Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Ez az 5 legjobb dolog, amit a COVID az éttermi élményekkel tett

Jó néhány dolog van, amit hiányolhatunk a korona előtti éttermi élményekből. Például a maszk nélküli beszélgetés a felszolgálókkal, plexifalak nélkül ücsörögni vagy rendelni, meg úgy egyáltalán a vírusoktól való szorongás nélküli étkezés. De a Forbes.com segítségével összeszedtem néhány pozitív hozadékot is.

1. Egyszerűbb étkezés

A koppenhágai Noma, amelyet négyszer választottak a világ legjobb éttermének, a karantén után nem mint fine dining hely, hanem átmenetileg mint burgerező nyitott újra. Ezzel megadta az irányt a világ vezetői éttermeinek, egyben mérsékelte hátrányát az eleve elvitelre vagy kiszállításra létrehozott gyorséttermekkel szemben. Nem kell mindig túlbonyolítani. A közelben elérhető egyszerű alapanyagokból minden kreatív séf tud remek ételeket készíteni.

2. A kenyérújrahasznosítás vége

A híres séf, Anthony Bourdain vallotta be könyvében: világszerte bevett szokás, hogy az érintetlennek tűnő kenyereket (jobb helyeken csak kenyérkosarakat) az éttermek újra felhasználják, azokat újabb vendégek elé is leteszik. A COVID-érával a second hand kenyér ideje lejárt, a biztonság érdekében nincs közösködés, még ha ez növeli is az élelmiszerpazarlás mértékét.

3. A közösségi étkezés és a sorban állás vége

Világszerte szabályozott napjainkban, hány fő ülhet egy étterem asztalánál, az asztalok között mekkora távolságnak kell lennie, és sok helyen azt is megszabják, hogy csak egy háztartásban élők étkezhetnek együtt. Van olyan, aki hiányolja, hogy étkezés közben a szomszéd asztalnál ülő széke a hátához ér, a táskáját székhiány miatt a földre kell tennie, a könyökét meg folyton a mellette ülő könyökéhez veri, mert szűk a hely?

Korlátozottak a bulik, partik, összejövetelek is, és talán már nem is emlékszünk, milyen érzés derékig behajolni egy bárpulton, hogy a személyzet végre észrevegyen és kiszolgáljon minket a tömegnyomorban. Manapság sok helyen inkább az a jellemző, hogy a rendeléseket az asztaloknál veszik fel, italunk nyomorgás és a figyelemért való versengés nélkül is az asztalunkon landol, és aprópénz helyett kártyával fizetünk érte egy kesztyűs kéznek.

4. Online foglalás és várólisták

Mivel növelni kellett az asztalok közti távolságot, az éttermekben egyidejűleg fogyasztó vendégek száma csökkent, ezzel a népszerű helyeken megnőtt a sikertelen asztalfoglalások száma, a várólisták hosszabbak lettek. Eközben viszont a digitalizáció végre azokat a helyeket is utolérte, akik ezt 2020-ig halogatták. Itthon is sok hely csak most vezette be a komplex foglalási rendszerét, amellyel kiszűrhető a telefonálás, telefonnál várakozás, és további előnye például, hogy egyszerre láthatjuk az elérhető szabad időpontokat.

5. Csúcsminőség otthon, profi iránymutatással

A Michelin-csillagos Costes, a fine diningban erős Laurel, a felkapott Salt, a kreatív megoldásairól ismert Konyhakör, az eddig csak éttermeket alapanyaggal ellátó France Gourmet, és mások is átálltak B2C-ről B2B-re vagy a tőlük eredetileg távol álló házhoz szállításra. Többen az otthoni főzési élményt is megpróbálták kreatív módon felturbózni úgy, hogy előkészített alapanyagaikkal és csúcsséfjük által megírt receptjükkel némi közreműködésre késztették a karanténozó fogyasztót. Michelin-csillag otthon? Soha rosszabbat.

Nyitókép: Andy Falconer / Unsplash

A páternoszter manapság egyre ritkább, szinte eltűnni látszik. Ebben is hasonlít egyébként a házasságra.