Százmilliós csúcstartók, másfél milliós poszt-árak – utánajártunk, miért mennyit kaphat a nagyvállalati márkáktól egy magyar influenszer; és ki az, akik hírnevét saját vállalkozásával kamatoztatja.
Üzleti érték – ez alapján rangsoroltuk februári lapszámunkban Magyarország legismertebb, profi influenszereit, avagy digitális tartalomgyártóit. Mára bizony szinte mindegyik fogyasztói márka tisztában van az értékükkel: az új generációt csak velük, általuk lehet megszólítani; egyedi, személyre-közönségre szabott tartalmaikkal pedig nagyobb hatékonysággal, követőiknek hitelesebb módon tudják átadni a nagyvállalatok üzeneteit. És ezzel az értékkel már ők is tisztában vannak, ami a celebekével vetekedő gázsijukban is jelentkezik.
De hogy mennyi is a gázsi?
Piaci szakértőkkel, ügynökségekkel folytatott háttérbeszélgetéseink során jártunk utána ennek a kérdésnek. Másfél milliós TikTok-videó, tízmilliós hosszú távú stratégiai együttműködés, százmilliós céges bevételek – ennyit keresnek Magyarország legismertebb, legértékesebb influenszerei.
Megjelent a februári Forbes magazin
Milliók követik a legértékesebb magyar influenszereket. De mennyit érnek valójában?
A magyar Forbes történetében először mértük meg, ki mennyire profi, népszerű, aktív, és hol a helye üzletileg. Húszas toplistánk mellett pedig az énmárkájukat csúcsra pörgető legismertebb digitális tartalomgyártókat kérdeztük az indulásról, hitelességről és arról, hogyan navigálnak a szponzorszerződések, a megnövekedett figyelem és a saját üzleti lehetőségek tárháza között.
Miniportrénkat Viszkok Fruzsiról, Whispertonról és Nessajról, villáminterjúnkat az ország legértékesebb influenszereivel, TheVR Janival és Pistivel, valamint a lista részletes pontozásaival és leírásával keresd az újságárusoknál!
Már a kisebb szereplők is százezreket kereshettek két-három éve
Az influenszerfizetések közül a szponzortartalmakat a legnehezebb megsaccolni. Az egy-egy tartalom mögött álló kifizetéseket ugyanis rendkívül sok tényező befolyásolja. Ahogy azt az influenszerlistánk megjelenésekor írtuk, itt már közel sem a követőszám a lényeg – így a digitális tartalomgyártók gázsija függ a tartalmak elérésétől, az influenszer személyiségétől, konverziós értékétől, és attól is, hogy mondjuk mennyire presztízs nála hirdetni. Ehhez tartozik hozzá az is, hogy még egy influenszer esetén sem egy előre meghatározott díjszabásról beszélünk. A vállalati partnerek kérései, bevonódása, a kreativitást igénybe vevő megoldások mind-mind mozgathatják az árakat.
Azért teljesen mégsem tapogatózunk a sötétségben. Egy, a korábban Redditen kiszivárgott, a digitális tartalomgyártók nettó árait transzparensen listázó üzleti prezentáció szerint a többszázezres tartalmankénti kifizetések már a kisebb szereplőknél is teljesen átlagosak. A Bellator Management prospektusában a húsz legértékesebb magyar influenszer közül tizenegy szerepel – az összeállításuk szerint
- egy Facebook-posztért a kisebbek 80-120 ezer forintot, a nagyobbak akár 200-300 ezer forintot is elkérhetnek;
- egy Instagram-posztért a legalacsonyabb ár 150-200 ezer forint, az átlag már inkább 300 ezer forint körül mozog, de a legismertebb neveknél akár már a félmilliót is megugorhatja;
- egy, 24 órán belül eltűnő Instagram-sztoriért 150-170 ezer forint lehet az átlagos, a nagyobbak közül negyedmilliót kérhet egy influenszer;
- a TikTok-videók már ekkor is nagyot futottak, a legolcsóbbak épphogy 200 ezer forint alatt, míg a legdrágábbak a 400-450 ezer forintért mehettek;
- az igazán kiugró viszont egyértelműen a YouTube, ahol a szakma krémje 500-700 ezer forintot is elkérhet, de van 1,2 milliós árcédula is.
Az azonban kérdés, hogy ennek az összeállításnak mennyire lehet hinni. Egyrészt a piac azóta rengeteget fejlődött és felértékelődött. Nem egy influenszer már a követőszámai duplájánál jár, és a TikTok előretörését egyértelműen még nem követte le a prezentáció. A 2020-ban alapított Bellator ráadásul az Opten adatbázisa szerint alapításának évében csak 15 milliós árbevétellel rendelkezett, mínusz hárommillió forintos adózott eredmény mellett, így megkérdőjelezhető, mennyire látta a piacot teljes egészében. Ráadásul azóta nem érthető el róluk pénzügyi információ – az albertirsai cég ellen pedig NAV-végrehajtás is indult.
A szakma szerint már a tízmilliós szerződés sem példa nélküli
Listánk összeállításakor az aktuális piaci dinamikák mellett az influenszerfizetésekről is kérdeztünk szakmabelieket. Ugyan egy-egy influenszer konkrét „tarifája” tabutéma – ezeket a személyes információkat természetesen szerződések védik –, nagyságrendi adatokkal szemléltették a piac jelentősségét.
A megkérdezettek szerint egy százezer forintos Instagram-sztori már teljesen átlagos, míg egy Instagram-poszt 100-500 ezer forint körül mozoghat. Ennek alsó határát, a száz-kétszázezer forintot már százezer követővel is bőven el lehet érni.
A TikTok elég egyértelműen sztár lett a költések terén: a platform táplálékláncának csúcsán lévő tartalomgyártóknál egy márkára szabott videó már másfél millió forintot kóstálhat. Ez persze kirívó példa, de a négy-ötszázezer forintos videónkénti árak többször is előfordultak már.
A TikTok mellett nagy öregnek tűnő YouTube még mindig hatásos és hatékony hirdetési formának számít a piacon. Szakértői forrásaink szerint itt egy 50-100 ezres megtekintésű videó szponzorációja 300-500 ezer forint között mozog. És ezek a videók csak egy, a témához kapcsolódó, releváns hirdetést tartalmaznak – nem az egész videó a szponzorról szól.
Természetesen ezeket a posztonkénti átlagárakat a csomagajánlatok lejjebb húzhatják; ekkor mennyiségi kedvezmény mellett egyszerre több posztot is értékesít egy-egy ügynökség. A piac – a nagyvállalatok és az influenszerek is – pedig egyre inkább szeretnének a hosszabb távú együttműködések pályájára állni. Itt már igazán nagy összegekről is lehet beszélni: forrásaink szerint a nyolcszámjegyű fizetések már nem példa nélküliek egy egyéves szerződés megkötésénél.
Így néz ki egy konkrét kampány költése
Háttérbeszélgetéseink során egy népszerű globális márka költéseibe is betekinthettünk. A márka nagyszabású kampányához már kifejezetten csak az influenszereket kereste meg, hagyományos reklámfelületeket (print hirdetések, TV-szpotok, óriásplakátok) nem is vásárolt az eseményéhez. Az influenszerek Instagram-követőbázisa száz- és hatszázezer követő között, míg a TikTok-követőbázis hatvanezer és egymillió követő között alakult. Ehhez mérten az árak
- 100-300 ezer Instagram-követőnél 180-400 ezer forint között mozogtak,
- 300 ezer követő fölött már 400, de inkább 500 ezer forint volt az általános díj,
- a TikTok-videókért pedig 300 ezer forint és 1 millió forint között kaptak a tartalomgyártók.
Fotók: Krasznai Zoltán/Forbes
A jól csengő fizetések mellett természetesen teljesen általános a termékek vagy szolgáltatások ingyenes használata. Arról azonban már nagyjából leszokott a szakma, hogy „barterezéssel” fizessen egy-egy reklámmegjelenésért: a kisebb influenszerek még szívesebben fogadnak el termékeket fizetségként, a nagyok azonban rájöttek, mennyit is ér valójában a szolgáltatásuk.
Ilyen lehet egy-egy influenszer gázsija
Ugyan az ügynökségek és az iparágban mozgó szakemberek értelemszerűen nem árulhatták el, ki mennyit kap név szerint, segítségünkre álltak az általunk megalkotott négy „példainfluenszer” tartalmainak beárazásában. Fontos kiemelni, hogy példáink tényleg csak példák, nem áll valós személy mögöttük, a mellékelt fotók is csak illusztrációk. A hozzájuk párosított leírások és statisztikai adatok a piacon működő több, egymáshoz hasonló, általunk vizsgált influenszer adatai alapján kerültek „összeolvasztásra”. Az ügynökségek ezen felül kiemelték, hogy még így is kifejezetten negéz meghatározni árakat a korábban említett rengeteg tényező miatt.
Na de nézzük a példákat!
Forstner Csenge. Illusztráció: Csuth Péter/Forbes
Első példainfluenszerünk, a TikTokker elsődleges platformja a TikTok, ahová 850 ezer követőjének sokszínű tartalmat készít – nem korlátozza be magát egyetlen témakörre. A platformon kívül aktív az Instagramon is (300 ezer követő, 5,5 százalékos átlag aktivitással), YouTube csatornája azonban nincs. Virális tartalmainak köszönhetően neve az egyik legismertebb, jól beazonosítható, és már a mainstream média is foglalkozik vele. TV-s szerepléseivel kitört a saját platformja „berkeiből”. Szponzorált tartalmai kreativitásának köszönhetően rendkívül hatékonyan futnak. Valós piaci hatással rendelkezik, képes webshop-forgalmat növelni és embereket rendezvényekre mozgatni. Árai:
- TikTok-videó (11 százalékos átlag aktivitás, 500 ezer átlag néző): 500-800 ezer forint
- Instagram-poszt (potenciális elérés 20-66 ezer fő): 450-600 ezer forint
- Instagram-sztori (potenciális elérés 10-35 ezer fő): 120-200 ezer forint
- Instagram Reel: 300-500 ezer forint
- Egy éves stratégiai együttműködés: 5-15 millió forint
LadySzomjas. Illusztráció: Csuth Péter/Forbes
YouTuberünk lifestyle és beauty tartalmakat tölt fel 400 ezer feliratkozójának. A régebbi nagy figyelmet egy kisebb, de aktív követői bázisra kovácsolta. Habár a korábbi nézettséget már nem tudja hozni, videói jól teljesítenek. Neve ismert, előszeretettel hívják szerepelni. Minőségi tartalmakat gyárt, profizmusát az évek alatt csiszolta csúcsra. Együttműködések között szelektív, keresi, mivel közvetíthet értéket a követőinek is (ezért ha jó a fit, akkor a hirdetések hatékonysága is kiugró). Instagramon aktív (400 ezer követő, 1 százalékos átlag aktivitással), a TikTokot nem használja. Árai:
- Szponzorált YouTube tartalom (4 százalékos aktivitás, első 30 nap 60-100 ezres nézetséggel): 500 ezer-1 millió forint
- Instagram-poszt (potenciális elérés 20-55 ezer fő): 400-600 ezer forint
- Instagram-sztori (potenciális elérés 15-35 ezer fő): 120-180 ezer forint
- Instagram Reel: 300-400 ezer forint
- Egy éves stratégiai együttműködés ára: 5-12 millió forint
Kevesebb mint százezer követővel is megéri, de a gaminggel lehet igazán kaszálni a YouTube-on
A példainfluenszerek közül gamerünk a YouTube fénykorában kezdett aktív közönséget kiépíteni, amit azóta is sikerült megtartania. A platform mellett (ahol több mint 700 ezer feliratkozója van) a Twitchen is kiemelkedő aktivitást mutat, de az Instagramjára (300 ezer követő, 6 százalékos átlag aktivitás) is gyakran tölt fel tartalmakat. A játékosok között igazi véleményvezérnek számít. TikTokja nem kiemelkedő. Nála ennyibe kerülnének a tartalmak:
- Szponzorált YouTube tartalom (6 százalékos aktivitás, első 30 nap 150-170 ezres nézetséggel, átlag 250 ezres videóval): 700 ezer-1,5 millió forint
- Instagram-poszt (potenciális elérés 30-85 ezer fő): 250-400 ezer forint
- Instagram-sztori (potenciális elérés 20-55 ezer fő): 90-150 ezer forint
- Instagram Reel: 300-600 ezer forint
- Egy éves stratégiai együttműködés: 4-8 millió forint
Dancsó Péter. Illusztráció: Csuth Péter/Forbes
Utolsó példánkban a mikroinfluenszert mintáztuk: ő ugyan kis, kevesebb mint százezres követőbázissal rendelkezik, de azt jól tudja aktivizálni (kis meddőszórással egy high-end közösségnek készít tartalmat). Niche szegmensben posztol, szinte kizárólag csak az Instagramon: beauty és fashion-véleményvezérnek, szakértőnek számít. Nála ennyit kéne fizetni:
- Instagram-poszt (potenciális elérés 12-35 ezer fő): 120-250 ezer forint
- Instagram-sztori (potenciális elérés 4-12 ezer fő): 40-100 ezer forint
- Instagram Reel: 120-250 ezer forint
- Egy éves stratégiai együttműködés: 1-3 millió forint
Vannak, akiknél a platformbevételek fontosabbak
Persze nem csak a szponzorált tartalmakból lehet egy szépen fialó üzletet felépíteni. A YouTube-on és a Twitchen is aktív, főként gaming tartalmakat gyártó streamerek – mint például a TheVR és Nessaj – erre az üzleti modellre építenek, a szponzoraikat pedig sokkal inkább megválogatják.
A kifizetések itt sem teljesen ismeretlenek. 2021-ben egy hatalmas adatbotrány következtében ugyanis összeállításra került az a lista, ami a legjobban teljesítő magyar Twitch streamereket rangsorolta.
A lista szerint a TheVR huszonhat hónap alatt közel 268 ezer dollár, míg Nessaj 48 ezer dollár bevételre tett szert; ez a 2021-es árfolyamon nagyjából 87 és 15 millió forint volt.
A havonta befolyó összeg azóta várhatóan növekedett a Twitch-streamerek esetében. Ami viszont még ennél is jobban fizethet, az a YouTube. Ha valaki kifejezetten aktív a platformon és rendszeresen eléri a több tízezres-százezres nagyságrendet, valamint tudja hozni a gamerek feltöltésének gyakoriságát is, akár tízmilliókat is kereshet csak a YouTube-os reklámbevételek után. (A februári címlapanyagunkban Nessaj a bevételek hatvan százalékát teszi a YouTube-hoz, míg a Twitchnél 20 százalék az arány; a TheVR hasonló, negyvenöt-harminc százalékot említ a YouTube javára. Innen már nem nehéz megsaccolni, mi az elérhető csúcs.)
A saját cégalapítás és üzleti tevékenység is sikeres lehet
A szponzortartalmak és a platformok után járó bevételek mellett még egy nagy lehetősége van az influenszereknek pénzt keresni: ez pedig a saját cég alapítása. A digitális tartalomgyártók közül már egyre többen terveznek ezzel – a legértékesebbek közül pedig többnek már van saját vállalkozása. Többnél persze egyelőre csak az előző két kategória bevételei jelentkeznek, de vannak olyanok is, akik a szponzorált tartalmak és a YouTube, vagy a Twitch után járó pénzek mellett a saját termékeket, márkákat is forgalmaznak.
- Ilyen például a listánk kilencedik helyezettje, Viszkok Fruzsi. Fruzsi 2018-ban alapította a Zella Studio Kft.-t, és ezzel a vállalkozással valósította meg a Zelencia ajándékdoboz ötletét. A film-, videó- és televízióműsor-gyártás főtevékenységével rendelkező cége az elmúlt négy évben szépen növekedett: 2020-ban 29,9 milliós nettó árbevétellel és 20,6 milliós adózás előtti eredménnyel, míg 2021-ben 37,7 millió forintos árbevétellel és 25,3 millió forintos eredménnyel működött.
- Szintén saját márkás termékek forgalmazásába kezdett Körcsönyei Polla is. Poffe néven indított kávés termékvonalat, de webshopjában forgalmaz kézműves műzlis tálakat, granolákat és bögréket is. A Poffe mögött álló cég, a Channel Stuff Kft. szintén az elmúlt két-három évben növekedett nagyot: 2019-es, alig tízmillió forintos árbevételét és 4 milliós eredményét 2021-re 25,5 millióra és 30,6 millió forintra tudta növelni.
… de még nem kell saját termék a sikerhez
- Listánk harmadik helyezettje, WhisperTon szintén céget alapított, de a saját márkája (amivel ebben az évben foglalkozna) még várat magára. A veszprémi jegyzésű WhisperTon Kft. egyelőre ezért csak reklámügynöki tevékenységet folytat – azaz ide kerül szponzorbevételeinek egy része. A 2021-ben alapított cég első éves árbevétele 19,3 millió forint, adózás előtti eredménye pedig 15,8 millió forint volt.
- A saját vállalkozások terén azonban szintén a legértékesebb magyar influenszereknek kikiáltott Komzsik-Fábián duó, azaz a TheVR a nyerő. A debreceni We Are Media Tech Bt. 2018-ban még aprócska, 18 milliós nettó árbevétele és 700 ezer forintos nyeresége két év alatt közel 92 és 36 millió forintra ugrott, 2021-ben pedig elérte a 108,4 millió forintos bevételt és a 41,7 millió forintos adózás előtti eredményt. Ezt pedig szinte kizárólag a nézőinek köszönheti: a címlapinterjúnk során Jani szerint a bevételek negyvenöt százalékát hozza a YouTube, harmincat a Twitch, tíz százalékot az ajándéktárgyak. A szponzorált tartalmak pedig csak tizenöt százalékra rúgnak.
Borítókép és fotók: Krasznai Zoltán/Forbes. Illusztrációk: Csuth Péter/Forbes