Olyan problémára fejlesztett megoldást a Blue Colibri, amire korábban nem igazán volt megfelelő platform. Nem járványszoftvert készítettek, de a vírus sokat dobott a cég növekedésén. Már hat külföldi országban vannak jelen, közel 50 ezer munkavállaló használja a platformjukat. Pedig nem is igazán értenek a tech-hez, az alaptóknak alig van IT-s hátterük.
„2300 munkavállalónk van az országban, ebből csak 300-nak van céges laptopja és telefonja, őket könnyen elérjük. De a 13 áruházunkban dolgozó többi 2000 fővel is folyamatosan kommunikálnunk kellene. Eddig kinyomtatott hírleveleket használtunk, szájhagyomány útján próbálkoztunk, de kézzelfogható, egyszerű, a zsebben is ott lévő eszköz kellett, amivel mindig elérjük őket” – így magyarázta az alapproblémát a Forbes.hu-nak Kaszás Helga, a Metro Kereskedelmi Kft., az országos áruházlánc HR-igazgatója. Furcsa, de nincsenek olyan, széleskörben használt, belső vállalati kommunikációs eszközök, amivel a kékgalléros, vagy non-desk munkavállalókat is ugyanolyan hatékonyan lehetne elérni, mint a céges laptoppal a vállalatok központjában dolgozókat.
Ezt a piaci rést látta meg a Blue Colibri csapata. A termékre alapvetően is komoly igény volt, de a járvány, a home office-rendszer, a folyamatos és azonnali munkavállalói tájékoztatás szüksége, valamint a startup innovációs hajlandósága miatt a növekedésük elképesztően felgyorsult. Főleg, hogy azóta az egyszerű kommunikációs szoftverből egy több platformon működő, összetett kommunikációs és HR platformot készítettek. Nem véletlen, hogy az Oszkó Péter vezette Oxo Technologies Holding és Csányi Sándor kockázati tőkealapja, a Bonitas is meglátta a cégben a lehetőséget, komoly pénzekkel szálltak be a techstartupba. Pedig a Blue Colibri vezetése nem is teches, kevés közük van az IT-hoz. Ezen a területen azonban a HR-tapasztalat többet ér, mint a programozás.
Egyenpólóban már igazi startupper
A két alapító a startupjuk egyenpólójában ül előttem, a fekete alapon kék kolibri szinte lerepül a pólóról, a direkt „zajosra” tervezett felirat miatt nagyon dinamikus a látvány. „Régebben, a járvány előtt öltönyös voltam, de azóta teljesen eltűntek rólam, online meetingeken már megszokott, hogy startupos pólókban ülünk” – magyarázza a Blue Colibri egyik alapítója, Barathi Tamás. Most már igazi startupper, borostás, félhosszú, enyhén csapzott haja van, rövidgatyában érkezik az interjúra, a puritán, de kényelmes tárgyalóba az Oxo Technologies főhadiszállásán. „Hamarosan költözünk, olyan sokan lettünk a cégben, hogy nagyobb irodába kell mennünk” – mondja a startup másik vezére, Fulai Viktória. Ő első látásra is fegyelmezettnek tűnik, összeszedetten, nyomdakészen fogalmaz, nem véletlen, hogy ő felel a cég operatív irányításáért.
Rajtuk kívül még egy félig kívülálló, de nem illetéktelen személy ül bent az interjún. Ő Hugó, Tamás négy és fél éves kisfia, akit ugyan egy ideig leköt a táblagépen pörgő rajzfilm, de néha hangos kopogással és nyüglődéssel adja tudtunkra, hogy unatkozik. Elég kemény lehet egyszerre egy növekedési fázisban lévő startup fejének lenni, közben pedig apának úgy, hogy nyári szünet van, de Tamás csak mosolyog:
„Régen még csodálkoztunk, amikor egy gyerek egyszerűen besétált az online tárgyalásra, de ma már mindenki megszokta.”
Olyan ügyféligény volt, hogy kellett saját cég
Ketten vezetik a Blue Colibrit, ami egy egyszerű piaci felismerésre alakult. Tamás közel húsz éve vállalkozó, főleg marketingben, HR-ben és kommunikációban utazott. Több cége is volt, köztük a Colibri HR Solutions nevű, kifejezetten vállalati kommunikációs tanácsadással foglalkozó cég. „A Colibri onnan jött, hogy nemzetközileg ismert, de semleges nevet akartam, ami köré akár egy egész cégcsoportot fel lehet húzni.”
Ennél a cégnél találkozott hangsúlyosan azzal a problémával, hogy a vállalatok nem tudnak gyorsan és hatékonyan kommunikálni a főleg kékgalléros munkaerővel, akik nincsenek asztalhoz kötve. A Colibri HR-en belül indították kifejezetten erre a problémára a Blue Colibri projektet, majd gyorsan látták: olyan ügyféligény van rá, hogy egy külön céget is bőven elvisz.
Viktóriával ügyfélként ismerkedett meg. Neki számviteli végzettsége van, de hamar átnyergelt a HR világába, egy vállalat HR-eseként találkozott Tamással. Hamar kialakult az összhang, Tamás pedig megpróbálta behúzni őt a cégbe. Viktória is látta a problémát, sokat gondolkodtak, milyen megoldást lehetne rá fejleszteni.
A feszültséget nem ismerik
„Akkor még nem jöttem elsőre, de Tomi nem akart elengedni, tartotta velem a kapcsolatot, amíg új helyet nem kerestem, így álltunk össze.” Mint mesélik: mindig megértik egymást, voltak ugyan viták, még sosem kaptak össze komolyabban, ami egyenrangú cégvezetőknél azért elég ritka.
Az interjú alatt többször vágnak egymás szavába, de mindig csak kiegészítik egymást, kettejük között feszültség egyáltalán nem érződik.
Az alapprobléma tudtában, valamint pár jó időben közzétett startup-akcelerációs program hatására készítették el 2018 nyarára az első kattintható prototípust, ezt vitték el pár cégnek bemutatni. Az alapverzió egy egyszerű telefonos appról szól, amit bármelyik munkavállaló feltelepíthet a telefonjára és értesül a fontosabb információkról. „Már akkor is sokan érdeklődtek a termék iránt, valószínűleg ők sem tudták, hogy ez nem egy kész verzió.”
A nagy lökést az adta, hogy kimentek Németországba, Európa egyik legnagyobb HR-kiállítására, német középvállalatokkal beszélgettek. Rengeteg visszajelzést kaptak, komoly érdeklődés fogadta a terméket, kiderült, hogy még Németországban sem oldották meg ezt a közép- és nagyvállaltokra jellemző problémát.
Az elsőt azonnal kikukázták
Tapasztalattal telve jöttek haza, 2019 elejére pedig elkészült az első működő verzió, „amit aztán szinte azonnal kikukáztunk. Kiderült, hogy nem lehet jól skálázni” – magyarázza Tamás. De látták a potenciált, meg is alapították a Blue Colibri International Kft-t 2019. februárjában, akkor még hárman – azóta a harmadik tag, a fejlesztőként csatlakozó Balogh Gergely azóta távozott a csapatból. De még együtt álltak neki az új verziónak, ami 2019 őszére érkezett meg, öt ügyfélnél vezettek be. Ám ez sem volt a legjobb, nem véletlen, hogy az öt ügyfélből már csak három dolgozik velük. Név nélkül mesélnek egy jelentős hazai tőzsdei cégről, amelynél megtörtént a bevezetés, ám a vállalat végül távozott az ügyfélkörből.
„Első ügyfél volt, tényleg, ami akkor elromolhatott, az el is romlott” – meséli ma már mosolyogva Viktória.
Az a péntek nagyon durva volt
A folyamatos fejlesztés viszont hatott, 2019 végére már sorakoztak a megrendelések, egyre többen jelentkeztek be, köztük olyan vállalatok, mint a Danubius Hotels, a Dreher Sörgyárak vagy a Praktiker. „Szerződtünk velük és beütemeztük, hogy 2020 folyamán szép lassan bevezetjük minden partnernél a szoftvert. Aztán márciusban jött a járvány.” Tamás még korábban úgy mesélte: „A tavaly márciusi péntek, amikor bejelentették a lezárásokat, nagyon durva volt. Kijöttek a hírek, mi meg kiadtunk egy sajtóközleményt, hogy bizonyos feltételek mellett a termék egy csökkentett verzióját ingyen odaadjuk a cégeknek.
Azonnal csöngeni kezdett a telefon, a következő két hétben 65 ügyféllel tárgyaltunk, ebből 30-nál lett végül bevezetés.”
Azóta gyorsan fejlődő sikersztori lett a Blue Colibriből. Persze a termék már több, mint vállalati kommunikációs szoftver, az ügyféligényeknek megfelelően számos helyen bővítették. Olyan extra funkciókat kapott, amik nemcsak a HR-ügyeket, a kommunikációt, de a vállalati kultúrát, a munkavállalói hűséget és a munkahelyi hangulatot és támogatni tudják.
Márton Katalin, a Praktiker HR-igazgatója szintén a Blue Colibri ügyfele, úgy magyarázza: „Az egy dolog, hogy minden igényünket meghallgatják és segítenek, de ők maguk is proaktívan találnak ki újdonságokat.” A Praktiker az elején csak belső kommunikációt akarta megoldani.
„Húsz áruházunk van, az 1600 munkavállalónk 35 százalékának van céges emailcíme. Amikor beütött a járvány, egyszerűen nem tudtunk határozottan és világosan kommunikálni mindenkivel. Tamásék három nap alatt vezették be nálunk a szoftvert: azonnal egy videóval indultunk, amiben az ügyvezető tájékoztatta a munkavállalókat a járvánnyal kapcsolatos legfontosabb infókról. Nagyon nagy sikere volt.”
Hírfolyammal kezdtük, challenge lett a vége
A Praktiker azóta jelentősen bővítette a funkciólistát, ugyanis ahogy a Blue Colibri alapítói is elmondják: mindig vevők az igényekre, minden ügyféligényt igyekeznek beépíteni és all-round vállalati platformot akarnak a Blue Colibriből.
A Praktiker platformját Prakteamnek hívják – minden ügyfélnek személyre szabják a szoftvert, a nevét, megjelenését és tartalmát is a kliens szabja meg.
„A hírfolyammal kezdtük, amiben minden hasznos infó, a dokumentumtárunk is benne van” – kezdi Katalin a funkciók magyarázatát. „Aztán bevezettük, hogy a szoftveren kérdőívezünk nagyon sokféle témában, nagyon könnyűvé vált kitöltetni ezeket a munkavállalókkal. Aztán azzal folytattuk, hogy közösséget is akarunk építeni az appal. Van több munkahelyi csoportunk, mint a filmklub, a kertészeti csoport, az utazós csoport, a receptklub – most már a szoftveren át tartjuk egyben a csoportokat. És ezek után jöttek a challenge-ek, amit imádnak az alkalmazottak: áruházak közti vetélkedőket tartunk különböző témákban, nagyon jó közösségépítő hatása van – és ezt is a Blue Colibrivel oldjuk meg.”
Nemsokára pedig indul a Praktikernél a belső, vállalati piactér, ahol a kollégák egymás közt árulhatnak bármilyen használt árult, szeptembertől pedig a kötelező munka- és tűzvédelmi oktatást is átteszik a szoftverre. Katalin úgy meséli: „békeidőben” biztos nehéz lett volna, hogy az alkalmazottak is elkezdjék használni a szoftvert, de a járvány alatt nagyon összetartóak lettek a kollégák, az idősebbeknek a fiatalok segítettek telepíteni az applikációt.
Ami már nem is igazán applikáció: multiplatform-szoftvert csináltak a Blue Colibriből. Fulai Viktória úgy magyarázza:
„sokan nem kapnak céges telefont, a sajátjára pedig nem akar applikációkat telepíteni. Szóval olyan verziót is készítettünk, amit asztali gépről és telefonról is el lehet indítani egyszerűen böngészőből.”
Az Eb-tippjátékot ajándéknak szánták
Viktória és Tamás ezt tartják a legnagyobb előnyüknek: mindig figyelembe veszik, az ügyfél mit kér és ők is igyekeznek előre gondolkodni és meglepni a klienseket újdonságokkal.
A labdarúgó Európa-bajnokság idejére tippjátékot építettek az appba, amit az ügyfelek alkalmazottai használhattak. Rendszeresen tartják a kapcsolatot a klientúrával, hathetente workshopokat tartanak, működik egy folyamatos online közösség BC News néven, ahol ismertetik az újdonságokat, az ügyfelek pedig tapasztalatot, best practice-eket és know how-kat oszthatnak meg egymással.
„Egy ügyfél sincs egyedül, minket is mindig elérnek és egymást is gyakran kérdezhetik.” Épp most vezetjük be az ötletládát, amiben a munkavállalók ötletekkel bombázhatják a menedzsmentet, az adminok pontozzák az ötleteket, majd a legjobbak közt ajándékokat sorsolnak ki.
„Sok IT-fejlesztő jó alkalmazást csinál, de nem tudja beletenni azokat az apró dolgokat, amik életet lehelnek egy vállalati rendszerbe. Ezért is jó, hogy nekünk HR-es tapasztalatunk van” – mondja Viktória.
Lépés az App Store-ba
Kaszás Helga, a Metro HR-igazgatója úgy meséli: tavaly nyáron keresték a lehetőségeket a vállalati kommunikációra, több cég a Blue Colibrit ajánlotta. „Nagyon gördülékenyen mentek a tárgyalások, kiforrott terveket és támogató projektmenedzsmentet kaptunk.”
A Metro saját verziója Metrofon néven fut, a legtöbb kolléga használja. Helga is sokat mesél arról, milyen rugalmas a startup, minden igényre igyekeznek reagálni és nagyon proaktívak.
„Tamás egyszer csak felhívott, hogy listázta a Metrofont az App Store-ba. A vállalat összes munkatársa le tudja tölteni az alkalmazást onnan, azért ez nagyon nagy dolog. Már azt szeretném, ha a teljes munkahelyi onboarding folyamat és a hozzá kapcsolódó betanulás egyfajta képzési modulként elérhető lenne a Metrofonban.”
És lesz is, Tamásék számos irányba elvinnék még a platformot. „Most dolgozunk a munka- és tűzvédelmi oktatáson, a számonkérési rendszeren és a belső ellenőrzés szoftveres megoldásán. Nagy előrelépés lenne, ha az onboarding folyamat, az új kolléga támogatása is a platformon lenne. Indítunk onboarding challenge-eket: például az új munkavállaló kávézzon együtt háromszor egy-egy kollégájával, majd ezért pontokat kap.” Így válik egy egyszerű, vállalati kommunikációs appból egy sokoldalú, a vállalati kultúrát fejlesztő, a betanulást segítő multiplatform.
A régiós jelenlétet erősítenék
A cég jelenleg hat országban van jelen. Romániába, Horvátországba és Szlovéniába az ügyfeleken át, organikusan kerültek ki, körbekérdeztek, melyik kliensnek van arrafelé komolyabb partnere, leányvállalata. Az idei második negyedévben már disztribútorokat kerestek, így kerültek piacra Németországban, Bulgáriában, Lengyelországban és Törökországban. A következő két évben erősítenék meg a jelenlétüket a fenti országokban, de új országokkal egyelőre csínján bánnak.
„Láttunk már olyat, hogy egy startup eléget kétmillió eurót, hogy egy új országban lépjen piacra, majd nincs semmi eredménye.” Úgy magyarázzák: tőlünk délre és keletre nagyon aluldigitalizált a piac, de nyugatra is vannak területek, ahol lemaradásban vannak. „Ez egy veszély, a német SAP például kitalálhatja, hogy a vállalatirányítási szoftverükhöz fejlesztenek egy hasonló platformot.”
A Blue Colibriben az alapítókon kívül az Oxo Technologies Holding is tag, Oszkó Péter vezérigazgató a korábban nekünk adott interjúban is dicsérte a startupot. Három hete pedig Csányi Sándor kockázati tőkealapja, a Bonitas 400 millióforinttal szállt be a cégbe. A forrást az alapítók termékfejlesztésre fordítják, valamint a régiós jelenlétüket erősíteni, kiemelt célpont Kelet-Közép-Európa és DACH-országok.
Meghatározó régiós szereplők akarnak lenni a HR-szoftverek piacán, Viktória és Tamás pedig eltökélt és magabiztos. „Amikor jöttek az első ügyfelek és nagy csapatot kezdtünk építeni, voltak hullámvölgyek, komoly kétségeink, nem tudtuk bizotsan, meddig lehet elvinni a céget. De már akkor is azt mondogattuk magunknak: óriási az igényt a termékre, lehetnek megingások, de bízunk magunkban, menni fog.”
Borítókép és fotók: Sebestyén László / Forbes