Két húzócím is tovaállt a jövő évre. Lesz mivel játszani, nem arról van szó, de ez most már kétségkívül egy trend: ha lehet, inkább nem kapkodnak a sikervárományosokkal.
Nagyon meta! – mozis, streaming-, tech- és játékipari megmondások, mobilkijelzőt és nagy vásznat átívelő összefüggések (majdnem) minden héten.
Még a tavaly decemberi Forbes Nextben kerültek listázásra 2021 2022 videójátékai. A cím is pontosan így szólt: 2021 2022 videójátékai. Utalva ezzel a játékipar rákfenéjére, ami már a járvány előtt is, de főleg azóta minden ízében áthatotta a stúdiók munkáját.
Iszonyat feszített fejlesztési-megjelenési pipeline-okkal készülnek az évről évre gigarekordokat döntő szektor húzócímei, amiatt, hogy a covid miatt sokan home office-ra rendezkedtek be, valamint hogy az alkotók és részvényesek, befektetők közti érdekellentéttel valóságos harc időre leszállítani egy-egy projektet.
Márpedig a Cyberpunk 2077 2020. végi fiaskóját és máig húzódó agóniáját senki nem akarja megismételni – még ha a lengyel CD Projekt Red játéka azóta kezd már magára találni.
Ezért is volt tehát az, hogy a Nextben kiemelt tíz darab 2022-es cím közül többnek valójában 2021-re vagy korábbra volt beidőzítve a megjelenése. Persze, az ajánló összeállítása közben valahol éreztem is, hogy inkább egyfajta korlenyomaton dolgozom: abszolút benne volt a pakliban, hogy ezeknek a játékoknak a zöme még tovább fog csúszni.
„Talán nem meglepő, de egyetlen dátumra sem vállalunk garanciát” – szerepel is a cikk bevezetésében.
Lássuk a listát!
Túl vagyunk az első negyedéven, szóval lássuk, mi most a helyzet. A cím mellett az akkori lapzártakor nyilvános megjelenési dátum szerepel, zárójelben a platformok, a gondolatjel után pedig az aktuális állapot.
- Pokémon Legends: Arceus, 2022. január 28. (Switch) – PIPA
- Horizon Forbidden West, 2022. február 18. (PS4, PS5) – PIPA
- Elden Ring, 2022. február 25. (PC, PS4, PS5, Xbox Ones, Xbox Series X/S) – PIPA
- Gran Turismo 7, 2022. március 4. (PS4, PS5) – PIPA
- Starfield, 2022. november 11. (PC, XSX) – NINCS VÁLTOZÁS
- God of War Ragnarök, 2022. (PS4, PS5) – NINCS VÁLTOZÁS
- Avatar: Frontiers of Pandora, 2022. (PC, PS5, XSX, Google Stadia, Amazon Luna) – NINCS VÁLTOZÁS
- Hogwarts Legacy, 2022. (PC, PS4, PS5, X1, XSX, Switch) – ÚJ DÁTUM: 2022. ÜNNEPI SZEZON
- The Legend of Zelda: Breath of the Wild cím nélküli folytatás, 2022. (Switch) – ÚJ DÁTUM: 2023. TAVASZ
- Splatoon 3, 2022. (Switch) – ÚJ DÁTUM: 2022. NYÁR
Gondolatok
A január végi-februári dömpingidőszaknak minden fontosabb megjelenését sikerült kitermelnie magából.
- A Pokémon Legends: Arceust a franchise kellemes vérfrissítéseként fogadta a piac, még ha a hordozható hibridmasinán, a Nintendo Switchen nem is nyújtott túl izmos látványt. És még finoman fogalmaztam.
- Mindeközben a Horizon Forbidden Westből a Guerrilla Games egy keresztgenerációs (előző és nextgen gépekre is kiadott) játékhoz képest Playstation 5-ön lehengerlő látványt hozott ki.
- Ugyanakkor a Sony másik fontosabb darabja, a Gran Turismo 7 a megjelenés utáni frissítési problémái és necces mikrotranzakciós modellje miatt kisebbfajta megrökönyödést okozott az autóversenyzős sorozat rajongóinak körében. Ezért is az irtó alacsony közönségértékelés a Metacriticen: az ilyen szituációkra a netes trollok amúgy is szeretnek szándékos lepontozással rájátszani.
És ha ez nem volna elég, a Fromsoftware-féle Elden Ringet, melynek megalkotásába a Trónok harca atyját, George R.R. Martint is bevonták, a bitangnehéz soulslike műfaj, sőt minden idők egyik legjobb videójátékának aposztrofálja mind a kritikusi, mind a közönség konszenzusa. Lehengerlő látvány és okos komplexitás, ami semmit nem rág a játékos szájába.
Egy modern kori klasszikus, az Opencritic kritikaaggretároron jegyzett játékok közül a valaha volt negyedik legmagasabbra értékelt darab.
A Harry Potter-világban játszódó szerepjáték, a Hogwarts Legacy eközben pontosabb megjelenési időszakot kapott: persze, előfordulhat, hogy úgysem fogják tartani a tervezett ünnepi szezont. Az első játékmenet-ízelítő szerint a mágiarajongó muglik jól ellesznek az 1800-as évekvégi Roxfortban, de mivel ez is egy keresztgenerációs fejlesztés, aki valódi új generációs élményre vágyik, az faragjon kicsit lejjebb az elvárásain.
A nagy érvágás
No, de a hét sokkoló híre volt, hogy késik a Nintendo Switch, sőt az egyetemes játéktörténet egyik legfontosabb játékának, a The Legend of Zelda: Breath of the Wild hivatalos cím nélküli folytatásának a megjelenése. Eddig a 2022-es évről szólt a fáma, ezt csúsztatták odébb jövő tavaszra.
Ez bizony nagy érvágás ennek az évnek, kicsit talán nintendós szemmel is: a 2017-es első rész, melyből 2021-gyel bezárólag közel 26 millió példányt adtak el (mindezt 103,5 millió eladott Switchre!), anno fenekestül forgatta fel a játékipart, bizonyos tekintetben úgy, mint ahogy idén az Elden Ring is tette.
Ennek példáján is játszik, hogy az elsősorban irodafókuszú japán munkamorál hogy megsínyli a covid teremtette új, home office-osított valóságot.
Persze, a Nintendo nem biztos, hogy a saját kardjába fog dőlni, köszönik szépen, így is jól muzsikálnak switches sikercímei, Marióstul, Pokémonostul.
A számok magukért beszélnek:
Futottak még – vagyis futni fognak még
A következő játékok már nem mint kiemelt címek szerepeltek az eredeti cikkben, de említésre kerültek – és szintúgy halasztódtak.
- A Suicide Squad: Kill the Justice League 2022-es dátuma, ahogy azt egy korábbi sajtóértesülés már megpedzegette, valóban odébbcsúszott, épp a múlt héten jelentették be hivatalosan is hozzá 2023 tavaszát.
- A S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl egy hányatott sorsú, nagyon régóta készülő lövölde, a magazinban még április 28-i dátummal bukkant fel. Nemcsak hogy egyszer már áttették idén december 8-ra a rajtot, de a kijevi székhelyű fejlesztő, a GSC Game World az orosz-ukrán háborúra hivatkozva a fejlesztést is ideiglenesen felfüggesztette.
- Csúszott még a Forspoken című akció-szerepjáték májusról októberre, a Dying Light 2 Stay Human switches felhő alapú verziója (az alapkiadás már megjelent, a Switch-változat csak augusztusban fog), illetve a Gonosz halott (Evil Dead) játékadaptációja is átpattant februárról májusra.
Oké, és ez baj?
Játékosként persze, hogy nem, hiszen, mint írtam, február valóságos gyöngyszemeket adott a gémerközösségnek. Eközben a csiphiány miatt akadozva elérhető új generációs gépek eladásaiból, valamint a videójátékos szolgáltatásokból származó bevételekből továbbra sem fognak éhezni a játékóriások.
Hogy mikor valós fejlesztésbeli problémák, mikor az üzleti racionalitás dönt egy-egy halasztásról, abba természetesen nehéz belelátni.
Merthogy ilyenkor az is egy forgatókönyv, hogy a kiadó adott üzleti időszakban amúgy is degeszre keresi magát korábbi megjelenéseiből – szóval minek is lőjjön el minden puskaport, minek sürgesse amúgy is problémás fázisban levő fejlesztését?
Az előfizetéses szolgáltatások a jövőben különösen nagy figyelmet élvezhetnek majd a játékóriások stratégiájában.
Kapcsolódó cikk a Forbes.hu-n:
Minden, amire két éve várunk: 2022 legizgalmasabb videójátékai a Forbes Nextben