Ruby Rose haját csak ő vághatta az ausztrál modell-színésznő magyarországi forgatásának idején, és sok magyar színész- és énekesnő is esküszik Lukács Mátyás hairstylist munkájára. A 24 éves szakember most is úgy látja, folyamatosan van mit tanulnia, de azért az nem semmi, ahogyan a gépipari szakközépiskola kollégiumából elrugaszkodva eljutott a legmenőbb divat-, magazinos és filmes fotózásokig.
„Hétfőn szabadnapom van, gyere akkor az interjúra, de szóljatok, hogy jön-e veled a fotós is, mert akkor el kell mennem fodrászhoz” – hadarja Mátyás a telefonban az időpontegyeztetéskor. Azon a bizonyos hétfői szabadnapján épp egy modell haját csinálja, amikor betoppanok a fővárosi, Paulay Ede utcai szalonba. Kis türelmet kér, hajat igazít, taxit hív a fotózásra siető vendégének és utána kezdünk beszélgetni. „Milyen szép volt ennek a modellnek a haja” – jegyzem meg, mire nevetve azt mondja, eredetileg nem is akart női hajakkal dolgozni. Aztán „volt egy pillanat” 2016-ban, amikor oktatója, Barsi Balázs keze alatt meglátott egy vendéget a frizurakészítés utolsó szakaszában, „a hölgy hátrahajtotta a fejét, szétrázta a hullámait, benyúlt a haja mögé, és odarakta a vállára.
Akkor léptem be az ajtón, láttam a tükörben, és lenyűgözött, hogy én is csinálhatok ilyen szépet mindennap”.
Fiam, ők le vannak szerződve a Mercedessel!
„A költészetből nem lehet megélni, most jön a Mercedes gyár Kecskemétre, tanulj gépésztechnikusnak, Kiskunfélegyházán van az ország második legjobb gépészeti sulija” – engedte el 2011-ben 14 éves, legkisebb fiát a középiskolába Mátyás édesapja és ezzel lőttek is a költői pályának. „Mennem kellett, nem volt más választási lehetőség, le voltak szerződve a Mercedessel a végzettek fogadására. 400 ezer forintos kezdőfizetés volt” – Mátyás egy jánoshalmi családból jött, egy bátyja és két nővére van, szülei nyilván biztos megélhetést adó szakmát akartak fiuk kezébe adni.
A szakközépben viszont nagyon hamar utat tört magának a gépészettől merőben eltérő pályaív, Mátyás ugyanis a koleszban elkezdett hajakat vágni. Akkorra már régóta saját maga fodrásza és borbélya volt. Gyerekkorában ámulattal nézte nagyapját és borotválkozókését: „ez volt az első szerelem, annyira elegáns dolog volt”. Aztán megnézett pár Youtube-videót, bement a fürdőbe „és leborotváltam a fejemet, utána sok sebből véreztem, de megtanultam végülis”.
A sok koleszos haj közül a Facebookon meglátott egyet Kántor Bence mesterfodrász, aki meghívta Budapestre egy próbavágásra. Ez annyira jól sikerült, hogy rögtön bemutatta Subert Zsoltnak, a Mod&Co fodrászszalon tulajdonosának, és Mátyás nála tanulta a szakmát. Zsolt azt mondja, Mátyás hozzáállása, akarása fogta meg akkoriban,
„volt benne egy jó értelemben vett betyárbecsület, hogy ha mond valamit, akkor az úgy van. Látszott rajta, hogy tudatosan dolgozik és akarja a dolgot”.
Oktatója Barsi Balázs volt, neki köszönheti, hogy bekerült a divatszakmába, mondja Mátyás.
Soha nem sütött még hajat, de lubickolt a mélyvízben
„Apám nagyon ellenezte, hogy feljöjjek Pestre, most ő a legnagyobb rajongóm”, nevet. Budapesti életét egyhavi lakbérrel a zsebében kezdte, amit úgy szedett össze, hogy elment a Szegedi Ifjúsági Napokra (SZIN) poharat szedni. A gépésztechnikusi iskolában még leérettségizett, de a másfél éves technikumi képzést már nem folytatta, „az első Mercedes-gyárlátogatáson tudtam, hogy nem ezt akarom”.
Barsi Balázs különböző fotózásokra küldte, a Glamournak csinálta az elsőt Zsólyomi Norbert divatfotóssal és Kecskés Enikő modellel, úgy, hogy előtte nem tudott még hajat sütni, csak háromszor látta Balázst, hogyan csinálja. Hajat sütni végülis nem olyan nehéz, nem? – kérdezem naivan, mire lelkesen elkezdi magyarázni, mennyire nem egyszerű mutatvány ez: pontosan kell tudni, mennyi idő, amíg a hajra tett hővédő anyagból elpárolog a víz, mert utána már a hajból párolog a nedvesség, és ha elrontja az ember, simán beperli a modell ügynöksége, „ott nincs hajvágás, nincs olyan, hogy elrontottad”.
Egyből a mélyvízbe került, minden gyakorló munkája élesben, fotózáson ment,
persze Barsi Balázs ott állt mellette, vagy ha nem, előre elmondta, mit és hogyan csináljon.
„Ott szeretek a legjobban dolgozni, ahol teret kapok” – ezek leginkább a tervezői fotózásokon és fashion show-kon jellemzőek, a magazinoknál jobban meg vannak adva a határok, amiken belül mozogni kell. Így látja Molnár Anikó, a Marie Claire stylistja is, aki szerint egy divatanyag sosem az önmegvalósítás csúcsa, hanem egy közös munka, amibe mindenki beleteszi a maga legjobbját, de minden egy közös cél érdekében történik, hogy valami vízió vagy hangulat létrejöjjön, senki sem akarja leuralni a másikat. A divatfotózáson szóba jöhető fodrászok köre nagyon szűk, Mátyásnál és a hozzá hasonló szakembereknél több héttel előre kell időpontot foglalni, mert „tényleg azt az öt, maximum tíz embert forgatja mindenki. Hamar le kell csapni azokra, akik jók”, mondja Anikó. Mátyás itthon elsősorban a Marie Claire-t tartja etalonnak a divatfotózás szempontjából, több címlapja volt már velük.
A fontosabb címlapokat a mai napig elteszi magának, „olyan ez, mintha a gyereked lenne, kicsit benne vagy te is”.
Én nem lehetek az a gyerek, aki semmire se viszi
Az első budapesti évek, 2016-2017 sok-sok lemondással jártak, és szakmai rivalizálás is nehezítette az életét, de előjött nála egy „csakazértis” mentalitás, amit még egy középiskolai bullyingből hoz, ahol azt mondta neki egyik tanára (!), hogy nem lesz belőle semmi. Emellett Milánóban építészként végzett, kilenc évvel idősebb bátyja is példakép számára, „de ez egy annyira erős dolog, hogy sokszor gondoltam arra a családi képeket nézve, hogy én nem lehetek az a gyerek, aki semmire sem viszi”. Bátyja is segítette anyagilag is, ő vette meg neki például az első komoly hajszárítóját.
Egy átlagos fotózásra vagy forgatásra összesen több mint egymillió forint értékű alapfelszereléssel megy.
„Apukám mindig azt mondta, hogy amibe fekszel, amiben jársz, és amivel dolgozol, arra soha ne sajnáld a pénzt.
Profi munkát csakis professzionális eszközökkel lehet végezni.” A fésűk és kefék darabja 10-30 ezer forint, speciális anyagból vannak, nem töltik a hajat, a hajkefe vaddisznósörtés, „lezárja a kutikulát” és magnéziumos, a hajszárító is 140 ezer forint minimum, mert alkalmasnak kell lennie akár egész napos használatra is, amikor például egy divatbemutatón napi 40 hajat csinál meg. Az ollók 150 ezer forintnál kezdődnek, ezeket meg is mutatja a szalonban, de csak miután akkurátusan áttörölgette őket.
Mátyás inkább a hairstylist, nem pedig a fodrász kifejezést használja magára: a komplexebb tudás és tapasztalat mellett abban is más egy hairstylist, hogy nemcsak szalonban, hanem fotózásokon is dolgozik. „Sokkal szélesebb körűen látja a szépet, és nagyon kreatív munkát végez, olyan ez, mint egy alkalmazott művészet” – Mátyás azt mondja, nem frizurában, hanem az adott emberre szabott frizurában gondolkoznak, és azonnal átlátják a vendég fejformájának, hajának erősségeit és gyengeségeit.
Ugyanezt hozza fel Rúzsa Magdi énekesnő is, akinek ugyan Rácz Erzsébet a fő fodrásza, de mellette Mátyás a beugrós fodrásza, évek óta dolgoznak együtt: elsősorban klipforgatásokra, fotózásokra készítette el Magdi haját. „Szuper személyiség, nagyon könnyű vele együtt dolgozni. Az évek alatt, más fodrászok keze alatt sokszor futottam bele abba, hogy valóban nagyon szép volt az adott frizura, csak nem az én fejemen” – nevet Magdi, aki inkább olyan fodrászokkal szeret együtt dolgozni, akik azt is látják, hogy neki személyesen mi áll jól. „Az, hogy hol kell megemelni, vagy előrehozni a hajat, nevetséges apróságoknak tűnnek, de nem azok, Mátyás olyan ember, akivel lehet ezekről a dolgokról beszélni és nem megsértődik, hanem rugalmasan kezeli, profin áll hozzá és úgy is csinálja meg a munkát”, mondja Magdi.
„Egy hosszú forgatási napon nagyon nem mindegy, hogy kivel vagy összezárva, és azért ő egy olyan ember, akivel lehet röhögni, beszélgetni.”
A fotózásokon másokkal összedolgozva kell kialakítani a végeredményt, és nagyon széles spektrumon kell dolgozni, más hajhangsúlyt, hajtípust, kíván egy divat-, és mást egy beautyfotózás. Tudni kell a korok frizuráját reprodukálni a mai eszközökkel, de olyan is volt, amikor olyan hajat kellett csinálnia, mint egy hat hónapja lenőtt dauer. Matyi szerint ehhez képest „ha odajönnek, hogy csinálj egy olyan hajat, mint a Vogue-ban, az sokkal egyszerűbb”.
She loves it
Általában munkaidejének felét teszik ki a szalonos vendégek, a többi az egyéb projekt: magazinfotózások, fashion showk, reklámfilmek (csinált már hajat Nescafé, Vodafone, Meggy Márka, Telekom, Converse és Levi’s reklámokba is) és a filmek. Utóbbiak abszolút kisebbségben vannak, mert hiába fizetnek nagyságrendekkel jobban, mint egy szalonos nap, felépített ügyfélkörét nem akarja cserbenhagyni: egy-egy forgatás miatt hetekre, akár hónapokra is kiesne a munkából. A reklámfilmek gyorsabban leforognak, ezekben naponta fodrászként 50-120 ezer forint a tarifája. Sokszor keresik, de már mond nemet is, nem nagyon akar elmenni filmes irányba. Subert Zsolt azt mondja, külföldön ügynökségek közvetítik ki a fotózásokra és forgatásokra a sminkeseket, fodrászokat.
Egy neves ügynökség biztosabb anyagi hátteret jelent a bekerülő szakembereknek, mert folyamatosan vannak projektek, míg itthon, vállalkozóként a fodrászok még inkább szenvedélyből dolgoznak, és rengeteget, mert nem lehet kizárólag egy lábon állni,
és mondjuk csak filmekre szakosodni.
Mátyás első komolyabb filmes forgatása mégis emlékezetes: 2016-ban dolgozott egy Magyarország imázsfilmen, amellyel három nap alatt keresett annyit fodrászként, mint szülei egyhavi fizetése összesen. Másik filmes munkája, amit kiemel, az éppen a szeptember elején kijött „SAS: A Red Notice” (magyar fordításban: SAS – Vonatrablás a Csatorna-alagútban) című film, aminek magyarországi forgatása alatt a női főszereplő, Ruby Rose ausztrál modell-színésznő haját csinálta.
„Senki nem lehetett a szalonban, egy fekete autóval hozták, minden héten egyszer megigazítottam a haját”. Az SAS forgatásakor először a film producerének, Laurence Malkinnek csinálta meg a haját, aki konkrétan elaludt a hajfestési procedúra alatt, annyira elfáradt a forgatáson, „majd, amikor felébredt, azt mondta, sokkal jobb lett, mint amire számított. Másnap felhívtak, hogy
a forgatáson elrontották Ruby haját, nagyon pipa mindenki, úgyhogy idehozzák hozzám, csak én nyúlhatok a hajához, hozzam helyre.
Előtte éjjel nem aludtam, bevallom férfiasan, nagyon izgultam”.
Aztán jól sikerült a dolog, a színésznő heti vendége lett a magyarországi forgatások alatt. Minden egyes alkalommal tűpontosan ugyanúgy kellett levágni a haját, mert nem látszódhatott a felvételeken, hogy fodrásznál volt. A második alkalommal már közéleti témákról, Magyarországról is sokat beszélgettek Rubyval, pedig előzetesen nem túl könnyű esetként harangozták be neki a színésznőt. Már az első vágásra azt mondta, hogy ez profi munka, a menedzsere pedig még az autóból írt egy sms-t Mátyásnak, hogy „she loves it”. A csaknem két hónapos közös munka aztán egy üveg jánoshalmi pálinkával végződött, amit Mátyás adott ajándékba Ruby Rose-nak.
Tévés munkái közül Hajós András RTL-en futott, Készhelyzet című műsorát, illetve a TV2 Séfek séfe című produkcióját említi. Azt mondja, szeret nyomás alatt dolgozni a forgatásokon, utóbb viszont nem nézi vissza a műsorokat és a hajakat. Egy-egy tévés forgatási napon (ahol 12 óra az alap munkaidő) 30-50 000 forintot lehet keresni.
Fejben is hajazom
„Az alanyunk kivette a hajából a csatot és onnantól készen volt a Matyi” – emlékszik nevetve Molnár Anikó, aki legutóbb egy csaknem földig érő hajjal rendelkező, magyar énekesnő fotózásán dolgozott együtt Mátyással. Hiába mondta a fotós, hogy jó így a haj, „Matyi mindenképpen meg akarta igazítani (…) ilyen az, amikor valaki tényleg szereti a munkáját”.
Anikó onnantól végigkísérte Mátyás pályáját, hogy Barsi Balázs asszisztense volt, úgy látja, nagyon sokat fejlődött azóta, és pozitívum, hogy még mindig tud és hajlandó is tanulni. A legkülönfélébb emberekkel is megtalálja a közös hangot és nagyon ott van fejben a fotózásokon, néha még többet is beugrik, mint kellene, nagyon maximalista: folyamatosan igazgatja a hajat,
nem olyan, mint aki leül egy padra és nem néz rá a modellre, hanem végigdolgozza azt a 8-10 órát, amíg egy fotózás tart,
mondja Anikó.
Mátyás – akinek az utóbbi hat évben nagyjából 500 fotózása volt – a filmekben, a metrón, az utcán is mindig a hajakat nézi, a természetből is inspirálódik. „Mindig keresem, hogy mi lenne a legjobb, hogyan tudnék fejlődni, mindig ezzel foglalkozom” – mondja. Hozzáteszi, hiába kérte fel a legelismertebb ausztrál mesterfodrász, Joey Scandizzo egy ausztrál márka magyarországi oktatófodrászának, és
csinálja gyakran olyan ismert színész- és énekesnők haját, mint Bocskor Bíborka, Borbély Alexandra vagy Pátkai Rozina,
a szalonjukban dolgozó tanulók munkáját ugyanúgy figyelni, és előfordult már, hogy tőlük is tanult fogásokat.
Borítókép fotó: Sebestyén László