Fotó: Canva.com
Fotó: Fotó: Canva.com
Zöld

Az online vásárlás eredménye: brutális kibocsátás és légszennyezés

Forbes
2021. december 22. 3 perc olvasás

Az Európai Unió internethez hozzáférő polgárainak a 75 százaléka vásárol online, a karácsony pedig kiemelt időszak, amikor látszólag minden ajándék csak egy kattintásra van tőlünk. A fa alá azonban nem szánon és angyalszárnyakon érkeznek a megrendelt ajándékok, hanem teherautókkal és furgonokkal. A személy- és áruszállítás az EU üvegházgáz-kibocsátásának csaknem egynegyedét teszi ki, és a városi légszennyezés egyik fő okozója.

Miközben több szektorban csökkennek a kibocsátások, a közlekedésé stabilan nő az Unióban: 1990 és 2018 között 31,8 százalékkal, amivel muszáj valamit kezdenünk, ha tartani akarjuk a klímacélokat, és tiszta levegőt szeretnénk a városainkban karácsony környékén és azon túl is. Alternatív megoldások már most is vannak, azonban ezeket elenyésző mértékben alkalmazzuk. A vasút, a vízi szállítás, az elektromos járművek, teherkerékpárok, csomagmegőrzők és konszolidációs pontok kombinálása jelenthet megoldást, amihez azonban nekünk is szemléletváltásra van szükségünk – írja a Masfelfok.hu.

Azon internetfelhasználók aránya, akik árut vagy szolgáltatásokat vásároltak online,  a 2019-es 68 százalékról 2021-re 75 százalékra nőtt az EU27-ben.

Ezt a tendenciát a digitalizáció és a globalizáció mellett a covid miatti korlátozások is felerősítették.

Az online megrendelt csomagok kiszállítása továbbra is elsősorban kisteherautókkal és nehéz tehergépjárművekkel történik. Ez jelentős levegőszennyezéshez és zajkibocsátáshoz vezet, és negatív hatással van más területekre is, például a torlódásokra és a közlekedésbiztonságra is.

A személy és áruszállítás Európa üvegházhatású-gázkibocsátásának csaknem egynegyedét teszi ki, és a városi légszennyezés fő okozója. Míg több szektor (energia, gyártás és építőipar, mezőgazdaság, ipari folyamatok és hulladék) kibocsátásai csökkenő tendenciát mutatnak, addig

a közlekedésből fakadó kibocsátások stabilan és meredeken emelkednek az EU-ban, 1990 és 2018 között 31,8 százalékkal.

Globális szinten a Nemzetközi Közlekedési Fórum (ITF)  becslése szerint a teherszállítás a teljes CO2-kibocsátás 7 százalékáért és a közlekedéssel összefüggő CO2-kibocsátás 30 százalékáért felelős.

Ezek a számok 2050-re várhatóan csaknem négyszeresükre nőnek, ha nem történik beavatkozás.

Mi lehet a megoldás?

A logisztikai szektorban rengeteg olyan újítás tapasztalható, amelyek segíthetnek csökkenteni annak környezeti terhelését. A távolsági és nemzetközi szállítmányozás tekintetében az EEA kimutatta, hogy a vasúti és vízi szállítás sokkal hatékonyabb az üvegházgáz kibocsátás tekintetében, mint a közúti szállítás és a légi közlekedés. 

Emellett a megoldás részei lehetnek többek között a csomagpontok, az elektromos járművek, a teherkerékpárok, és a konszolidációs központok is. Az utóbbi azt jelenti, hogy annak elkerülésére, hogy az egyes beszállítók nagy járművei külön-külön lépjenek be a városba, a városok és a vállalkozások raktárakat hoztak létre az áruszállítás összevonására városszéli területeken. 

Borítókép: Canva.com