Hónapok óta eseményfilmekre várunk, jön is végre Black Adam, a DC antihőse. Kérdés, hogy a rezsiárak és az infláció ellen is fel tudja-e venni a kesztyűt.
Október 20-án csütörtökön debütál a mozikban a Black Adam, a DC képregénykiadó azonos nevű karakterének filmje.
- A-listás színész játssza a főszerepet, Dwayne Johnson, és a Marvellel szemben filmuniverzum-építésben gyengébben muzsikáló DC egy ígéretesebb darabjáról volna szó.
- Eredettörténetként a DC-n belül nagyjából a Shazam! és Aquaman képregényfilmekhez lehet hasonlítani.
- Bár azoknál sokkal drágábban készült el a maga közel 200 millió dollárjával.
- A fenti két filméhez hasonló nyitóhétvégére számítanak a Black Adamtől Amerikában, 60-70 millió dollár nyitóbevétel felett már minden dollár ajándék lesz.
Majdnem két évtizede próbálják tető alá hozni a filmet. 2014 óta tudni, hogy Johnson játssza majd az antihőst. A színész marketingértéke elvitathatatlan, jövedelme egy részét közösségi médiás felületeinek köszönheti, van ereje annak, ha több száz millió követőjének is elkezdi népszerűsíteni a munkáit.
Akkor mi a gond?
Eredetileg tavaly decemberben lett volna a bemutató. A covid kicsit közbeszólt a terveknek, először nyárra, majd most őszre csúsztatták a premiert. Az elmúlt egy évben mutatott már életjeleket a mozi a járványból feltápászkodva (Pókember: Nincs hazaút, Top Gun: Maverick).
Ha néhány hónappal hamarabb érkezett volna a Black Adam, lehet, szerencsésebb lett volna.
Ugyanis a szalagcímek már hetek, hónapok óta arról szólnak, hogy kiürült a filmes kalendár. Nem maradtak kasszasiker bemutatók a nyár végére, ősz elejére, a nagyobb moziláncok cash flow-ja pedig kezdi megsínyleni a helyzetet. A Cinema City anyacége konkrétan a csőd szélére jutott.
Még tovább bonyolítja az ügyet az energia- és inflációs válság, ami ősz elejére a mozikba is beköszöntött. Több iparági körképet, elemzést olvashattunk már a nagy vásznakat egyre jobban leuraló problémákról, a megsokszorozódott energiaárakról, arról, ki hogyan próbálja orvosolni a problémát.
Miért fontos ez?
Eltekintve a művészi értéktől, minőségtől: közönségfilmek nélkül nehéz mozit csinálni. Nyáron több film is félmillió körüli nézőszámot hozott a hazai mozikban, főképp franchise-filmek, az említett Top Gun-folytatástól kezdve a Jurassic World fináléján át az új Minyonok-meséig. Csakhogy az elmúlt pár hónapban elmaradoztak a hozzájuk hasonló közönségfilmek – nemcsak itthon, de világszerte.
A covid után nehezen tudott még beállni a moziipar arra, hogy stabilan köpködje magából a nagy produkciókat, az eseményfilmek száma pedig megcsappant.
Titkos befutók
Az előbb inkább a 100-200 millió dollárból készülő gigaprodukciókról beszéltünk. Családi mozik, romantikus vígjátékok, művészfilmek, olcsóbb rétegdarabok a maguk szintjén így is brillíroztak, pl. a Minden, mindenhol, mindenkor című multiverzumos kaland. Vagy említhetnénk a friss George Clooney-Julia Robert romkomot, a Beugró a paradicsombát, ami nemzetközi piacokon igen jól halad (60 millió dolláros büdzsével 72,5 millió dollár bevétel, alig két héttel a magyar bemutató után több mint 130 ezer néző – amerikai premierje a héten lesz).
Külön igaz ez a horrorfilmekre, a műfajban mindig nagyot lehetett kaszálni szerényebb költségvetésből. A meghívás vagy a Mosolyogj itthon és globálisan is sikernek számít. Az utóbbi például 17 millió dolláros büdzséje körülbelül nyolcszorosát termelte ki, közel 140 millió dollárt. Hiába kapott Amerikában szimultán streampremiert is a gyatra kritikai fogadtatású A Halloween véget ér, 41 millió dollár feletti amerikai és 60 millióhoz közeli globális nyitóhétvégével így sem panaszkodhat (főleg 20 millió dolláros büdzsével).
A magyar Cinema City nyáron még úgy nyilatkozott nekünk: 2019-ig akár 4-7 darab premierfilmmel is tudtak számolni heti átlagban. Ez csökkent az utóbbi időkben 3-4-re. „A régi őszi szezonban heti-kétheti rendszerességgel jöttek a blockbusterek. Most nem ez lesz” – mondták.
Így nagy költségvetésű hollywoodi produkciók híján rövid időre európai és magyar filmekre, niche bemutatókra vagy jubileumi és retróvetítésekre kellett támaszkodniuk. Mint például a 2009-es Avatar felújított változatára, ami nem mellesleg elég jól teljesített, és bebizonyította, mennyire kellenek és tudnak hozni a neves franchise-ok. Úgy, mint idén várhatóan a DC-féle Black Adam is, az utána érkező Fekete Párduc 2., valamint az emlegetett Avatar rég várt folytatása is tudni fog.
Most akkor mi lesz?
A Black Adam hazai és globális nyitóhétvégéje bizonyos szinten sorsfordító lesz. Az érdekeltek, tehát a moziláncok és a forgalmazó nyilván bíznak abban, hogy a mozivászon pótolhatatlan. Hogy a mozizás a többi szórakozási formához képest még mindig jobban tartja az árát. És cserébe többet is tud nyújtani, még az otthoni streamingnél is, ami rendre visszatérő ütőkártyája a moziiparnak.
Viszont a Black Adamé lesz az egyre csúcsosodó válság egyik nagy próbatétele. És talán nem is jelentéktelenebb annál, mint amit ezelőtt a covid okozott.
Mik lehetnek a próbatétel részei?
- Az árak emelkedése, az infláció látogatói oldalról késztet döntésekre. Hogyan szórakozzam el a pénzem? Megéri moziba menni, ha lassan minden streamingszolgáltatót olcsóbban megkapok?
- Hiába a Black Adam fogja hozni valószínűleg a legtöbb nézőt, bevételt a következő hetekben, ha ennek a pénznek és a büféforgalomnak simán a felét is elviheti a rezsi. És ahogy a G7 cikkéből is kiderült, vannak olyanak, akik még mindig kedvezményes energiaszerződés mellett, tízszeres energiaárak mellett buknak ekkorát. Szóval a szerződések újrakötése után ennél még tragikusabb lehet a helyzet.
- Ahogy nőnek az energiaárak, ha nem is minden mozi, de egyre több terem szünnapra mehet. Márpedig a Black Adam-féle blockbustereket premierhéten kiemelt számban vetítik, nyilván, hogy minél többen üljenek be rá. Ha viszont a Corvinban kiesik mondjuk két nap rezsispórolás miatt, úgy még több időpontot vesz el a slágerfilmtől.
- Többféle prémium formátumban, Imaxben, 4DX-ben, valamint VIP-termekben is nézhető lesz a film. A Cinema City ezeknek az árát is jócskán megemelte, pláne a VIP-vetítésekét, ahol a vetítés előtt járó korlátlan büféből, a dráguló beszerzési árakból fakad a 20 százalékos drágulás.
Jóslatok
- A Shazam! 2019-ben 54 ezer magyar nézővel nyitott és majdnem 160 ezerrel zárt.
- Az Aquaman a 2018-as ünnepi szezon elején nyitott több mint 85 ezer nézővel, 400 ezer néző felett ért véget a diadalmenet.
- 2022 eddigi képregényfilmjeit nézve az új Batman 236 ezer nézőig, a Doctor Strange az őrület multiverzumában majdnem 359 ezerig, a negyedik Thor-film pedig 400 ezer fölé jutott.
A Black Adamnek jutni fog elég tér a hazai és nemzetközi bemutatónaptárban is, az itthon november 10-én érkező Fekete Párduc 2.-ig nem lesz már fontosabb premierfilm. Ha így eljutnak az amerikai bevételek 200 millió dollárig, a globális 500 millióig, a hazai nézettség pedig legalább a Shazam! vagy a Batman 160-240 ezer körüli nézőszámait hozza, az már korrekt eredmény. De tényleg sok múlik most ezen a válság- és rezsiterhes nyitóhétvégén,
pláne mert ugyanakkora méretű látogatottság három éve és ma a brutális energiaárak miatt már nem ugyanazt jelenti.
Hamarosan meglátjuk, hogy maradt-e még mozizási kedv a magyarokban.
Borítókép: Dwayne Johnson, a Black Adam című film főszereplője egy amerikai promóciós eseményen.