2003-as alapítása óta először érte el az egymilliárd dolláros negyedéves profitot a Tesla – ezzel már a nyolcadik, egymást követő nyereséges negyedévét zárja az elektromosautó-forradalmat elindító vállalat – írja az amerikai Forbes. Örülnek a tőzsdén is: a várakozáson felüli eredmény bejelentése előtti, július 26-i áremelkedést a Tesla már a tőzsdenyitást megelőző kereskedésben is felülmúlta.
Főként az eladott járművek számának növekedése lendítette át a Teslát a rekordbevételek kapuján: a június 30-cal zárult második negyedévében több mint 200 000 autót gyártott és szállított le Musk behemótja. A szén-dioxid-kvóták értékesítése 17 százalékkal esett vissza, de még mindig jelentős bevételi forrása a vállalatnak.
1,12 milliárd dolláros eredményével a Tesla már sorban a nyolcadik negyedévét zárja nyereségesen – ilyen hosszú nyerőszériája még nem volt a vállalatnak.
A várakozásokat felülmúló nyereség már a tőzsdenyitás előtti kereskedelemben is pozitívan értékelte a piac: habár messze még a januári, majdnem 900 dolláros magaslat, szépen elkezdett kúszni felfelé a vállalat részvényeinek az ára.
Csúszik az új gigagyár, de még így is lepipálták a várakozásokat
Elsősorban a megugró kínai kereslet miatt növelte a termelést a Tesla, a 2019 végén megnyitott, Giga Shanghai-nak nevezett gyárában. Nem volt könnyű dolga:
a pandémia az autóipar elé is számos logisztikai akadályt állított, a csiphiány miatt a Tesla azt is fontolgatta, ők állítják majd elő az autóhoz szükséges csipeket is.
A kikötői torlódások miatt lassuló szállítás mellett ráadásul tovább nehezítette a Tesla helyzetét a berlini szupergyár, azaz a Giga Berlin csúszása is.
A német bürokratikus poklot megjárt tervezési-építési folyamatot júliusban kellett volna átadni, de év végén már – az új, austini gyárral egyetemben – elkészülhet az első Model Y. A gyártói kapacitás megugrásával jelentős bevételnövekedés várható a Teslánál, hiszen a kínálat eddig soha nem látott méreteket öltött a vállalat szerint.
Az egy autón elérhető haszon növelése szempontjából is stratégiai lépés a berlini gyár,
ugyanis a jelenlegi, Kínán kívüli értékesítés 80-90 százalékát adhatja a kaliforniai Fremontban található Tesla-gyár a Morgan Stanley elemzése szerint. A legyártott autók Amerikából a világ többi részére való szállítása jelentős költségelem, ha ettől megszabadul a Tesla, egy autón többet fog keresni. A lépés a fremonti gyár jelentősségét 50-60 százalékkal is csökkentheti az eladások szempontjából.
„A fremonti fő telephelyet kiegészítő két gyár lehetővé fogja tenni az évi egymillió autó gyártástát” – áll a Tesla közleményében.
Kvótából kevesebb fogyott
Továbbra is ingyenpénzként jut hatalmas bevételeket generáló, szinte egy az egyben nyereségként elkönyvelhető szén-dioxid-kvóta eladásával a vállalat. Az autógyártók ugyanis szabadon vásárolhatnak egymástól CO2-kvótát, hogy az állami szabályozásban meghatározott károsanyag-kibocsátási maximumot ne lépjék túl.
Mivel a Tesla elektromos autókat gyárt, neki erre nincs szüksége – saját kvótáit pedig jó pénzért passzolja át a szén-dioxid-korszakban ragadt konkurenseinek.
Idén azonban kisebb volt a kereslet a kvótákra, 17 százalékkal kevesebbet, „csak” 354 millió dollárnyit adott el a Tesla.
A Bitcoin-értékvesztés sem rettentette el a befektetőket
A pozitív hírnek köszönhetően meg is indult felfelé a Tesla-árfolyam, a tegnapi (07. 26.) 2,21 százalékos növekedés után érkező bejelentés már a tőzsde előtti kereskedést pumpálta. A vállalat mérlegében lévő legnagyobb változást az 1,6 milliárd dolláros hitel- és ugyanekkora összegű pénzügyi lízing visszafizetés okozta, emiatt csökkent a Tesla pénzállománya 16,2 milliárd dollárra.
Musk kedvenc játéka, a Bitcoin is szerepet kapott: 23 millió dolláros értékvesztést számolt el rá a Tesla.
Ez jóval alacsonyabb veszteség, mint amire számítani lehetett – az amerikai Forbes-nak nyilatkozó Wedbush elemzői szerint a befektetők féltek, hogy akár 75 millió dollárt is jelenthet a kriptovaluta árának – részben Musk nyilatkozatai miatt megindult – csökkenése.
Messze vannak még a januári magaslatok, a pozitív hírek hallatára azonban elképzelhető, hogy újra megindul a papír a 700 dolláros határ felé.