Vannak, akik már hónapokkal előtte elkezdik a szervezkedést és mindenkinek különleges, egyedi karácsonyi ajándékkal tudnak előrukkolni. Mások viszont mindig az utolsó (vagy az utolsó utáni) pillanatig halogatják a dolgot, emiatt pedig nem győznek kapkodni a finisben. Sőt, valaki inkább neki se lát, mert annyira bizonytalannak érzi magát, vagy mert csak idegesíti ez az egész.
Persze, nem csak végletek léteznek, de biztosan sokan irigykednek azokra, akik az ajándékvásárlás megfontoltabb iskoláját képviselik, és emiatt sorra kapják a dicséreteket. Mi az ő titkuk? A BBC pszichológusok segítségével próbálta ezt kideríteni.
Egy kicsit az egóról is szól
Peggy Liu, a Pittsburghi Egyetem docenseként tanulmányozta az ajándékozás pszichológiáját:
alapjaiban véve szerinte igaz az állítás, hogy a profi ajándékozók a saját életüket is rendkívül szervezetten élik.
Ő úgy látja, aki jó ajándékozó, az kifejezetten büszke is erre a képességére, élvezi az ebből fakadó sikerélményt, sőt a személyisége kvázi részének érzi ezt. Az ezért kapott köszönetek, dicséretek, pozitív visszacsatolások csak még jobban megerősítik az egót és az énképet, így aztán az embert még inkább arra motiválja, hogy extra időt és energiát szánjon erre, továbbfokozva ezzel az ajándékozás okozta kellemes élményt is.
Igaz, Liu szerint ennek a fordítottja is igaz, aki ebben bénának érzi magát, lehet, hogy karácsonyról karácsonyra tovább fogja hergelni magát, és nem fog tudni kikecmeregni ebből az ördögi körből. Megjegyeznénk, semmi baj nincs azzal, ha valaki úgy érzi, őneki ez nem komfortos, ezért inkább kimaradna ebből.
Nyomon követés, betárazás… vagy csak simán adjunk pénzt?
Mit csinálnak Liu szerint a legtapasztaltabbak? Nyomon követik a célszemély tavalyi ajándékait, hogy azokból minek örültek, bizonyos csoportokra (pl. kollégákra vagy szomszédokra) pedig külön ajándékformulákban gondolkodik, így aztán előretervezni is könnyebb.
Az is egy jó stratégia, ha az ember év közben táraz be magának ajándékkészletet, hogy az ünnepekkor már csak innen kelljen előkapni mindent, ne a boltokban, plázákban kelljen szenvedni az ünnepek előtti napokon.
Ami a pénzt mint ajándékot illeti, annak is megvan a létjogosultsága, elvégre annak bárki örülne, Liu szerint aviszont ilyenkor érdemes mondjuk saját gyártású, személyre szóló, kártyácskával feldobni a körítést.
A kapcsolattartás egyik legkönnyebb formája
Daniel Farrelly, a brit Worcesteri Egyetem pszichológiaprofesszora elsősorban az ajándékozás közösségépítő és kapcsolaterősítő szerepét emeli ki, elvégre az ember társas lény: ha valakit megajándékozunk, azzal azt fejezzük ki, hogy táplálni szeretnénk a vele ápolt kapcsolatunkat.
Farrelly szerint ebből akár azok is erőt kovácsolhatnak, akik amúgy jellemzően távolságtartóbbak vagy mogorvábbak, hiszen az ajándékozásnak nincsenek bonyolult szabályai, sőt simán előfordulhat, hogy pont így derül fény valakinek a rejtett ajándékozási szuperképességeire.
Ajándékot adni és kapni jóleső érzés, és a társadalmi életünknek is a része, ez mind arra ösztökél minket, hogy mi is részt vegyünk benne, teszi hozzá Farrelly.
Ami még segíthet egy magát bizonytalanabbnak érzőnek, az az, ha az ember közben megpróbálja jól is érezni magát – Liu szerint elég akár, ha csak forró csokit iszunk csomagolás közben –, sőt, ha úgy érezzük, bátran faggassunk tehetséges ajándékozókat is a témában, hátha tudnak egy-két jó tippel szolgálni.
Liu emellett azokat a tanulmányokat kívánja még kiemelni, melyek szerint kifejezetten hajt minket, hogy ajándékozottunk arcára mosolyt csaljunk, azért a mosolyért pedig, ha kell, mindent beleadunk – elvégre a másik öröméről is szól ez az egész, nem igaz?
Fontos, hogy a tudatos ajándékozás az örömszerzésnél nem áll meg, tisztában kell lennünk az online vásárlás egyre nagyobb méreteket öltő, környezetünkre és bolygónkra való káros hatásaival is. Korábban mi is összegyűjtöttünk néhány környezetbarát ajándékötletet, van köztük last minute tipp is!