A régióban aktív Flashpoint a tulajdonosi szerkezetet átalakító, a korábbi befektetők kivásárlását célzó alapot jelentett be. Mit nyernek ezen a startupok és mit a Flashpoint? A vírusválságot akarják így kihasználni? Interjú.
A magyar piacon is aktív Flashpoint egy új pénzügyi megoldást dobott be, ami újdonság lehet a magyar startup piacon. A meglévő befektetők kivásárlásával nyerhetnek az alapítók és azok a befektetők is, akik beragadtak egy-egy sztoriba. Hogyan rendezik újra a tulajdonosi struktúrát és mit nyernek vele? Erről kérdeztük Medveczky Mártont, a Flashpoint befektetési igazgatóját.
Forbes.hu: A Secondary alapról azt mondtátok, hogy késői stádiumban lévő cégeket kerestek, ez pontosan mit jelent, milyen startupok vannak célkeresztben? Van valamilyen iparági fókusz?
Medveczky Márton: Jogos a kérdés. Ezzel az alappal elsősorban Series C és későbbi fázisú cégeket célzunk, ami azt jelenti, hogy a cégek éves árbevétele kb. 10 millió (3 milliárd forint) dollár körül van. Ha megnézed a többi alapunkat (Venture Capital és Venture Debt) akkor látszik, hogy a stratégia az, hogy a startupok életciklusának mindegyik területét lefedjük egy termékünkkel. A Venture Capital alap late-Seed (késő magvető) és Series A cégekbe fektet (ahol az MRR kb. 50-100 000 dollár), a Venture Debt alap Series B-C cégeknek ad hitelt, a Secondary alap pedig a Series C utáni fázisú cégekben csinál kivásárlást.
Iparági fókuszunk változatlan: B2B, SaaS cégeket keresünk elsősorban, de B2C marketplace is érdekes lehet. Marad a geofókusz is: Kelet-Európából és Izraelből származó alapítók továbbra azok, akikkel úgy érezzük, hogy jól tudunk együtt dolgozni, a kultúrák hasonlósága miatt.
Forbes.hu: A bejelentés arról is szólt, hogy a cap table rendezésében segítenétek. Ez pontosan mit takar?
Igen, ez is az egyik célunk. A cap table rendezés többféleképp történhet. Egy Series C fázisú cég általában már túl van 4-5 befektetői körön, ennek megfelelően elég sok befektetői érdekcsoport képviselteti magát a cap table-ben és minél több szereplő van, a jogoktól függően annál nehezebb döntéseket hozni, embereket felvenni, stb. Ebben az esetben az ún. cap table cleanup segíthet, hiszen ha mi, például, kivásárlunk három korai befektetőt, akkor
rögtön kevesebb szereplő lesz a részvényesi struktúrában és leegyszerűsödik a döntéshozatal, csökken a töredezettség.
Egy másik szcenárió lehet például, hogy egy korai alapító még mindig nagy részesedéssel rendelkezik, noha már nem aktív és ráadásul megromlott a viszony vele, de a részesedése miatt a döntésekben jogilag szerepe van. Ha sikerül vele megállapodni kivásárlásról, az nagy segítség lehet a cég többi részvényese számára, hiszen megszabadulnak egy fojtogató szereplőtől, és egy segítő szándékú szakértőt kapnak helyette.
Ez csak két példa, minden cég egyedi és egyedi megoldásokra is van szükség, ezért a legfontosabb skillünk a kreativitás.
Forbes.hu: Cap table szinten láttunk az elmúlt években pár horrorsztorit itthon, ahol alacsony értékelés mellett kért és kapott nagy üzletrészt a befektető. Ilyenekkel foglalkoztok majd egyáltalán?
Medveczky Márton, a Flashpoint befektetési igazgatója. Fotó: Forbes archív / Sebestyén László
Igen, sajnos előfordul az ilyesmi, sokszor így az alapító motivációja olyan szintre csökkent, hogy azt a cég sem éli túl. Az ilyen esetek azért nehezek, mert
jó eredményeket csak akkor lehet elérni, ha a meglévő befektető is rugalmas abban, hogy a saját részedését visszavágja.
Ez azonban elég ritka, hiszen a rugalmas befektető valószínűleg nem kért volna el nagy üzletrészt alapból, szóval kicsit önmaga farkába harapó kígyó szituáció. Van azonban ilyenre példa, ez egy fiatal iparág, mindenki tanul a saját hibájából és alkalmazkodik a nemzetközi gyakorlatokhoz.
A secondary alapunkkal elsősorban nem ilyen szituációkat célzunk meg, de opportunisztikus jelleggel ilyesmi is érdekes lehet.
Forbes.hu: Az alap arra is vállalkozik, hogy kivásárol korábbi befektetőt, tehát olyan üzletetek is lehet, ami majd arról szól, hogy az elsőkörös, magvető befektetőket vásároljátok ki?
Igen, főleg ez a célunk. Az alap 200 millió dolláros nagysága lehetővé teszi azt, hogy 15-20 millió dolláros tranzakciókat csináljunk, ami
már egy magvető alap számára is szép megtérülést jelenthet a korai befektetésén.
Az ilyen alapok sokszor már 8-10 éve ülnek egy-egy sikeresebb cégben, ami sok esetben visszautasított már több felvásárlási ajánlatot, hiszen szépen nő évről évre és az alapítók nagyobb exitben reménykednek. A magvető alapnak nem sok választása van: vagy vár, vagy megpróbál vevőt találni, de hacsak a többi befektető vagy alapítók oldaláról nincs érdeklődés, egy ilyen részesedést extrém nehéz eladni.
Ez azért van, mert kevés alapnak van csak kivásárlásra (secondary) mandátuma, tehát nincs engedélyezve nekik, hogy tőkeemelés (primary) nélkül vásároljanak ki részesedést, hiszen a kivásárlás nem segíti a cég működését közvetlenül, csak a kivásárolt részvényest gyarapítja. Az alapítóknak, többi részvényesnek meg általában nincs elég pénze, hogy a magvető alap által igényelt árat megadja. Eközben az alapnak telik az ideje, ha a következő alapjához fundraisingelni akar, akkor illik realizált eredményeket is bemutatnia, szóval nem egyszerű helyzet. Ilyen esetben ideális lehet egy secondary buyout.
Forbes.hu: Miért lesz jó egy startupnak, ha beszáll egy ilyen, secondary alap?
A startupnak a fent említett okokon (cap table töredezettség csökkentés, ellenséges, nehézkes részvényesek kivásárlása) kívül nagy segítség a szakértelmünk. Csapatunkon belül mindenki M&A háttérrel rendelkezik, ami egy nagy cég esetében igen fontos, hiszen ezek a cégek 3-4 éven belül exitálni fognak, vagy IPO vagy trade sale útján. A Flashpoint csapattagjai több mint 50 IPO-ban és több, mint 100 cégeladásban vettek részt, ezért a közös sikerre sokkal nagyobb esély van. A portfoliónkon belül is 27 cégből már 8-ból exitáltunk, a Shazamot például az Apple-nek adtuk el, a Chess.com-ot a Pokerstars alapítóinak. Jelenleg az egyik cégünkkel NASDAQ IPO-ra készülünk és ezeket a folyamatokat mi visszük a cégeken belül, az alapítók nagy örömére.
Forbes.hu: És miért lesz jó nektek, ha secondary-ként tudtok beszállni sztorikba?
Mert jó minőségű cégekben lesz részesedésünk, amik pár év múlva exitálnak, emiatt kisebb a kockázat, mint a VC üzletünkben. Mivel a kivásárlások általában valamilyen diszkonttal történnek, a hozam így is jó tud lenni.
Forbes.hu: Gondolom, diszkont mindig van az árazásban a beszálló jellegéből adódóan. A diszkontálásra volt-e hatással a járvány?
A secondary dealek mindig diszkonttal mennek, mivel általában vagy nem preferred részvényeket veszünk, vagy ha preferred, akkor sok jogosultság van „előttünk a sorban”, például liqpref, ROFR (Right of first refusal – elővásárlási jog), emiatt ezek a részvények kevesebbet érnek. A diszkontra specifikusan szerintem nem hatott a járvány, legalábbis az én tapasztalatom szerint nem. Viszont arra, hogy mihez képest diszkontálunk, arra igen, mivel általában a cégek bevételei nem nőttek olyan nagyot és az árazás bevételhez képest történik, emiatt akadhatnak jó lehetőségek.
Forbes.hu: Ez magyarázza az időzítést, ezért most állítottátok fel az alapot?
Nem feltétlenül ez az üzleti lehetőség, legalábbis mi nem tekintünk erre így, nem distressed cégeket keresünk. Itt inkább, a vírustól függetlenül, az áll a háttérben, hogy van egy csomó seed alap, aminek mostanában kell majd exitálnia, de alap esetben nincs likviditási esemény külön az egész cég eladásától függetlenül. Ezért a korai befektetőknek ilyenkor nagyon nehéz dolguk van, hogy kinek adják el a részesedésüket. A vírus itt inkább tesztként jön be: aki ezt az időszakot jól átvészeli, az még vonzóbb célpont lehet a jövőben.
Forbes.hu: Magyar piacon mennyire voltatok aktívak az elmúlt évben, illetve mit láttatok a régióban? Romániának lett egy unikornisa, de Magyarországon is voltak érdekes exitek (Banzai, Drops) – mintha a koronavírusválság itt se lenne.
Igyekszünk a magyar piacon is részt venni az aktív tranzakciókban, de eddig nem csináltunk befektetést. Amit mostanában látunk az az, hogy egy érdekesebb cégbe való befektetésre nagyon-nagy a verseny, sokszor egészen nagy alapok is lehajolnak és beletesznek pár millió dollárt, akár magvető szinten is. Épp a minap hallottam egy sztorit, ahol egy 1 millió dolláros bevétellel rendelkező B2B piactér (tehát a bevételek nem visszatérő jellegűek) 20 millió dollárról szóló term sheetet kapott, 80 millió dolláros értékelésen, olyan nagy alaptól, ahol több mint 1 milliárd dollárt kezelnek.
Ilyenkor az alapító sokszor a nagyobb márkát választja, még akkor is, ha a nagyobb alap biztosan nem fog annyi időt fordítani a segítségnyújtásra. Egy 1 milliárdos alapnak 20 millió dollár nem ugyanaz, mint egy 200 milliósnak. Az olyan alapkezelők, mint mi, ahol egy alapon belül csak 10-15 cégbe fektetünk, sokkal nagyobb figyelmet fordítanak az alapítók segítésére, ezért az eredmény is sokszor jobb lesz hosszú távon.
Banzai, Drops – szuper cégek, nagyon örültünk neki amikor hallottuk a híreket. A Dropssal kapcsolatban van személyes sztorim is, fun fact, hogy amikor még Thinkinvisible-nek hívták hívták őket, anno én beatboxoltam fel az app zenéjét, illetve a promó videó alatt is az általunk készített zene szólt. Reméljük, hogy sok hasonló cég születik itthon a jövőben is!
Forbes.hu: Hogy fogjátok megkötni az üzleteket, a régióban, ahol aktívak vagytok, tombol a második-harmadik hullám, sok az utazási korlátozás. Van határ, ami felett legalább egy személyes találkozónak is kell lennie a dealhez?
Nyilván ideális lenne minden deal előtt találkozni legalább egyszer az alapítókkal, de most ez nem mindig lehetséges. Ilyenkor próbálunk minél többet videócsetelni velük, illetve a teammel. Az elmúlt időszakban 3 deal-t csináltunk: Telemedico Lengyelországban, Particula Izraelben és egy harmadik amit még nem jelentettünk be, ez az egyetlen, ahol nem találkoztunk személyesen az alapítókkal, mert az USA-ban vannak. Sok portfolió deal-t csináltunk az elmúlt időszakban, pl. Chili Piper 18 millió dollárt vont be a Google AI fundja a Gradient és a Base10 vezetésével, ahova mi is tettünk pénzt, de ezekhez nem kell személyes találkozó, mert már jól ismerjük egymást. De már mindenki nagyon várja, hogy utazhassunk!