Válság? Hol?

  „Újra 36 óráznunk kell” – mondja Novotni Anna, a Hajdu alelnöke. Először fordul elő, hogy címlapsztorink alanya arról beszél, hogy mi történt már meg náluk (és nem arról, hogy adott […]

A Forbes 2019. szeptemberi címlapja

Bővebben

Fotó: Francisco Moreno / Unsplash

Hibáztál a munkahelyeden? 6 tipp, hogy el tudd engedni

Teljesen természetes, hogy vannak dolgok, amiket megbánunk. Más dolog viszont, amikor képtelenek vagyunk elengedni, ha hibázunk, főleg, ha csak egy munkahelyi bakiról van szó. Vicces, mégis hasznos infografikán mutatja meg a Daily Infographic, hogyan tedd túl magad azon, amin már megtörtént.

Miért nem tudunk ilyenkor másra gondolni?

A hibáinkon rágódni teljesen természetes, több okból is. Egyrészt az emberek hajlamosak túlgondolni már megtörtént eseményeket, főleg, ha nincs más dolguk. Másrészt az agyunk a jó emlékeket hajlamos kiradírozni, míg a rosszak örökre beéghetnek.

Ennek evolúciós okai vannak, hiszen ha gyakran hibázunk, annak könnyen lehet(ett) halálos végkimenetele.

A túl sok rágódás azonban könnyen vezethet lelki és fizikai betegségekhez (depresszióhoz, szívproblémákhoz), így nem árt megtanulni az elengedés művészetét.

1. Vegyél vissza az önkritikából

Egy, a Journal of Social and Clinical Psychologyban megjelent kutatás szerint azok az emberek, akik sokat kritizálják magukat, kisebb eséllyel érik el céljaikat, mint azok, akik nem. Persze nem muszáj hazudni magunknak, de az „Egy csődtömeg vagyok!” helyett sokkal célravezetőbb, ha inkább ezt mondogatod magadnak: „Ez most nem jött össze, de tanulok belőle.”

2. Tereld el a figyelmed

Csinálj egy teát, menj sétálni, vagy hívj fel egy barátot vagy családtagot! Ha eltereled valamivel a figyelmed, csökkentheted az amigdala aktivitását. Ez az a része az agynak, ami többek között a félelemérzetért is felel.

3. Lélegezz!

Az aggodalom gyakran vezethet felszínes levegővételhez, ami tovább növeli a stresszt. Ha mélyeket lélegzel, több levegő jut az agyba, emiatt pedig nyugodtabbnak érzed majd magad. Tedd a kezed a hasadra (a köldököd környékére), vegyél egy nagy levegőt, tartsd bent három másodpercig, majd fújd ki. Három másodperc szünet után ismételd ezt egy percig.

4. Készíts tervet

Ahelyett, hogy a hibáidon rágódnál, koncentrálj a jövőre: készíts tervet arra vonatkozólag, hogy hogyan léphetnél tovább. A Wake Forest University egy tanulmánya szerint ez szintén csökkenti az idegességet. Gondolkodj apró lépésekben, de egyelőre ne halmozd el magad tennivalókkal, hogy ne érezd magad túlterhelve. Legyél racionális és pontos!

5. Vissza a valósásba

Könnyen tűnhet úgy, hogy mindenki, aki körülötted van, arról beszél, hogy hibáztál, a valóságban ez azonban valószínűleg nincs így. A legtöbb ember általában saját magáról beszél.

6. Öt perc hiszti

Adj magadnak öt percet, hogy kiadhasd magadból a feszkót. Ellentmondásnak tűnhet, de egy, a Journal of Social Psychologyban megjelent kutatás szerint a panaszkodás boldogabbá tesz (már amennyiben az adott problémán, nem pedig úgy általában az életen keseregsz). Keress egy barátod, akinek panaszkodhatsz, vagy írd le pár sorban, mi bánt!

Borítókép: Francisco Moreno / Unsplash

4 dolog, amit érdemes észben tartanod, ha tényleg sikeres akarsz lenni

A mentálisan erős emberek ezt a 13 dolgot sosem csinálják

 

"A legbutább emberek, akiket ismerek, azok, akik mindent tudnak."