FördősZé@Forbes

  Fördős Zé apukája az első sorban ült le az áprilisi Kilövésen, ahol bemutattuk a lapot. A család büszke Zére és a közös cégre, ő maga is azok közé a […]

Bővebben

Egy kávézó, ahol minden az érzékenyítésről és az előítéletek ellen szól. Még a kávégép is

A Magyar Vöröskereszt budapesti székházának földszintjén működő Empathy Cafe & Bistróban az akadálymentesítés nem merül ki a rámpában.

Meggyőződés, türelem és bizalom. Csak ennyi kell, és fogyatékkal élőkre is építhetsz sikeres vállalkozást. Budapesten, Szekszárdon és Székesfehérváron kerestünk fel ilyen cégeket – minisorozatunk, 4. rész.


Ballagok az eső áztatta Arany János utcán, kezemben egy harcsahurkás DOP lángos, az utcában levő Empathy Cafe egyik specialitása, amikor megállít egy turista házaspár. „It looks very delicious” – hadarja a férfi, majd arra is kíváncsi, mi ez. Angol gasztroszókincsemben kutatva hirtelen nem jut eszembe, mi a „harcsahurka”, de azért körülírom, majd útbaigazítom őket a kávézó felé.

Nagy Gábor és Csali Annamária (Vöröskereszt) az Empathy Caféban (Fotók: Orbital Strangers)

Nagy Gábor és Csali Annamária (Vöröskereszt) az Empathy Caféban (Fotók: Orbital Strangers)

„Az Empathy közösségi tér egy roppant alkalmatlan garázsból és egy irodából átalakítva nyitotta meg kapuit tavaly decemberben, az Empathy Cafe augusztus óta várja a vendégeket” – mondja Nagy Gábor, a Magyar Vöröskereszt főigazgató-helyettese.

„Több, mint ötven éve van itt a Magyar Vöröskereszt székháza, szerettük volna, ha nem csak székházként üzemel.”

A kávézó segít, hogy olyanoknak is láthatóvá tegyék a Vöröskereszt által képviselt elveket, tevékenységeket, akik nem tartoznak hagyományos célcsoportjukba, és mondjuk nem jönnek el egy beszélgetésre a menekültek világnapján, vagy egyébként nem adnak le ruhaadományt. Egy kávéra és egy péksütire viszont bejönnek.

Ő is katica, csak kicsit más – egy vállalkozás, ami egy lányáért küzdő anya története

Csali Annamária, a Magyar Vöröskereszt kommunikációs vezetője szerint a magyar társadalomban nagy szükség van az érzékenyítésre, arra, hogy félretegyük élőítéleteinket, és egy asztalhoz üljünk. Utóbbit itt nemcsak szűk körben lehet megvalósítani, a közösségi tér centrumában egy 16 méter hosszú vendégasztal hív párbeszédre.

Még a kávégép is

Az Empathyban a szemléletformálás és az érzékenyítés nem megváltozott munkaképességűek alkalmazásával valósul meg, hanem azzal, hogy feltűnésmentesen, de a fogyatékkal élőknek nagyon praktikusan, maximális figyelemmel tették használhatóvá a teret – fogyatékkal élők véleményét is kikérték.

A mozgássérültek mellett a hallássérültekre is figyeltek, a kávézóban két indukciós hurok van. Ez tompítja a környezeti zajokat a hallókészüléket használóknak, így könnyebben tudnak kommunikálni akár a felszolgálóval, akár másokkal. A látássérülteket segítendő a normál étlapon Braille-írással is feltüntették a választékot, így a látókat is edukálják.

Minden részlet az érzékenyítést segíti

Minden részlet az érzékenyítést segíti

Sok pozitív visszajelzés érkezett a pelenkázóval kapcsolatban is, amit „nem a női mosdóba bújtattunk el”, hanem kint van, így az apák vagy a szülők közösen is pelenkázhatnak.

„Pont az ilyen finomságok segítik az érzékenyítést”

– mondja Annamária. Azt mondják, Magyarországon nincs hasonló hely.

Fogyatékkal élőkkel vitték sikerre az éttermet vidéken – nyitják az új egységet, de már Budapesten

A kávézóban heten dolgoznak, van közöttük egy menekült munkavállaló is, a konyhán dolgozó John. Iránból jött Magyarországra, a debreceni befogadóállomásról ismerte őt egy vöröskeresztes kolléga, és tudták, hogy állást keres. Jól beilleszkedett a csapatba. „Az a legjobb, hogy neki is vannak otthonról receptjei” – mondja Gábor.

A beszállítók kiválasztásánál fontos szempont volt, hogy hazai alapanyagokat használjanak ételeikhez. A koncepció kidolgozásában Bezerics Dániel, a balatoni Paletta éttermek és büfék tulajdonosa segített a Vöröskeresztnek. Így került a képbe többek között a DOP lángospizza (ha választani kell, akkor a pizzához áll közelebb, és nagyon finom), neve is az eredetvédett, helyi termékekre utal. (A DOP az olasz eredetvédett termékeket illető védjegynek, a Denominazione di Origine Protettának rövidítése.) A kávégépük egy Milánóból származó, úgynevezett második esélyes kávégép: egy program keretében elítéltek újítanak fel kávégépeket nehézfémmentes alkatrészekből.

A kávézó nyereségét mindig valamilyen vöröskeresztes célra fordítják, a nyár a véradás támogatásának időszaka volt, ősszel a katasztrófavédelem következett,  a karácsony közeledtével a szociálisan rászorulókat segítik majd a profitból.

Európában is egyedülálló az autistákkal dolgozó magyar futárcég

Olvasd el Üzlet rovatunk további cikkeit!
Ezeket láttad?
Címkefelhő