A Craft célja, hogy megkönnyítse a szövegszerkesztést az érintőképernyős eszközökön, ehhez most 8 millió dollárral kerültek közelebb. Az alapító, Orosz Bálint a Forbes Élő vendége volt, ahol mesélt arról, mire költik a befektetést, és arról is, van-e esély a világmegváltásra.
17 startup került fel a Forbes idei, a legforróbb magyar startupokat tömörítő listájára, Orosz Bálint neve ezek közül háromhoz is köthető: a Craftban alapítóként, a Recartban és a Shapr3d-ben pedig befektetőként van jelen.
A Craft célja, hogy egy újgenerációs, kifejezetten érintőképernyős eszközökre fejlesztett dokumentumszerkesztőt hozzon létre: vagy, ahogy Bálint fogalmazott a mai Forbes Élőben, azt a frusztrációt akarják megoldani, hogy mindaz, ami szuperül működik a desktopon, mennyire használhatatlan az érintőképernyőn. Megint másképp fogalmazva:
„Ha megpróbálsz szövegekkel dolgozni egy mobilon, az az ingered támad, hogy földhöz vágd a telefont. Ez az alapprobléma, amit meg szeretnénk oldani.”
Orosz Bálint a következő Zoom-ot akarja megépíteni, és most kapott rá 2,5 milliárdot
A Crafttal rugalmasan lehet rendezgetni a dokumentumokban, nemcsak „karakteralapon”, hanem az egyes bekezdések között is: abban próbálnak innoválni, hogy megkönnyítsék a gondolatok átrendezését a telefonon is (ugyanúgy, ahogy egy Word dokumentumban is könnyedén tudjuk cserélgetni az egyes bekezdéseket).
Az ötletben nem csak az alapító látott fantáziát, március végén 8 millió dolláros (azaz 2,5 milliárd forintos) befektetési kört zártak olyan befektetőkkel, mint
Gareth Williams, a Skyscanner egykori vezére, vagy a Bolt és a Spotify korai befektetője, a Creandum.
A Skyscannerrel már évekkel ezelőtt kialakult egy kapcsolat, Bálint korábbi startupja, a Distinction is dolgozott velük együtt – 2014-ben adta el, becslésünk szerint 3 milliárd forint feletti összegért (Bálint ezt sem akkor, sem most nem kommentálta). A startupból 2017 közepén szállt ki végleg, a Craft ötlete az ezt követő másfél éves „pihenő” periódusban született meg.
„Ennek [az időszaknak] szerves része volt a kutatás-olvasás, light-os munka volt, direkt nem vállaltam kötöttséget” – mondja, hozzátéve, az volt a célja, hogy 2019 elejére körvonalazódjon, hogy hogyan tovább. Valamennyi kötöttséget azért mégis vállalt, ekkoriban alakult ki a Shapr3d-vel és a Recarttal való befektetői kapcsolata.
A befektetés nagy részét (90 százalékát) a csapat felépítésére költik majd: jelenleg tízen vannak, a cél az, hogy negyven főre bővüljenek. A termékfejlesztésnek egyelőre az elején járnak, úgy számol, 6-12 hónap múlva lesz reális a start, sok olyan „funkcionalitás” van, amit még le kell fejleszteniük. „Addig, amíg ezek nincsenek meg, felesleges új felhasználókat behozni, hiszen a nagy részük úgyis kiesik.”
Exkluzív: 8 millió dollárt kap a magyar startup, ami segít elrendezni a gondolatainkat
Nem tagadja, hogy olyasmibe vágott bele, amitől azt reméli, világszinten is kiemelkedő lesz. „Ez egy kicsit pökhendi felfogás: azt gondoljuk, hogy márpedig mi innen jobban tudjuk csinálni, mint bárki más a világon, nem biztos, hogy okosabbak vagyunk, vagy jobbak, de van valami mágiánk, amivel ez össze fog jönni, hiába van másnak százszor annyi pénze vagy százszor annyi embere, mi akkor is jobbak leszünk. Szerintem ez a világuralom. És ezért szükséges, hogy őszintén elhiggyük, hogy világuralomra törünk, mert csak így lehet ép ésszel csinálni. Mert ha racionálisan nézed, akkor matematikailag nem sok esélyed van.”
A beszélgetést itt tudod visszanézni: