Fotó: Marvel Studios
A jó élet

Az új Doctor Strange egy legális könnyűdrog, ami sokak gyomrát meg fogja feküdni

Vaszkó Iván
2022. május 03. 7 perc olvasás

Pár hónapja még ő nyitotta ki balesetből a barátságos és közkedvelt pókfiúnak, most viszont kifejezetten a Marvel Moziverzum varázslójáért jött el a moziipar jelenkori legnagyobb teljesítményének friss hóbortja, a multiverzum. Attól, hogy vérprofi filmesek kezébe került az ötlet, bizonyos szinteken olajozottan működik, atomóra pontosságú közönségfilmként viszont többeknél félre fog siklani ez a kábé kétszáz millió dollárt kóstáló, így is kifejezetten rendhagyó mozimonstrum.

Nagyon meta! – mozis, streaming-, tech- és játékipari megmondások, mobilkijelzőt és nagy vásznat átívelő összefüggések. 
  • Nagyjából a régi Pókember-trilógia, a Rick és Morty, valamint a Gonosz halott szerelemgyereke lett a Doctor Strange az őrület multiverzumában.
  • Ez tényleg jó hír annak, aki az ilyesmin szocializálódott.
  • Másokat viszont csak az őrületbe fog kergetni a Marvel eddigi legszerzőibb filmje.
  • Ettől még kasszát fog robbantani, ez a napnál is világosabb.
  • Akit már most fáraszt az elmúlt időszak multiverzumhulláma, az készüljön: több száz millió dollárnyi oka lesz a Disney-nek továbbütni a vasat.

Számonkérni egy, kifejezetten a kontinuitásra építő gigafranchise-tól, hogy alsó hangon is legalább négy korábbi darabot próbál folytatni – úgy, hogy abból az egyik ráadásul egy sorozat, amit itthon hivatalosan még be se mutattak, majd csak egy hónap múlva –, már három éve, a 2008-ban indult Marvel Moziverzum (Marvel Cinematic Universe, MCU) addigi 11 évét lezárni hivatott Bosszúállók: Végjáték premierjekor is teljesen felesleges volt, 2022-re meg már pláne az. Főleg, mióta a Disney monumentális fejőstehene elkezdte otthoni kijelzőn, nem egyszer 2 órás filmek ötleteiből 4-6 órás Disney+-os sorozatokká duzzasztva ránk ömleszteni streamingdömpingjét, és e mellé még azt is elvárja, hogy már ne csak az MCU alá tartozó karakterekkel, hanem a különféle stúdiók még szerteágazóbb filmes Margvel-jogaiból született korábbi adaptációkkal is képben legyünk. Hiszen most már bárki, bárhol, bármikor összefuthat ezekben a filmekben – legyen szó akár a régi, a középső és az aktuális Pókember összeboronálásáról.

Egyszóval: MULTIVERZUM!

Xochitl Gomez, Benedict Wong és Benedict Cumberbatch a Doctor Strange az őrület multiverzumában című filmben. Fotó: Marvel Studios

A Doctor Strange az őrület multiverzumában nemcsak címében, de még a kamerák mögött is egy valóságos multiverzum, hiszen rendezője a 2002-ben indult, Tobey Maguire-féle (nem mellesleg Sony-logós) Pókember-trilógiát is jegyző, egyébként a Gonosz halott-filmekkel eleve halhatatlanná vált horrorfilmes, Sam Raimi. Két éve, bőven menet közben szállt be a produkcióba, miután az első Doctor Strange-et dirigáló Scott Derrickson a kreatív nézeteltérések jó öreg indokával kiszállt a projektből, Raimi oldalán pedig beugrott az akkor már az MCU egyik Disney+-sorozatán, a Lokin is serényen ügyködő Michael Waldron, aki mindfuckból és multiverzum-elméletből a Rick és Morty című animációs sorozat producereként is bizonyított, és ezek szerint a Lokiba tett munkájával is meggyőzőnek mutatkozott a marveles kreatív atyaúristen, Kevin Feige előtt.

Az új MCU-film kettejük stílusbravúrja, egyrészt mert Waldron olykor tényleg észveszejtő ötletei nem degradálják holmi cirkuszi paródiává Benedict Cumberbatch címszereplőjének mutliverzális ámokfutását, és mert, bár valamennyi kapaszkodót azért ad, mégis van bőr a képén hátrahagyni a nézőtér azon részét, akik már az is csoda, ha a WandaVision című sorozat megnézése nélkül értik a másik központi szereplő, Wanda Maximoff, avagy a Skarlát Boszorkány (Elizabeth Olsen) baljós motivációit, hát még hogy bevegye a gyomruk a legmeredekebb utalásokat, cameókat. Bizony, „-kat”, bár ha az MCU-ban valamit, ezt a többes számot ma már tényleg felesleges magyarázni.

Elizabeth Olsen a Doctor Strange az őrület multiverzumában című filmben. Fotó: Marvel Studios

Raimi megteheti

Másrészt, amit itt Raimi leművel 9 évnyi rendezői és 15 évnyi képregényfilmes hiátus után, az valami egészen szemtelen. Mert a legelső, 1981-es Gonosz halott-filmtől kezdve egészen a szuperhősipar egyik legmasszívabb, egyben leginkább csalódást keltő terméke, a 2007-es Pókember 3. közt vígan szökdelni filmes eszközökben – és tesz rá magasról, ha olykor túl bárgyú vágási technikája, vakbuzgó kameramozgása, néhol pedig kifejezetten baltával faragott CGI-szörnyei nem szolgálják ki a modern kori közízlést, hiszen ő ebben az iskolában nevelkedett, ezt hozta magával az elmúlt évtizedekből.

Ettől ő Raimi.

Ő még egy, az amerikai korhatár-besorolás szerint alapvetően családbarát (itthon azért 16-os karikás) filmben is bármikor megteheti, hogy Olsen karakterét vérbe áztatja és jumpscare-rel tolja az arcunkba, vagy hogy egy zombival tartasson hegyi beszédet.

E tekintetben talán egy MCU-film sem sikerült még ennyire szerzőire, mint a szofthorror köpenyébe tekert Doctor Strange – esetleg a Shane Black (Halálos fegyver, Durr, durr és csók, Rendes fickók) által írt és rendezett Vasember 3. volt ehhez fogható. Aki még emlékszik arra, 2013-ban hogy felbolydította a rajongótábort nemcsak ízig-vérig Shane Black-i világa (ami kétségkívül közel állt Robert Downey Jr.-hoz is), de az is, ahogy kvázi körberöhögte saját alapanyagát, az a Doctor Strange az őrület multiverzumábantól is valami hasonló közönségreakcióra várjon. Alig több mint kétórás játékidejével elég hektikusra vágott, néha talán túl kevés lélegzetvételt is adó, gótikusan tarkabarka gyöngyszem lett a 2016-os elődjénél sokkal elrugaszkodottabb folytatásból, amitől még a pszichedelikus effektusok sem idegenek – mondjuk úgy, érzékszerveink a legális könnyűdrogfogyasztáshoz ilyen közel nemigen álltak még Disney-tömegfilm révén.

Más kérdés, hogy ki mindenkinek lesz ezt ingere nemhogy feldolgozni, de egyáltalán befogadni. Aki erre képes, az a Bosszúállók: Végjáték óta prezentált filmek, sorozatok közül falni fogja az új Doctor Strange-et, mások viszont joggal kezdhetnek aggódni amiatt, hol találják majd meg helyüket a multiverzumban.

Benedict Cumberbatch a Doctor Strange az őrület multiverzumában című filmben. Fotó: Marvel Studios

Mert nehéz elhinni, ahogy még ez a vizualitásában snittről snittre kiszámíthatatlan, hol B-filmes, hol góthorroros, a nyolcvanas évekbeli slasherektől a múlt heti reddites mémekig bármit lefedő, pusztító kavalkádnak ható, mégis végletekig kimért stílusgyakorlat is úgy robbanthat majd kasszát, mint tette azt pár hónapja a multiverzumot ehhez képest banális tömegtermékké tevő Pókember: Nincs hazaút, vagy a szerényebb nagyságrendben, de épp most kasszírozó, szintén a multiverzummal kacérkodó, az új Doctor Strange-nél sokkalta elborultabb Minden, mindenhol, mindenkor.

Márpedig az őrület multiverzumának is megjósoltak előzetesen egy 150-200 millió dollár közötti amerikai nyitóhétvégét, ami top 10-es amerikai MCU-nyitány lenne. Ebből és a harmadik Tom Holland-os Pókember-szólófilmből az anyacégnél, a Disney-nél egészen biztosan hosszabb távú következtetéseket fognak immáron levonni, pláne, hogy Feige is bejelentette nemrég, hogy a kreatívokkal szépen el fognak vonulni moziverzumuk következő évtizedéről ötletelni. Tippre egy velünk párhuzamos univerzumban lennének most már, csak képesek letérni erről az útról.

Doctor Strange az őrület multiverzumában (Doctor Strange in the Multiverse of Madness)
  • Műfaj: képregényfilm
  • Rendezte: Sam Raimi
  • Írta: Michael Waldron
  • A főbb szerepekben: Benedict Cumberbatch, Elizabeth Olsen, Benedict Wong, Xochitl Gomez, Chiwetel Ejiofor, Rachel McAdams
  • Hossz: 126 perc
  • Magyar korhatár-besorolás: 16+
  • Hazai bemutatódátum: 2022. május 5.