Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]


Bővebben

Orosz Bálint a következő Zoom-ot akarja megépíteni, és most kapott rá 2,5 milliárdot

Európa egyik vezető, korai fázisú befektetője, a Creandum vezetésével egy 8 millió dolláros befektetési kört zárt a Craft. Az alapító egy exiten már túl van, befektetőként is aktív, de volt egy olyan problémája, amivel régóta foglalkozott, majd két éve céget is alapított rá. Jönnek a knowledge workerek, az érintőképernyős generáció munkába áll – a Craft ebből csinálna hatalmas üzletet. Nem egy részterületet akarnak nagyon ügyesen lefedni, mindent akarnak. Jó okkal. A Craft exkluzív története. 

Gareth Williams sok idejét szenteli 1500 darabból álló házi könyvtárának rendezgetésével. Ha már felépített egy techcéget, ehhez a munkához is segítségül hívja a technológiát: ebben pedig egy nemrég kiadott magyar alkalmazás segíti. A Craft. 

A Craft egy újgenerációs, már kifejezetten érintőképernyős eszközökre fejlesztett dokumentum-szerkesztő alkalmazás, ami nemcsak jegyzetelni segít, de könnyedén elrendezhetjük, csoportosíthatjuk vele ötleteinket, gondolatainkat. A fizetős felhasználók pedig már komolyabb kollaborációban is dolgozhatnak a segítségével. 

Gareth az egyik legnagyobb skót startupsiker alapítója, már 5 éve annak, hogy kiszált és eladta részesedését. A kínai online utazási piac 60%-át lefedő Ctrip.com 2016-ban vásárolta fel Gareth cégét, az online repjegyfoglaló-oldalt, a Skyscannert 1,8 milliárd dollárért. A cég, amiben olyan top befektetők, mint az amerikai Sequoia is fantáziát látott, két évvel korábban vette meg a magyar Distictiont, így Budapesten is lett irodájuk, innen építtették a Skyscanner mobilappját.

A magyar alkalmazásfejlesztő startup társalapítója az az Orosz Bálint volt, aki a Craftot is megálmodta.

Utóbbi pedig nemcsak magával ragadta Gareth-et, de a vízió és a közös munkatapasztalat elegendő érv volt egy 1 millió dolláros üzlethez is.

Így lesz a kapcsolati tőkéből tőke, valódi biznisz.

Forró startupok egymás között

Orosz Bálint 2017 októberében – félév pihenő után – jelentette be, hogy elindítja saját befektetőcégét, az A3 Ventures-t, korábbi alapítótársával, Kapui Ákossal és egykori angyalbefektetőjükkel, Weiszbart Zsolttal együtt. „30 évesen léptem ki a Skyscannerből, még mindig úgy éreztem, hogy a karrierem elején vagyok” – mondja most a Forbesnak. A befektetőcég ma már nem létezik, azonban a formáció továbbra is aktív. „A mi célunk sosem az volt, hogy nagy számban fektessünk be, inkább olyan cégeket kerestünk, ahol a szakmai tapasztaltunk releváns lehet.” Rájöttek, egyszerűbb, ha magánszemélyként szállnak be az ígéretes projektekbe. Ilyen a Forbes által most kiadott, legforróbb startupok listáján is szereplő Recart vagy a Shapr3D is (utóbbiba Kapui technológiai vezetőként is csatlakozott) – ezen a listán új szereplőként a Craft a hatodik helyet szerezte meg. 

Közben a piacon egyre nagyobbak lettek a befektetési körök (az olcsó források miatt), az A3 csapata által keresett „technológiai, product first” típusú cégből pedig eleve kevés volt. „Elég hamar kiderült, hogy ez nem egy full time munka” – summázza Bálint. Így egyre többet foglalkozott egy olyan problémakörrel, ami egészen 2014 óta izgatta, gyakorlatilag a teljes 2018-as évét rááldozta arra, hogy a témában kutasson.

Orosz Bálint, a Craft alapítója. Fotó: Forbes archív / Orbital Strangers
Orosz Bálint, a Craft alapítója. Fotó: Forbes archív / Orbital Strangers

Széllel szemben 1: Senki nem fejleszt érintőképernyőre, essünk neki!

A Skyscenner egyik vezetőjeként sokat repült, a fapados gépeken az időt leginkább sorozatok és filmek nézésével ütötte el.

És ez a helyzet egyáltalán nem volt az ínyére.

„Úgy éreztem, hogy a technológia nem segít abban, hogy hatékony legyek a munkámban. Ahogy nőtt a Distinction, majd a Skyscanner, a feladatom a termékfejlesztésről egyre inkább áttevődött a vezetésre, embereket kellett koordinálnom. Ami gyakorlatilag nem más, mint hogy olvasol és írsz.” A gépen elővette az érintőképernyős eszközeit, hogy kicsit a munkával foglalkozzon. „Bármit is akartam rajtuk dolgozni, úgy éreztem, földhöz vágom őket.” Maradt a filmnézés.

Ezeken az eszközökön ugyanis nem kényelmes vagy hatékony dolgozni. Csakhogy ez egyáltalán nem magától értetődő. Ha megnézzük egy napunkat, van, hogy jóval többet gépelünk a telefonunkon a Messengert vagy Whatsappot használva, mint amennyit gépen írunk – önmagában tehát nem igaz, hogy érintőképernyős felületen fárasztó lenne írni. Bálint hozza a többi példát: Tiktok, Instagram, Adobe After Effects. Ezek az alkalmazások demokratizáltak egy olyan komplex munkafolyamatot, mint a videóvágás. De ha videókat szerkesztünk okostelefonon vagy tableten, hogyhogy nem dolgozunk rajtuk? Egyszerű: az olyan iparági óriások, mint a Microsoft vagy a Google, nem akarják kannibalizálni a saját piacukat, ahol erős irodai szoftvercsomagokkal vannak jelen, ehhez pedig sok más cég, így startupok is alkalmazkodnak a techiparban.

Csakhogy közben felnőtt egy generáció, akinek már nem a Microsoft Word jelenti a digitális szocializációt, hanem a mobiljuk. És ezek az emberek, hamarosan elözönlik a munkaerőpiacot – úgy, hogy hatékonyan szeretnék használni a telefonjukat, immár arra, hogy dolgozzanak. A Craftot éppen ezért elsősorban érintőképernyős eszközökre szabták, hogy kiszolgálja ezeket az igényeket. 

Magyar biotechnológia a világ élvonalában – íme, a legforróbb magyar startupok Forbes-listája

Tényleg úgy gondoljátok, hogy jó? Akkor tegyétek bele a pénzetek!

Bálint szélességében és mélységében is vizsgálni kezdte, miért úgy alakultak a felhasználói felületeink, ahogy, majd 2019-ben úgy döntött, belevág komolyan. A Craft első prototípusait maga kódolta, aztán felvett egy embert is maga mellé. A cél az volt, hogy nyárra elkészüljön egy olyan prototípus, amit már körbe vihet egy FFF-körre. Nem pénzt akart, hanem releváns visszajelzéseket.

„Persze, elsőre mindenki azt mondja, van benne potenciál, mert jófejek akarnak lenni. Én viszont azt mondtam, hogyha tényleg így gondoljátok, akkor rakjatok bele pénzt is, az valóban komoly validáció.”

Az A3 mellett a Skyscanner-es kapcsolati hálóból hívott be szereplőket, de csatlakozott az Inreach Ventures is (ők szintén a Shapr3D egyik befektetői, itt együtt volt boardtag velük).

„Egy 300 ezres kört akartam futni, de 8 óra után 800 ezer dollárnál tartottunk. Visszavágtam 700 ezerre, mert nem az volt a cél, hogy egy nagy kört húzzak be.”

Pénz helyett jobban jött a befektető angyalok tudása. Társalapítót ugyanis keresett, de végül egyedül vágott bele, aminek megvan a maga veszélye. Így viszont kellően elhívatott tanácsadó-befektető csapat állt össze mögötte, akik szólnak, ha valami nem stimmel. Ez ugyanis jól felfogott érdekük. A tőkebevonás után a cél az volt, hogy az alkalmazás publikus béta verzióját 2020 elején kiadják. Ez februárban meg is történt.

Egyre több az információ, knowledge workerek, szevasztok!

A Craft piaca sajátos: az úgynevezett knowledge management (ismeretszervezés vagy tudásvagyon-gazdálkodás) bő egy éve nagy lendületet kapott, amikor a együttműködést és a produktív munkát segítő Notion 50 millió dollárt vont be. A befektetők keresték a Notion-höz hasonló megoldásokat.

„Egyre több lesz az ún. knowledge worker. Egyre több információt hozunk létre, egyre több információhoz férünk hozzá, egyre többet kell feldolgoznunk – ezeket egyre hatékonyabban kell tudni feldolgozni. A nyomtatásra szánt, lineáris elrendezésű dokumentumok ezt a hatékonyságot nem feltétlen támogatják: végig kell scannelni vagy olvasni, nem tudsz szelektíven bele menni” – magyarázza Bálint. 

A kommunikáció minősége egyre fontosabb lesz.

„Egy senior fejlesztő ma már nem azért senior, mert jobban tud kódolni, hanem azért, mert jobban, hatékonyabban tud kommunikálni. Aszinkron dolgozunk, van aki távolról, minél nagyobb egy csapat, annál komplexebb a kommunikáció, a szűk keresztmetszet az információ feldolgozásának hatékonysága.”

Csakhogy eszközök tekintetében köztes állapotban vagyunk.

„A Slack túl rövid, az e-mail túl hosszú. Word? Mobilon ki olvassa? Vannak állapotok, amikor nem vagy a monitor előtt, a hatékonyságod ilyenkor lecsökken. A munka flexibilitása attól függ, hogy el tudod dönteni, hol dolgozol – Balin vagy akár csak a kertben, mert süt a nap – és hogy ehhez alkalmazkodnak-e valóban az eszközeink? Ez a flexibilitás most az eszközeidtől is függ.” Bálint szerint a fent vázolt kihívásokra jelenleg nincs megfelelő alternatíva – és ez az, ami húzhatja a Craft növekedését.

A befektetőik elvárják, hogy ne kikerüljék, hanem beleálljanak a rizikókba. Fotó: Forbes archív / Orbital Strangers

A 8 millió dolláros laza process

Gareth Williams csupán egy jó alkalmazást keresett. A Skyscanner egykori vezére sok időt fordít a kognitív folyamatok tanulmányozására, de az üzleti érzékét persze nem akasztotta szögre impozáns könyvtárszobájában. Gareth az okostelefonjába menti jegyzeteit, így a Craftot hamar megszerette. Rácsörgött egykori kollégájára, hogy tud-e nekik valamiben segíteni.

Az újabb, befektetőkkel folytatott tárgyalások a járvány első hulláma miatt hirtelen megszakadtak, Gareth viszont – convertible note-tal – beszállt 1 millió dollárral, ebben a körben a többi angyal is követte. Így tudott a Craft 10 főre bővülni. A visszajelzések alapján folyamatosan alakították az alkalmazást, ami november vége óta van kint hivatalosan is az App Store-ban. „Nagyon szép számokat produkál” – mondja Bálint, ami közelebbről annyit jelent, hogy az elmúlt bő negyedévben annyi bevételt már termelt a Craft, hogy önfenntartóvá váljon.

A következőkörös befektetésüket pedig most zárták, annak ellenére, hogy nem akartak kimenni a piacra forrásért. Az alkalmazás élesítése után nagy volt a befektetői érdeklődés, de a csapat még nem érezte kellően érettnek a terméket egy Series A-körre.

A kapcsolati hálójukban lévő befektetőkkel ugyanakkor megegyeztek, hogy elindítanak egy „lazább processt”, hogy maradjon idő és fókusz a termékfejlesztésen. Ebből jött össze végül a mostani Series A-kör: a Bolt és a Spotify korai befektetője, a Creandum rövid időn belül másodszor szállt be magyar startupba,

a korábbi invesztorokkal együtt végül 8 millió dolláros (2,5 milliárd forintos) kört zártak le március végén.

Exkluzív: 10 millió euróval szállnak be nagyágyúk a magyar fintech startupba

 

Fredrik Cassel, a Creandum ügyvezető partnere is a Shapr3D kapcsán került kapcsolatba Bálinttal (az A3-hoz hasonlóan itt ők is befektetők). „Mindenek előtt hihetetlenül izgatott vagyok, hogy együtt dolgozhatunk Bálinttal” – kezdi Fredrik a Forbes.hu-nak. Másfél évvel ezelőtt találkoztak először, a Crafttal kapcsolatos vízióját pedig kezdetektől támogatta. „Minden hónapban és minden egyes frissítéssel tettek egy masszív, néha meglepően nagy lépést előre. A projekttel kapcsolatos izgatottságunk út közben lassan átalakult, világosan láttuk a víziót, ami egyre jobban érdekes lett számunkra.

Ez párosult azzal, amit Bálint körül láttunk, a csapat azon képességével, hogy folyamatosan magas színvonalon dolgozva, a felhasználói elégedettségre fókuszálva szállítják az alkalmazásokat, szóval mindez arra késztetett minket, hogy használjuk ki az ebben rejlő lehetőséget.”

Adódik ugyanakkor a kérdés: nem vontak-e be egyszerre túl sok pénzt? „Sok opciónk volt. Tulajdonképpen 2 és 10 millió dollár között bármekkora összeget be tudtunk volna vonni. A kérdés az volt, mire kell nekünk most a tőke?” Ezt nem is olyan egyszerű megválaszolni. Bálint szerint azon a forró piacon, ahol a Craft nemzetközi szinten készül nagyot dobni, két dolog domináns: nagyon gyorsan kell haladniuk, miközben nagyon mély megoldásokat kell adniuk a felhasználóknak.

Széllel szemben 2: Nem egy valamiben akarunk jók lenni, az egészet akarjuk

A Craft egy univerzális program akar lenni, amiben a sima jegyzeteket készítő egyetemisták ugyanúgy örömüket lelik, mint a hardcore, üzleti felhasználók. Példának az Excelt hozza fel. „Anyukád azért szereti, mert ki tudja színezni a cellákat, az adatelemző meg a függvényei miatt.” Ehhez pedig komoly fejlesztői csapatot kell a termék mögé rakni, amihez a nemzetközi piacról is igazolniuk kell majd embereket – nyilván a megfelelő bérsáv mellett.

Egy-két olyan évet akartak, amikor nem kell a bevételi számokat figyelni állandóan, hanem minden energiájukat a termékfejlesztésre összpontosíthatják. A most bevont tőke ezt a szabadságot adja meg nekik. Sajátos szabadság ez, hiszen komoly időnyomás van rajtuk, jönnek fel a versenytársak is. De így legalább az újabb befektetési körök megszervezésével sem fog menni az idejük. „Most arra tudunk fókuszálni, hogyan építünk egy globális szinten nagy céget, nem pedig a pénzügyi mérföldkövek teljesítése köt le minket. Ebben a fázisban ehhez a célhoz egy ekkora tőkebevonás kellett és volt akkora szerencsénk, hogy meg is tudtuk lépni.”

A cég Londonban lett bejegyezve, ez sokkal komfortosabb jogilag a külföldi befektetőknek. A webes csapat ex Prezi-s alkalmazottakból, a mobilos pedig Skyscanneresekből áll – a saját networkjükből építkeztek eddig. Most a cél, hogy 40-50 főre menjenek fel, ezt a helyi talent pool-ból már nem fogják tudni feltölteni, growth és marketing területre is szükség lesz külföldről embert hozni.

A Craft célja, hogy kreatívan és gyorsan tudjuk rendszerszerezni gondolatainkat, az ingyenes verzió egy könnyen és rugalmasan kezelhető felület, ahol a szöveget tényleg nagyon egyszerűen lehet szerkeszteni, fotót beszúrni, stb. A felhasználók között hamar kialakult egy keménymag – diákok, PhD-hallgatók, újságírók, ügyvédek –,

az átlag fizetős felhasználó 2 órát használja az alkalmazást.

„Nem akarunk a központi rendszered lenni, egy olyan eszközt akarunk adni, ami része lesz a work flow-dnak. E-mailt akarsz írni? Írd meg Craftban, aztán összekapcsolunk az e-mailklienseddel. Nem akarunk mi lenni minden infiormációd végállomása, aki aztán utalkodik ezek felett és mindent megold. Bizonyos feladatokat akarunk könyebbé tenni: tipikusan ilyen az írás-gondolkodás, információfeldolgozás” – magyarázza Bálint.

Nagy hangsúlyt fektetnek a kollaborációra, ez újabb lendületet kap majd, ha egy hónapon belül kijönnek a webeditorukkal – így a Windows-felhasználókat is bevonhatják a közösségükbe, az alkalmazás ugyanis egyelőre csak az Apple alkalmazásboltjában elérhető. Az új felhasználók bevonása, segítése Bálint szerint egyelőre a gyenge pontjuk, ezen folyamatosan dolgoznak. A legtöbb megoldás így is elég intuitív, kevés idő is elég ahhoz, hogy hozzászokjunk az app használatához.

Az alkalmazás népszerűsége és letöltésszáma exponenciálisan nő, egyelőre organikusan, de termékoldalon még van dolguk, ezért külön erőforrást nem áldoznak még a növekedés erősítésére. „Vannak olyan hiányzó funkciók – például táblázat – amiket le kell fejlesztenünk, amíg a növekedésre fókuszálunk.” Az exponenciális növekedés ugyanis akkor jó, ha fenntartható. Bálint szerint épp ezért nekik most a legfontosabb, hogy mennyi ideig használják a júzerek az appot és milyen visszajelzéseket adnak.

„Egyértelmű, hogy a letisztult elrendezés, a Craft dokumentumok szépsége – ezek olyan tények, amit sokan osztanak – és az, hogy a közönsége azonnal megszerette ezeket, kiváló kiinduló pont az organikus növekedéshez. Olyan növekedéshez, amit pénzért nem tudsz megvenni az Instagramon vagy a Google-ön” – mondja Fredrik. A Creandumnál kifejezetten szeretik, hogy az egyes felhasználóknak is komoly élményt jelent a Craft, tapasztalatuk szerint ez nagyon erős alap lehet ahhoz, hogy a fizetős, céges felhasználók száma is erőteljesen növekedjen a későbbiekben. Fredrik azt mondja, ez az út hasonló hasonló ahhoz, ahogyan a Kahoot vagy épp a Shapr3D is indult, de egyedi azon a piacon, ahol a Craft versenyezni akar. 

A csapat előtt két lehetséges út állt: vagy egy rétegterületet (niche) fednek le és abban lesznek nagyon jók, vagy univerzális megoldást nyújtanak, platform irányba mennek tovább. Az utóbbi a nehezebb, de a nagy növekedéshez is ez az út vezethet el. „Azt a Skyscannerben láttuk, hogy nagyon sikeresek voltunk repülőkben, de átmenni hotelekre már nagyon nehéz volt. Repülőkkel is lehet persze nagy céget építeni, de a mi ambíciónk most tényleg az, hogy legyen több száz millió felhasználónk, nem egy niche piacot akarunk kiszolgálni. Tudjuk, hogy ebbe nagyon könnyen bele lehet bukni, de tudatosan ezt az irányt választottuk.”

Befektetői oldalról nincs rajtuk nyomás, mérföldköveket sem jelöltek ki.

„Amit szeretnénk csinálni: kategória vezérré lenni. Nem egy 50-100 millió dolláros exitre megyünk, aminek amúgy lenne realitása most ezen a területen, tényleg az a célunk, hogy mi legyünk itt a Slack vagy a Zoom. Ez egyet jelent azzal, hogy gőzerővel mész előre. Nagyon erősen fókuszálunk a termékre, igyekszünk kialakítani azt a szervezetet, ami ezt a következő szintre hozza. Az elvárás az, hogy ebben a mentalitásban menjünk előre: a rizikókat ne elkerüljük, hanem álljunk bele.”

A felhasználói visszajelzéseket priorizálva haladnak előre. A pozícionálást egyelőre nehezíti a platform-szemlélet: ha egy-egy újdonságot bevezetnek a termékbe, azzal 20 felhasználási területet (use-case) szeretnének lefedni, de hosszabb távon ez kifizetődő lesz. Amiben most erősek, az a termékfejlesztés – a következő két év feladata lesz, hogy e köré egy teljes csapat épüljön, ami nemzetközi szinten lesz képes skálázni a Craftot. „Validálni kell, mik a növekedési csatornák és menni előre.” 

Fredrik szerint elképesztő volt látni, hogy önmagában milyen messzire jutatta a Craftot a termékorientált – és valóban termékvezérelt – növekedés, de ugyanilyen „lenyűgöző” volt látni azt is, hogy Bálint milyen energiákat mozgat meg azért, hogy a kereskedelmi és üzletfejlesztési oldalra is hasonló minőséget hozzon be, mint a fejlesztőcsapat. Afelől nincs kétsége, hogy a projekt és a csapat mentalitása a nemzetközi mezőnyben is vonzó lehetőség lesz.  

Széllel szemben 3: Nem mi akarunk téged, te akarj minket 

Bálint víziója sem arról árulkodik, hogy a könnyebb utat járnák. Nem akarnak naponta 10-20 push üzenetet küldeni a felhasználóknak, olyan jó terméket akarnak létrehozni, amit a júzerek maguk keresnek fel – nyomás vagy frusztráció nélkül. A Saas modellben ez alap is: ha azt akarják, hogy minél több legyen az előfizetőjük, akkor tényleg nincs más út,

rá kell őket venni, hogy essenek szerelembe.

Így indul a Craft a telepítés után: üzenetbe csomagolt filozófia.

A Craftot jelenleg is sok felhasználó más, konkurens termékkel együtt használja és Bálint szerint ez így van rendjén. „Kollaborációra a csapattal használd a Google Docs-ot, ha ahhoz szoktál hozzá, de a saját gondolataidat írd bele Craftba. Nagyon sok niche piacra született már remek megoldás, nem véletlenül, ezek valós igényeket elégítenek ki. De az is igény, hogy ezeket hozd be egy platformra – és az is, hogy hogyan tudunk neked abban segíteni, hogy ezeket egymás mellett minél hatékonyabban használd. Nem fogjuk azt mondani, hogy márpedig mi vagyunk az Atyaúristen és csak a mi megoldásunkat kell használnod.”

Mondhatjuk, hogy a Craft ahelyett, hogy le akarná nyomni, a barátaivá teszi a közvetlen riválisait. Ezek a riválisok már mélyen beivódtak sok felhasználó vagy cég életébe, a Craft viszont nem akar arra erőforrást pazarolni, hogy ezt megváltoztassa – inkább kihasználná ezt a helyzetet. „Nagyon izgalmas és különleges pozíció ez az értékláncban” – emeli ki Fredrik is. 

A Craft csapatában most már át kell állniuk egy komplexebb munkaszervezésre, egyre több a feladat és már nem megengedhetőek azok a kisebb hibák, amik pár hónapja még belefértek. Ettől függetlenül az alapító még maga is kódol. Ez nagy segítség, mert átlátja az egész rendszert, de nemcsak azért hálás feladat. „Élvezem. Megvan a varázsa, hogy bármit létre tudsz hozni te magad is egy-egy visszajelzés után, közben nagy önbizalmat és erőt is ad.”


A legforróbb magyar startupok teljes listájával és Elon Muskkal címlapon már kapható az áprilisi Forbes az újságárusoknál és digitálisan is.


Oszd meg!

"Az üzlet üzleti része sosem érdekelt igazán"

Hugh Hefner, a Playboy magazin alapítója