Jó így ünnepelni

2040 oldal Forbes kedd reggel. Az íróasztalomra mindig 10 példányt tesz egy kollégám, amikor megérkeznek a magazinok a nyomdából. Most egy kicsit magasabb a stósz: egyenként 204 oldalas a novemberi […]

Bővebben

A zseniális marketing mögött: Musk élete sikere lenne, ha innen felállna a Tesla

Hívők és pesszimisták követik, lesz-e a Tesla Model3-ból népautó, az alapító Elon Musk álma üzletileg ezen múlhat. Ha nem jön össze, “az Apple bármikor a mellényzsebéből előhúzhat egy olyan összeget, amiből felvásárolhatja Musk cégét”. 

“A kék sarokban Elon Musk, a pirosban maga az aranyember, a Goldman Sachs. A két fél támogatóinak a sora végeláthatatlan. (…) Záporoznak az ütések, mindkét fél feküdt már a padlón, de tízig még senkire sem számoltak” – írja a Concorde Csoport blogjának friss bejegyzésében Jónap Richárd, az Accorde Alapkezelő portfóliómenedzsere. Mint írja, korunk egyik legizgalmasabb projektje a Tesla – de mi a helyzet a cég részvényeivel?

“Kevés vállalat és vállalatvezető tudott olyan elementáris erővel berobbanni a globális köztudatba a 21. században, mint a Tesla és Elon Musk.” Vajon miért? Jónap szerint részben azért, mert miközben az emberiség eljutott oda, hogy szondát küldjön a Plútóra, az olyan hétköznapi dolog, mint az autózás nem sokat változott, továbbra is “az 1876-ban megalkotott Otto-motor működteti autóink döntő többségét”. Ebbe a közegbe robbant be Musk 2008-ban a Tesla projektjével – és miközben sokat ígért, elképesztő víziót vázolt fel, tényleg nekiálltak a gyártásnak is.

“Lehet vitatkozni, hogy mennyire vízió és mennyire a velünk élő valóság ezeknek a gépjárműveknek a tömeges elterjedése, vagy arról gondolkozni, hogy mennyire sok vagy kevés az a 350 000 autó, amit 2018 júniusáig a Tesla legyártott.

Sőt a Tesla kapcsán szinte mindenről csak vitatkozni lehet. Tipikusan olyan cégről van szó, amit a piaci szereplők tetemes többsége csak fehéren vagy feketén hajlandó látni. Szürke megítélés nincs.

Ez a fajta befektetői hozzáállás tökéletesen látható a részvények mozgásán is. Kevés cég mondhatja el magáról a technológiai szektorból napjainkban, hogy egyszerre ajánlja eladásra a papírjait a Goldman Sachs, a JP Morgan és a Cowen is.” 

Miközben Musk másik cége, a SpaceX februárban kilőtt egy Teslát az űrbe, “a »földhözragadt« részvényeseket az idei évben egyre csak az foglalkoztatja, hogy meg tudja-e valósítani a népautó programját a Tesla”. Hiába a zseniális marketing, itt már vannak gondok.

Ahhoz, hogy a Model3 valóban népautó legyen, és az átlag amerikai is elektromos autóra váltson, gyártási kapacitásra van szükség. Meglehetősen optimistán korábban 5000 autó/hét volt volt a kitűzött cél, ezt a szintet kell megugrani ahhoz, hogy a Tesla3 “révbe érjen”, de többször is kitolták annak a határidejét, hogy mikor érik el a kívánt volument a gyártásban.

Modern technológia vs. generációk óta ismétlődő tőzsdei sztori

 

Elég hektikus volt az utóbbi időben, hogy mikor sikerült elérni a megfelelő gyártási kapacitást és mikor nem – és ez meglátszott az árfolyamon is.

Márciusban komoly esést produkált a Tesla árfolyama, ekkoriban az is kétségessé vált, hogy heti 1000 autót képes lesz leszállítani a gyár. Április első két hetében egyre többen látták úgy, hogy a Teslának konkrétan befellegzett.  “Ezért még a márciusi csúcsok alatt 20-25%-kal keményen beshortolták a részvényeket” – miközben a shortolt állomány aránya eleve magas volt (így 17%-ról 23%-ra nőtt). Nagyjából ekkortájt felfutott a gyártás is, 2000-3000 kocsi készült el hetente. A hírek szempontjából a második negyedévben is elég vegyes volt a híráram: folyamatosan napirenden volt a kérdés, hogy a Tesla tud-e elég autót gyártani?

“Elon Musk a május eleji gyorsjelentést követő konferenciabeszélgetésen összeveszett a pénzügyi mutatókat firtató elemzőkkel. Közben elképesztő erőfeszítések árán sikerült egyre több autót legyártani.”

A Tesla árfolyama. Jelzések: Jónap Richárd, portfóliómenedzsertől.

 

“A május közepén elkezdődő kedvezőbb híráramlás hatására az árfolyam 300 dollár fölé emelkedett. Június elején indult el az a klasszikus short-covering rally, ami 9 nap alatt 300 dollárról 370 fölé lökte az árfolyamot (zöld nyíl). A kényszeredett vételek egyre nagyobb bajba kergették a shortosokat, akik vevők hiányában előidézték ezt a 24%-os emelkedést. Elon Musk a folyamat közben a szociális médián keresztül riogatta a vállalata ellen spekulálókat, hogy már csak három hetük van arra, hogy még vállalható veszteséggel zárják pozícióikat. Nem lett igaza.

Az ilyen emelkedések jellemzője a gyors száguldást követő még gyorsabb összeesés” – írja az Accord portfóliómenedzsere. 

“Az igazság pillanata július elején jött el. Ekkor látott napvilágot a Tesla győzelmi jelentése, nevezetesen, hogy sikerült a héten 5013 Model3-at legyártaniuk. Az árfolyam pedig két és fél kereskedési nap alatt 360 dollárról 297 dollárig esett (rózsaszín téglalap).

A történet tankönyvi példája a „buy the rumour, sell the news” generációk óta ismétlődő tőzsdei mozgására.”

Miért? Jónap szerint azért, mert az 5000 darabos célt hatalmas áldozatok árán, kampányszerűen érte el a Tesla.

“Elemzők szerint más modelljeik rovására is megy a jelenleg zajló bizonyítási eljárás, aminek a során Musk megmutatja, hogy sikerül a népautó tömeggyártása.”

Az Apple ott ül a pénzen, amiből simán megveheti Musk álmát

“A részvényárfolyam az elmúlt néhány napban felfelé korrigált. Egy éves szinten 500.000 autó legyártására alkalmas Shanghaiban székelő üzemről szólnak az aktuális hírek. A shortállomány továbbra is nagyon magas. A vezető brókercégek egy része most is pesszimista. Elon Musk rettentő kemény marketinget folytat minden színtéren.

Élete legnagyobb sikere lenne, ha innen teljesítene a cégével.

Az óvatosság elvét követve az optimista befektetőknek mindenképp érdemes végiggondolni a mostani gyártási nehézségeket. A pesszimistáknak pedig nem árt fejben tartani azt, hogy az Apple bármikor a mellényzsebéből előhúzhat egy olyan összeget, amiből felvásárolhatja Musk cégét” – írja Jónap Richárd.

A teljes bejegyzés itt érhető el. 

Olvasd el Üzlet rovatunk további cikkeit!
Ezeket láttad?
Címkefelhő