Musk látványosan elfáradt, a Tesla körüli felhőket csak nem sikerül elkergetni, miközben a jóval több pénzből fejlesztő autógyártók gőzerővel felzárkózáson dolgoznak. A két techóriás megjelenése nem csak egy csapásra megoldaná a problémákat, de ők is nagyot kaszálnának rajta.
Rájár a rúd Elon Muskra és a Teslára mostanában. Csak az elmúlt pár hétből szemezve:
- Musk bedobta Twitteren, hogy a Tesla tőzsdei kivezetésén gondolkodik 420 dolláros részvényenkénti áron, és állítólag meg is van rá a forrás,
- ezért az amerikai tőzsdefelügyelet (SEC) vizsgálatot indított ellene az árfolyam manipulálása miatt,
- a Tesla-részvények a tweet után egy időre 380 dollár fölé is erősödtek, azóta viszont majd 20 százalékot estek, és a kivezetéstől is visszakozott,
- a Tesla árfolyamán amúgy is hónapok óta óriási a befektetői nyomás, hatalmas kilengéseket produkál, Musk össze-vissza kommunikációja pedig csak ront a helyzeten,
- emiatt többen már arról írtak, hogy a cégnek leginkább egy új CEO-ra lenne szüksége.
“Van azonban olyan megoldás, ami varázsütésre szüntetné meg a Tesla és Musk problémáinak a nagyrészét” – mutat rá Jónap Richárd, az Accord Alapkezelő portfóliómenedzsere, aki rendszeresen kommentálja és értelmezi a Tesla körüli történéseket a Concorde blogján. Méghozzá szerinte az, ha egy olyan technológiai óriással kötnének stratégiai partnerséget, amelyik érdekelt az autófejlesztésben, és mellette rengeteg pénze van.
Például a Google-lel vagy az Apple-lel.
Valami készülődik?
Amikor először szólalt meg Elon Musk a tőzsdei kivezetéséről és arról, hogy a pénz is megvan (szerinte) erre, először legtöbben a szaúdi állami befektetési alapra gondoltak, ami akkor vásárolt egy jelentős szeletet a Teslából. Ez az azonban nem túl valószínű forgatókönyv, ugyanez az alap vásárolta be magát a Tesla egyik versenytársába, a Lucid Motorsba.
Tehát a megmentő máshonnan jöhet, Jónap pedig a MarketWatch cikkére hivatkozik, amiben Vivek Wadhwa, a Harvard Egyetem és Szilícium-völgyi Carnegie Mellon kitüntetett akadémikusa érvel amellett, hogy a Google-nek vagy az Apple-nek egyszerűen fel kéne vásárolnia a Teslát. A szinergiák mind a Google, mind pedig az Apple számára óriásiak lehetnek Wadwha szerint, amivel a Tesla is csak jól járna.
Google szoftver, Tesla hardver
A Google autós projektjének alakulása sokkal kézzelfoghatóbb eredményekkel kecsegtet: a Morgan Stanley elemzése szerint a Google-ernyőcég Alphabet önvezető-autó fejlesztéssel foglalkozó részlege,
a Waymo önmagában 175 milliárd dollárt érhet.
Messze az övék a legtöbb kilométert futott – tehát a legtöbb adatot gyűjtő – önvezető rendszer, eddig 13 millió kilométernél tart az utakon, és további 4 milliárd kilométert futott szimulációban csak tavaly. Ez azért lényeges, mert ez alapján tanítják, optimalizálják a szoftvert, így jelenleg ez is a legfejlettebb.
Ugyanakkor az is igaz, hogy a Google elsősorban a szoftverre gyúr, a hardver (tehát autók) gyártásával nem foglalkozik, hanem más autómárkák gyártmányaiban futtatják a szoftvert. Közben a Tesla térképszoftvere viszonylag gyenge, és az önvezető képességekben pedig le van maradva a Google-höz képest. Ez a Google-Tesla friggyel egy csapásra megváltozna, a Google-nél marad a szoftverfejlesztés, míg a Teslának csak a hardverre és a gyártás felpörgetésére kellene fókuszálni.
“A Waymo versenytársak előtt járó önvezető rendszere, a Google térképei és a Tesla autói mint piacvezető hardverek együtt nagyon ütős vállalatot hoznának létre” – emeli ki Jónap.
iTesla
Az Apple eddig is kacérkodott az autóiparral, Steve Jobs már 2008-ban elektromos autót akart építeni. 2014-ben Tim Cook vezetésével már finanszírozták az almás autóprojektet, ennek ellenére eddig nem sokat tudnak felmutatni, a pletykák szerint 2025-nél hamarabb nem készülhet el az Apple elektromos autója.
Az Apple-nek több szempontból is megérné a felvásárlás.
- Az iPhone 2007-es megjelenése óta nem volt az Apple-nek világrengető új terméke, egy vérprofi pénzgyár lett a vállalatból, de elmaradtak közben a jövőbelátó innovációk és iparágakat felforgató ötletek, amikkel egybeforrt a márka Steve Jobs idején.
- Hatalmas, közel 130 milliárd dolláros készpénzállományon ül, zsebből kiperkálhatnák a Tesla jelenlegi piaci értékét, ami körülbelül 70 milliárd dollár az adósságokkal együtt.
- Az Apple világklasszis hatékonysága a gyártási és készletmenedzselési folyamatokban, a gyakorlatok átvételével a Tesla gyártási problémáit is gyorsan meg lehetne oldani.
- A vásárlással megkapná a világ második legfejlettebb önvezető szoftverét, és felvehetné a versenyt a Google fejlesztésével.
A Tesla is nagyot nyerne, az Apple marketingereje és disztribúciós csatornái hatalmasat dobnának az értékesítésen, a vásárlók is imádnák a Teslákba épített iPadeket, az ezeken futó macOS operációs rendszert és Apple-szolgáltatásokat.
Mindkét techcég neve felmerült már korábban is: 2013-ban állítólag a Google ajánlatot tett a Teslára, 2014-ben pedig az Apple-felvásárlásról keringtek hírek, amit akkor még Musk kinevetett, de azóta sok minden változott. Az elmúlt időszak nehézségei és árfolyam-kilengései, az alapító-vezér-tulajdonos felvetése a tőzsdei visszavonulásról, és a tény, hogy a cégvezér látványosan a teljesítőképességei határához ért és a kiégés jeleit mutatja, mind arra engednek következtetni, hogy az nagy változások küszöbén áll a cég: Jónap szerint
a Tesla önállóságának feladásához sosem álltunk közelebb, mint napjainkban, és könnyen el tudja képzelni, hogy 2018 őszének nagy durranása a Tesla Google vagy Apple által történő felvásárlása lesz.
Ezt az is bizonyíthatja, hogy a Goldman Sachs és a Morgan Stanley is abbahagyta az autógyártó részvényeinek követését, az elemzőik már nem foglalkoznak a részvényekkel, ami a piac számára erős jelzés, és sokan arra következtetnek, hogy a két vezető brókercég már valamilyen ügylet előkészítésén dolgozhat a háttérben.