F1! Zsír!

Ritkábban csöng a telefonom, mint azt sokan gondolják, de ha hívnak, eléggé kiszámítható, hogy ki mit akar tőlem. A legtöbben be szeretnének kerülni az újságba, néhányan kimondva-kimondatlanul rögtön fel a címlapra. Ritka, de […]

Bővebben

Amazon, Google és a kommunisták – a százmilliárd dolláros márkák

A kínai cégek és a technológiai vállalatok uralják a világ légértékesebb márkáit rangsoroló lista elejét. A Brand Finance újra kiadta globális listáját a világ 500 legértékesebb márkájáról. 

Az évben, amikor története legnagyobb bevásárlását hozta tető alá, az Amazon lett a világ legértékesebb márkája a Brand Finance friss 500-as globális összeállítása szerint. A kereskedelmi óriás márkájának értéke egyetlen év alatt 42%-kal nőtt, átlépve ezzel a 150 milliárd dolláros értéket is. Jeff Bezos a garázsából indított könyvesboltot, ami ma már rég nem csak egy online kereskedelmi cég, hiszen egyre több szektorban van jelen szolgáltatóként, és most már kilépett a fizikai térbe is. Az Amazon a Whole Foods láncot 13,7 milliárd dollárért vásárolta fel tavaly és megnyitotta régóta várt, kassza nélküli boltját, az Amazon Gót is.

Az Apple tartotta a második helyet a rangsorban, a tavalyi visszaeséshez képest a márkaérték ismét 146 milliárd, a cég kilátásai mégis inkább pesszimizmusra adnak okot. A termékportfólióját nem tudta diverzifikálni, bevételeinek kétharmada az iPhone-ok sikerétől függ. Az iPhone X eladásai bőven a várt alatt maradtak tavaly év végén, idén szépen csendben ki is húzzák a termékek közül, a gyártással is leállnak. A feltörekvő márkák – mint például a Huawei – már ott vannak az Apple nyakán, a prémiumkategóriában az iPhone ma már nem egyeduralkodó, a verseny egyre élesebb, a Brand Finance szerint ez le is korlátozza a márkaérték emelkedésének potenciálját.

A Google az idei rangsor nagy vesztese, a tavalyi első hely után a dobogó legalsó foka jutott nekik idén. Az összeállítás készítői szerint a Google-t túlságosan lefoglalja, hogy a meglévő üzleti területeire fókuszáljon, míg a hasonló méretkategóriába tartozó Amazon sok területre tudott belépni amellett is, hogy az alaptevékenységéből is halálra kereste magát.

A top kategória egyetlen nem amerikai szereplője évek óta a dél-koreai Samsung, az óriáscég komoly vetélytársa az Apple-nek, de már korábban is meglehetősen sokrétű termékportfólióval rendelkezett. Az önvezető-autós piacra is belépnek, az idei CES szakmai kiállításon jelentették be új platformjukat, amivel az Nvidia piacára lépnek be – a fejlesztésben egy komoly magyar partner is segítette őket. 

Az IT cégek egyre inkább uralják a listát, a szektoronkénti bontást nézve ez a kategória adja a legtöbb márkaértéket az 500-as élbolyba, több mint 1300 milliárd dollárt (az összcégérték 23%-át). Nem is meglepő, ha megnézzük, tavaly óta kik nyerték a legtöbbet és kik estek vissza: a technológiai cégek itt is az élen (Youtube, Tesla, Nvidia), a hagyományos iparágak képviselői visszaesőben, az ExxonMobile visszaesése egész meredek.

Márkaérték változása 2017/18. Forrás: Brand Finance

Márkaérték változása 2017/18. Forrás: Brand Finance

A legjobb európai szereplő a márkák versenyében a Mercedes. Az összeállítás készítői szerint a márka marketingstratégiája eléri a fiatal autóvásárlókat, mivel a cég a technológia és a mérnöki teljesítmény helyett az emberre helyezte a hangsúlyt az üzeneteiben.

A világ legértékesebb márkái 2018-ben, területi bontásban. Forrás: Brand Finance.

A világ legértékesebb márkái 2018-ben, területi bontásban. Forrás: Brand Finance.

Kína előretör 

Évről évre egyre több a kínai cég a listán, a top 50-ben az alábbi cégek szerepelnek. A kínai állami bankok márkája egyre erősebb és értékesebb – egyre több piacon vannak ugyanis jelen. Kína a globalizáció motorja akar lenni (mióta a Trump adminisztráció ellentmondásos nyilatkozatokat tesz az USA globális vezető szerepéről).

Helyezés Cég Érték (millió USD)
10 ICBC 59 189
11 China Construction Bank 56 789
12 Alibaba 54 921
13 China Mobile 53 226
18 Bank of China 41 750
19 State Grid 40 944
21 Tencent 40 774
25 Huawei 38 046
26 Agricultural Bank of China 37 321
30 Ping An 32 609
35 PetroChina 31 177
44 CSCEC 24 981
47 China Telekom 23 979
48 Sinopec 23 640
49 WeChat 22 415

 

A Brand Finance a márkák értékeinél leginkább azt próbálja felmérni, a jövőbeni forgalomhoz mennyit tesz hozzá a márka értéke, erőssége és ismertsége.

Olvasd el Üzlet rovatunk további cikkeit!
Ezeket láttad?
Címkefelhő