Itthon nem árulhat gyógyszert a cseh e-patikaóriás, a Pilulka. Ezért a DM-et és a Rossmannt veszik célba. Alaposan felpezsdíthetik a magyar online piacot, mint ahogy azt a Kifli is tette.
2022 új időszámítást hozott itthon a gyógyszerek online kiskereskedelmében. Január elsejével lépett életbe a törvénymódosítás, miszerint Magyarországon kizárólag patikai szakdolgozók szállíthatják ki a nem vényköteles gyógyszereket is.
Hiába mutatkozott rá egyre nagyobb igény, ezzel gyakorlatilag meg is szűnt annak a lehetősége, hogy a fogyasztók házhoz rendeljenek ilyen termékeket. Ahogy azt az év elején a Pénzcentrum is összefoglalta, az online felülettel bíró patikák nagy része fel is hagyott az internetes árusítással, vagy csak személyes átvétellel vesznek fel rendelést.
Forrásainktól is úgy tudjuk, hogy ez a piac január elsejével gyakorlatilag megállt itthon.
Pedig az egészség- és szépségügyi termékek kategóriája nagyon is kiemelt jelentőséggel bír a globális e-kereskedelemben. És ahol a helyi szabályozások is engedik, ott nagyon is erős szereplők vannak jelen a szegmensben. Az egyik ilyen a cseh Pilulka.
A Pilulkáról
A Kasa testvérek, Martin és Petr által alapított csoport 2013-ban kezdte meg működését. A cseh és szlovák piac legnagyobb csomagküldő gyógyszertárát és gyógyszertárhálózatát üzemeltetik, 2021-ben közel 145 millió euró összértékesítést értek el. A szlovák árbevételeik húsz százaléka gyógyszer-értékesítésből jön.
Az anyapiacon magasabb ez az arány, hiszen hibrid modellben, avagy hagyományos patikákkal is működnek. Az ottani franchise-hálózat 2021-es árbevétele több mint 48 millió euró volt. A cseh anyavállalat múlt évi konszolidált árbevétele közel 97 millió eurót tett ki, ez 35 százalékos növekedés az előző évhez képest.
Romániában 2018 óta működnek, heteken belül elindulnak az osztrák piacon is, itthon pedig most ősszel rajtolt el a webshop – egyelőre soft launch üzemmódban. Itt a hazai szabályoknak megfelelően viszont nem online patikaként, hanem drogériaként. Így is komoly terveik vannak nálunk.
Hosszú távon terveznek, a DM és Rossmann uralta piacon két-három éven belül a top 3-ba szeretnének kerülni.
Grósz Béla, a Pilulka magyarországi country managere a Forbes.hu-nak fel is vázolja: céljaik szerint a szlovák piacon generált forgalom 10 százalékát már az első évben tudják majd hozni Magyarországon. Sőt, a mostani előrejelzéseik szerint akár a romániai forgalom mértékét is.
Grósz tizenegy évet versenyszerűen, válogatott szinten kerékpározott. Az egyetemről kikerülve vállalatfejlesztéssel foglalkozott az E.Onnál, majd a Rose Bikes kerékpárgyártó magyar, később közép-kelet-európai piacának kiépítésén dolgozott. Megfordult az autókereskedelemben is, először az Iniciál autóház, majd az AutoWallis berkein belül foglalkozott többek közt rendszerfejlesztéssel, digitalizációval.
Patika vagy drogéria?
Hogy a patika-, illetve drogériás tevékenység mennyire kéz a kézben jár, arról az e-kereskedőknek intelligens keresőmotort fejlesztő, magyar Prefixboxnak vannak tapasztalatai, elsősorban lengyelországi ügyfeleik miatt.
„Ugyanazok a cégek, akik e-patikaként és e-drogériaként is elkezdtek online terjeszkedni, gyakran két külön szájtot is üzemeltetnek. Mindenki szeretne minél nagyobb termékpalettát árulni, beszerzés és üzleti szinergia miatt nekik ez megéri” – magyarázza a Forbes.hu-nak Simon István, a Prefixbox alapító-CEO-ja.
A Pilulka évek óta tervezi a terjeszkedést, csakhogy a magyar és osztrák expanziót a covid miatt is csúsztatni kellett. Az eredeti tervek szerint nálunk is hozták volna a gyógyszer-értékesítői üzletágat.
„Aztán jött január elseje, és teljesen újra kellett dolgozni az üzleti koncepciót”
– magyarázza Grósz. Hogy itthon miért ugyanúgy Pilulkaként futnak (a cseh szó jelentése: tabletta), arról azt mondja, hogy a felméréseik alátámasztották: kellően idegen, egyben pozitív kicsengéssel is bír a magyar fogyasztók körében a márkanév.
Felpezsdítheti a piacot
Érdekes bepillantás a cseh online titánok régiós gondolkodásába – pl. Kifli.hu, Alza –, hogy a magyar piac lehetőségeiről informális kommunikáció, együttműködés is zajlik a szereplők között, hiszen ez nekik is érdekes terület lehetőségek, növekedés tekintetében. A cseh óriásokról itt írtunk bővebben a Forbes.hu-n.
„Hasonló fellendülést várok online drogériák területen, mint amit a Kifli hozott az online FMCG-szektorba.
Ők is fejlődésre ösztökélték itthon a versenytársakat.
A Magyarországon működő drogériáknál azt látjuk, hogy az offline forgalom a mérvadó, az online láb és fejlesztések pedig marginálisak. A Pilulka viszont hozhat olyan menedzsmentszemléletet Csehországból, ami felpezsdíti a magyar piacot” – mondja Kulcsár István Róbert, a Shoprenter webshopfejlesztő cég társalapító-tulajdonosa.
Grósz körültekintő hozzáállást képvisel. Hiába nem adott itthon az online gyógyszerárusítás, ő kezdetek óta hisz abban, hogy először stabilan ki kell építeni a rendszereiket, az ügyfélkört és a szolgáltatási szintet, valamint az értékajánlatot.
Hogy ez mit takar? Egészséges életmód, egészségmegőrzés, étrend-kiegészítők – ezt a jelenlegi szabálykörnyezetben is meg tudják oldani. „Hogy mindent meg lehessen találni nálunk, amire a család egészségének megőrzésére szüksége van.” Aztán ha később esetleg változnak a törvények – bár szerinte ez már nem egyik napról a másikra fog megtörténni –, akár napokon belül át tud majd állni a kínálat gyógyszerszállításra is.
Hogyan tovább?
A Pilulka e pillanatban országonkénti telephelyeinek adottságait, infrastruktúráit használja ki a teljes régióra, legyen szó IT-ről, marketingről, logisztikáról. Árut a magyar partnerektől, beszállítóktól egyenesen Pozsonyba szállítanak, és a magyarországi rendeléseket is innen szolgálják ki.
Grószék egyelőre úgy látják, ezzel gazdaságosan tudják működtetni a szlovákiai raktárat, gyorsan tudnak szállítani a magyar vevőknek, be tudják majd érni a helyi szereplőket. Így is meglepő információ, hogy a budapesti telephelyen jelenleg ketten dolgoznak most.
A további bővülés a későbbi skálázáson is múlik, 2023-ban még biztosan a pozsonyi raktárból fognak itthon is értékesíteni.
De a közeli magyar tervek között szerepel például a saját autós kiszállítás, illetve a csomagautomatás logisztikai partnerek bevonása is, ezekkel minél előbb, már jövő év közepére terveznek.
Ezt követhetik a nagyobb logisztikai beruházások, infrastruktúrák, ha majd idővel pénzügyileg is indokolható lesz a létrehozásuk.
Persze, ez az után lesz még érdekesebb kérdés, ha egy napon tényleg érdemi változás történik a hazai online gyógyszer-értékesítésen belül. Grósz teljes lazításra a szabályozásban nem számít, még ha egyértelműen ez lenne nekik a legjobb forgatókönyv.
„ A fogyasztói viselkedést visszafordítani nagyon nehéz. Reálisabbnak tűnik a jövőben egy hibrid megoldás marketplace-szel, ahol online csatornát biztosítunk a hazai gyógyszertáraknak a vevők felé, és gyakorlatilag szimbiózist hozunk így létre” – mondja.
A borítóképen Martin (balra) és Petr Kasa, a Pilulka csoport társalapító-tulajdonosai. Fotó: Pilulka