Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Alwin Kroon // Unsplash

Dízelbotrány 2.0 – gigabírságot kaptak az EU-tól a nagy német autógyártók

Az Európai Unió trösztellenes hatósága 875 millió euróra büntette a Volkswagen csoportot (VW) és a BMW-t, mert a német autógyártók titokban megegyeztek abban, hogy korlátozzák a dízelüzemű járművek károsanyag-kibocsátásának csökkentését célzó műszaki fejlesztéseket. A kartellezésben a Daimler is részt vett, de nem büntették meg, mert ők leplezték le a törvényellenes megegyezést.

Ezt Margrethe Vestager, az Európai Bizottság versenyjogért felelős ügyvezető alelnöke jelentette be csütörtökön Brüsszelben. A Politico beszámolója szerint 2009 és 2014 között a BMW, a VW (a konszernhez tartozik a Volkswagen mellett az Audi és a Porsche gyártása is) és a Daimler vezetői

rendszeres technikai egyeztetéseken állapodtak meg arról, hogy visszatartják azokat az innovációkat, amelyek segítségével csökkenteni lehetett volna a dízelautók károsanyag-, elsősorban nitrogén-oxid-kibocsátását.

A 875 millió eurós gigabüntetés legnagyobb részét, 502 millió eurót, a VW-nek kell kifizetnie, és ez már az azért cserébe csökkentett büntetés, amiért együttműködtek a nyomozás során a hatóságokkal. A BMW-re a maradék 373 millió euró jut, a Daimler pedig megúszta büntetés nélkül, mert elsőként jelentette be a kartellezést.

Vestager azt mondta,

a gyártóknak a kezükben volt a környezetbarát technológia, mégsem versenyeztek egymással abban, hogy azt teljesen kihasználják és tovább csökkentsék járműveik károsanyag-kibocsátását,

csak a törvényben szabályozott szintig mentek.

A Politico szerint, mivel az EU-ban egyébként is fókusztéma az európai zöld megállapodás (Green Deal), amelynek keretében többek között nullára csökkentenék az üvegházhatású gázok kibocsátását 2050-re, a mostani döntéssel erős üzenetet küldött a Bizottság az iparnak, és biztosak lehetünk benne, hogy

nem lesz rest keményen számonkérni a klímacélok követését.

Az Európai Bizottság ugyanakkor iránymutatással is segíti az iparágat, az autógyártóknak most például levelet írt, amelyben részletezi, hogy miről egyeztethetnek a versenytársak; ezt az iránymutatást annak véglegesítése után nyilvánosságra is hozzák majd.

A VW még nem döntött arról, fellebbez-e a ma nyilvánosságra hozott bírság ellen, egyelőre tanulmányozzák a döntést, míg a BMW azt jelezte, hogy egyetértenek az ügynek az Európai Bizottság által javasolt lezárásával.

Borítókép: Alwin Kroon // Unsplash

Oszd meg!