Minden vezető motivált, profi szakemberekből álló csapatra vágyik, ahol mindenki önállóan teszi a dolgát, és tolja egy irányba a cég szekerét. Ez megvalósult a Netflixnél, amely tavaly a világ legértékesebb médiacégévé vált, megelőzve a Disney-t. Könyvében a cég HR-vezetője, Patty McCord osztja meg a gondolatait, és mutatja be rendkívül konkrétan, hogyan működnek a dolgok a Netflixnél.
A Powerful: Building a Culture of Freedom and Responsibility című könyv a feje tetejére állítja a „klasszikus” gondolkodást a HR-ről és az emberek motiválásáról. A kiindulópont az, hogy az emberek alapvetően motiváltak, tudnak és akarnak is értéket teremteni, de a legtöbb cég nagy sikerrel öli ki ezt az alkalmazottaiból.
Írta: Patty McCord / Kiadó: Silicon Guild (2018)
A megfelelő körülmények megteremtése
Mi számít megfelelő körülménynek? A szerző szerint semmiképp sem a sok (lényegtelen) külsőség, ami kívülről látszik a sikeres IT-cégekből, és amit „perk”-nek szokás nevezni –
mint például a céges szakács, a csocsóasztal vagy épp az ingyenes fodrász.
Helyette az embereknek szükségük van:
- értelmes célokra – itt jön be a vízió és a transzparens működés fontossága,
- tehetséges kollégákra – a szerző szerint egy-egy gyenge, megtűrt „kakukktojás” a csapatban képes hosszú távú károkat okozni a csapatmorálban,
- és kevés kontrollra – ha értelmes emberek vannak a csapatban, akkor a „használd az ítélőképességed” az egyik legfontosabb irányelv, amit a kollégáknak tudniuk kell.
Mindez további 20–25, sokak számára talán meghökkentőnek tűnő tanáccsal egészül ki, melyek egy átlagos magyar cégnek akár túl radikálisak is lehetnek első lépésben. Így például megtudhatjuk, hogy miért nem hisznek a bónuszrendszerben vagy az éves teljesítményértékelésben, hogyan ösztönzik a brutálisan őszinte visszajelzéseket, vagy miért rendeznek “vitaesteket” a kollégáknak, ahol a felsővezetők nyíltan vitatkoznak fontos témákon a kollégáik előtt.
Ennek ellenére (vagy éppen ezért) a könyv tanulságos lesz a legtöbb cégvezető számára, hiszen megkérdőjelez számos dogmát az emberek vezetésével és motiválásával kapcsolatban.
Zajdó Csaba az Innonic Group Zrt. – Debrecen első startup studiója – ügyvezetője, és a debreceni Mastermind tagja. Ez utóbbi hat informatikai vállalkozó baráti társasága. A csapat tagjai minden hónapban egyszer találkoznak, ilyenkor – egyebek mellett – megosztják egymással könyvélményeiket. Ebben a cikksorozatban pedig a Forbes olvasóinak ajánlanak könyveket.
Sorozatunk eddigi darabjai:
The Start-up J Curve
Dotcom Secrets
The Ideal Team Player
Team of Teams
Traction: How Any Startup Can Achieve Explosive Customer Growth
Blue Ocean Shift – Beyond Competing
Who: The method for hiring
Exponential Organizations