A jó siker az, amikor jól érzed magad abban, amit csinálsz – Mesterkurzust indít Caramel
Béres József nem vállalkozó volt, és nem is egyszerűen feltaláló, hanem nagypapa is, akinek unokái a Forbes Legyél jobb! napján beszéltek arról, mit is jelent egy óriás árnyékában nőni.
„Emlékszem, gyerekkoromban annak sokkal jobban örültem, hogy édesapám hozott nekem egy lótrágyát, amit aztán jól meg lehetett érlelni és nézni benne a papucsállatkákat meg amőbákat, mint mondjuk egy Disney-játékfigurának” – mondta a Forbes Legyél jobb! nap színpadán Béres Marcell, a Béres Gyógyszergyár innovációs és portfóliómenedzsment-igazgatója.
„Már akkor is furcsák voltunk” – teszi hozzá nevetve.
Igen, „az a Béres”: Marcell a nővérével, Melindával együtt ült le beszélgetni Fekete Emesével, a Forbes főmunkatársával, hogy rávilágítsanak, milyen is egy olyan családban felnőni, ami felépítette a teljes Béres-birodalmat. Ők az alapító unokái ugyanis.
Nagy cipőbe nőttek bele
Mert bizony nemcsak a legendás Béres József-féle cseppeket követő gyógyszercégről van szó: Regéczy-Béres Melinda a Béres Szőlőbirtok és Pincészet ügyvezető igazgatója, ami – lám-lám – szintén családi cég, és mint ilyen, a Béres-szülők vállalkozása, akik egyébként a nagypapa találmányát is vállalkozói formába öntötték.
„Engem nem zavar egyáltalán, hogy ez a borászat nem az én ötletem volt. Azért nem zavar, mert én is ugyanúgy bele tudtam szeretni, mint a szüleim, és úgy érzem, hogy az a lassan tíz év, amit ott töltöttem vezetőként, feljogosít arra, hogy a sajátoménak is érezzem, és úgy gondoljam, hogy az én álmaimról is szól” – mondta Melinda, aki szerint az önmegvalósítás is szép dolog, de az is ugyanilyen jó, ha „valamit kapunk az őseinktől”: egy örökséget, amiben hely lehet állni.
Nem volt kötelező, de nyomás azért akadt
A Béres-testvérek közül elsőszülöttként Melinda szembesült először a családi örökséggel: egyszer még egy farsangra is Béres-cseppnek öltözve ment el.
„Béres csöpi, jó csöpi, jó csöpi, gondját-baját csökkenti, ha csöppenti” – kántálta el a színpadon azt a kis versikét, ami a szülei által készített jelmez mellé járt.
Azt meséli, eleinte gondolkodott rajta, hogy más cégnél kezd dolgozni, de a nagymamája „majdnem sírva fakadt”, amikor ezt mondta neki, és végül úgy alakult, hogy csak beszállt a családi bizniszbe. Ugyanakkor Marcell szerint sem volt ez erőszak, azt pedig ő is látja, hogy az öröklés a magyar családi vállalkozások egyik legnagyobb problémája.
„Semmi sem nő jól egy nagy fa árnyékában, és a családi vállalkozásoknál szerintem ez a legnagyobb kihívás”
– fejtette ki, és még a közönség tagjait is megkérte, jelezzék, ha családi cégben dolgoznak (voltak is páran). „Amíg csak árnyékot látunk, addig mást kéne csinálni. De az ember sok tényező mentén eljuthat odáig, hogy itt nincs árnyék, ezt csak képzeli, valójában gyökereket kapott, és süt nap. Ő dönti el, milyen fa szeretne lenni.”
Nem csupán legenda volt
Persze kevés fa vet akkora árnyékot, mint Béres József Széchenyi-díjas kutató – aki viszont Melindának és Marcellnek nem egy feltaláló tudós, hanem a szeretett nagypapa volt. Elmesélték, miként jártak együtt kirándulni a Tisza partjára, és hogy a nagypapa minden növény latin nevét ismerte. Béres József természetszeretete nagy hatással volt unokáira, akik nemcsak az élet tiszteletét örökölték nagyapjuktól, hanem az anyagi javakhoz való hozzáállásukat is.
„Amikor készültem, szembe jött velem a dalai láma egyik gondolata, miszerint nem több sikeres emberre, hanem több rendes emberre volna szükség” – mondta Marcell.
A legfiatalabb Béres-unoka, Merse nem a családi vállalkozásokban dolgozik, hanem Olaszországban tanul földrajzot. Marcell szerint egyelőre nem tudja, mihez szeretne kezdeni – a családtagjai mindenesetre támogatják, a lényeg, hogy olyasmivel foglalkozzon, amivel valóban szeretne.
Ez már csak azért is fontos Béreséknek, – ahogy Marcell fogalmazott – mert a Bérest nem családi cégként alapították, hanem „azzá vált”, de az ötszáz dolgozójával már önjáró organizmussá lett.
„Nem vagyunk mindenhatók a cégben, a szüleink sem azok, szuper munkatársaink vannak” – fogalmazott Marcell, Melinda pedig kiemelte:
„Ezt a céget a szüleink sem ajándékba kapták. Sokat dolgoztak érte.”
A Forbes Legyél jobb! Napjáról megjelent tudóstásaink:
A jó siker az, amikor jól érzed magad abban, amit csinálsz – Mesterkurzust indít Caramel
Az idő ellen maximum csatát lehet nyerni, háborút nem – Lubics Szilvia és Simonyi Balázs ultrafutók a Legyél jobb! napon
Pál Feri: Az önbecsülés nem egyenlő az önértékeléssel
6 erős mondat D. Tóth Krisztától a Forbes Legyél jobb napján