlási szándék felmerült. A lap akkor arról írt, hogy a bankcsoport tervei mögött nem volt politikai támogatás, mivel a magyar kormány nem akart feszültséget a lengyelekkel (a lengyel Tesco-leány is érintett lett volna az üzletben). Korábban rendre felmerült a Tesco kivonulása, de a csoport az elmúlt években újításokkal, fejlesztésekkel és beruházásokkal jelezte, hogy marad a piacon.
A felfutó online kereskedelem jó ugródeszka lehet a bankcsoportnak, ráadásul a régiós terjeszkedési terveket is megtámogatja egy erős e-kereskedelmi láb.
Unalom: nincs
Nem beszélhetünk nyári uborkaszezonról, izgalmas mocorgások látszanak a magyar e-kereskedelemben. Az Emag a múlt héten jelentette be, hogy kiszállnak a magyar (Extreme Digital-)alapítók, Várkonyi Balázs és Kelemen Gyula, és a Vatera is kiválik a cégcsoportból, hogy a távozó páros vegye át az online piactér felett az irányítást.
Várkonyi a hírt úgy kommentálta, hogy jelenleg „a C2C üzleti modellben látunk erős növekedési potenciált, és az Extreme Digitalhoz hasonló sikertörténetet szeretnénk létrehozni a használt áruk adásvételében erős online piactéren”. Az MMOnline szerint a hír kapcsán a fő kérdés az, hogy
érintheti-e ez a változás az eladósorban álló Jófogás.hu-t és Használtautó.hu-t, vagy hogy a Vatera új, többségi tulajdonosainak elképzelései között szerepel-e a megszerzésük.
Az még februárban derült ki, hogy a két portál tulajdonosa, az Adevinta kivonul Magyarországról.
Baj: van
Ezenkívül sincsenek csendes, gondmentes hónapok a magyar e-kereskedelemben.
- A GKID nevű kutatócég májusban közzétett kutatásából többek közt kiderült, hogy éves szinten mindössze 9,9 százalékos volt a növekedés 2022-ben.
- Az infláció mértékét is figyelembe véve ez tulajdonképpen csökkenést jelent 2021-hez képest.
- Sőt, a hagyományos boltokhoz képest még csökkent is az e-kereskedelem súlya a teljes magyar kereskedelemben.
- Emellett a hazaiként működő külföldi kereskedők is egyre inkább befolyásolják a piacot – például a Kifli is, ami a GKID 2022-es forgalmi becslése szerint már a legnagyobb online szupermarket Magyarországon, és ahol egyébként nemrég vezetőcsere történt.
Cikkünk frissült a fizz.hu ügyvezetőjének nevével. A borítóképen Csányi Sándor, az OTP csoport elnök-vezérigazgatója, a Forbes szerinti leggazdagabb magyar 2022-ben.