Tud-e idénre elég okot felsorakoztatni a streamingszolgáltató amellett, hogy ne járjunk annyit moziba?
Bétaverzióban indul az új rovat, a Nagyon meta!, benne mozis, streaming-, tech- és játékipari hátterekkel, megmondásokkal, mobilkijelzőt és nagy vásznat átívelő összefüggésekkel. (Majdnem) minden hétvégén.
2017, Cannes. Nem feledem, mekkora balhé volt a Netflixszel amiatt, mert első versenyfilmjeiknél nem terveztek országos francia mozibemutatóval a patinás francia filmfesztivál kedve-kénye szerint, hanem ugyanúgy a jól megszokott streampremierjeiknél maradtak.
A mozi és streaming háborújának egy ikonikus pontja volt ez, a fesztivál ennek hatására hozott új szabályokat, Cannes-ban pedig azóta is nemkívánatos vendégnek számít a szolgáltató.
Pedig közben a Netflix igenis odaért a legnevesebb filmfesztiválokra, díjátadókra, ezen a covid csak még tovább lendített. 2020-ban és 2021-ben a Netflix filmjeit jelölték a legtöbb Oscarra, a Filmakadémiánál idén is jó esélyei vannak, sőt soha ekkora esélye nem volt még Netflix-címnek a legjobb film aranyszobrocskájára (A kutya karmai közt).
Persze, a Netflixet (nem mellesleg a streamingszektort) rengeteg kritika éri, sokan kételkednek a tartalomgyártó és szolgáltató platform üzleti modellének hatékonyságában, megtérülésében, főleg a Wall Streeten.
De fókuszáljunk a filmtermésre: fesztiválfilmes vonalon komoly energiákat, neveket és pénzeket mozgat meg már évek óta a postai DVD-kölcsönzőként indult, 2007 óta streamingben, 2015-tel pedig saját gyártású filmekben is utazó vállalat. Ma már egyáltalán nem ciki sem független, sem művész-, sem nagy múltú filmeseknek direkt a Netflixre forgatni vagy Netflix-gondozásba adni a terjesztést.
Attól még erős az ellenszél alkotói oldalról, de mintha már ez is egyre csitulna: Steven Spielberg például épp tavaly változtatott korábbi Netflix-ellenes álláspontján és kötött velük több filmre szóló szerződést saját produkciós cégével.
Ehhez nyilván az is kellett, hogy a Netflix így vagy úgy, de valamennyire mégis elkötelezze magát a nagy vászon mellett, hagyva például, hogy fesztiválfilmjeik hagyományos, de rövidített mozis kört is kaphassanak (itthon ezzel 2019 végén kísérleteztek, azóta ezt Magyarországon sajnos nem ismételték meg).
Amíg ez nem megy az exkluzív streampremier kárára, nekik sem lesz gond, az Oscar-nevezés mozivetítési minimumfeltételeinek a járvány előtt is sikerült megfelelniük (ráadásul most még a szabályok is lazábbak).
Oké, fesztiválfilmek… de mi van a sikercímekkel?
Bármennyire is furcsán hangzik, közönségfilmek terén komolyabb kihívások elé kell néznie a jelenleg legtöbb előfizetővel rendelkező streamingplatformnak – még ha 2020-21 e tekintetben vízválasztónak is tűnt. Ha például megnézzük a Netflix hivatalos premiertoplistáját (az első 28 nap alatt streamelt óraszámon alapszik, nem méri, hogy egy előfizetéssel, egy kijelző előtt hányan néznek adott címet), a valaha volt két legnagyobb sikerük tavaly debütált. Persze, az egyre magasabb előfizetői szám miatt ez magától értetődő dolog.
Ettől még a Leonardo DiCaprio főszereplésével készült társadalmi szatíra, a Ne nézz fel! – csak tipp, de – tipikusan az a matéria, ami moziban nem feltétlen aratott volna ugyanakkora sikert, mint így, a Netflixen, még illusztris színészgárdája ellenére sem. Témaválasztása, aktualitása és provokatív jellege miatt sem.
Sok mindenre képes a mozi, de ilyesmire nem feltétlen, mint a Ne nézz fel!
Akkor mégis, mi most a Netflix legnagyobb próbatétele? A filmek minősége, kritikai fogadtatása egy dolog, még ha ezek sem elhanyagolandó tényezők. Amiben viszont le vannak maradva a konkurenciától (Disney+, HBO Max), azok a jól csengő franchise-ok. Erről ők is tudnak, évek óta keresik azokat a címeket, amik Star Wars- vagy Marvel- szerű fejőstehenekként öntik a tartalmat és hozzák vagy tartják meg az előfizetőket.
Ebben némi áttörést a covid hozott: zárva voltak a mozik, a stúdiók pedig épphogy csak nekiláttak a nagy vászontól otthoni kijelzőkig terjedő gondolkodásnak (lásd a Marvel Moziversum streamingsorozatait), így hát maradt otthon a Netflix – már ami a filmeket illeti. Nemcsak a premiernézettségi toplistát látva nyilvánvaló ez, de a 2022-re bejelentett felhozatal után is.
2022 lesz a nagy dobás?
A Netflix tavaly kommunikált először minden hétre új filmet, külön előzetest és teljes filmlistát kanyarintva a kampányhoz. Nemrég erre az évre is megejtették a dolgot, némi giccses marketinggel meghintve: a kedvcsinálóban érkező filmjeik karakterei néznek ki ránk a jelenetekből, hogy új világokról, bejáratlan helyekről áradozzanak a nézőknek.
Ez egyrészt valahol egészen kényelmetlen élmény, másrészt mégiscsak azt erősíti, hogy a Netflix nagyon szeretne már egy saját, a Marvelhez mérhető univerzumot – ha nem többet.
Végignézve az előzetest, tényleg komoly lehetőségek rejlenek 2022-ben.
Például:
- folytatás érkezik az Enola Holmeshoz;
- Ryan Goslinggal és Chris Evansszel csináltak kémfilmet az utolsó Bosszúállók-filmek rendezői, a Russo testvérek, mégpedig A szürke ember címűt;
- több száz millió dollárt tapsoltak el, csak hogy a kellemes sikernek számító Tőrbe ejtve folytatásai már Netflix-logóval induljanak el;
- rendre olyan sztárokat csábítanak filmjeikhez, akik otthonosan mozognak a szolgáltatón, azaz nem először bukkannak fel Netflix-produkcióban: Adam Sandler, Halle Berry, Jamie Foxx, Jason Momoa, Halle Berry és így tovább;
- a nem angol nyelvű filmekről pedig még szót se ejtettem.
Emellett készülőben vagy fejlesztés alatt vannak olyan filmek folytatásai, mint
- A halhatatlan gárda Charlize Theronnal,
- a legnagyobbat szóló premierjük, a Különösen veszélyes bűnözők a Dwayne Johnson-Gal Gadot-Ryan Reynolds trióval,
- a Tyler Rake: A kimenekítés nevű akciófilm Chris Hemsworthszel,
- és talán olyan korábbi sikerfilmek folytatásai is napvilágot láthatnak lassan, mint a modern kori fantasy-zsarufilm, a Will Smith-féle Bright vagy a Sandra Bullock-féle Madarak a dobozban.
Nem azt mondom, hogy nincsenek már most jól csengő franchise-ai a Netflixnek, pláne sorozat fronton (Stranger Things, Vaják, A nagy pénzrablás satöbbi). Viszont ennél is több kellene ahhoz, hogy a nagy mozis stúdiók portékáival tényleg fel tudják venni a versenyt, márpedig a konkurencia kétségkívül jól bejáratott brandekre alapozza működését: Marvel, Halálos iramban, Jurassic World, Avatar, sorolhatnám. Covid ide vagy oda, a legutóbbi Pókember-film is bebizonyította, mennyire rá tud izgulni a nagyérdemű a franchise-okra.
Márpedig ha jól sejtem, a Netflixnek minden álma, hogy 2022-ben is mindenki otthon, a kijelző előtt üljön, ne pedig Marvel-filmekre járjon. A lehetőség adott.
Ezt az öt netflixes filmet várom idén a legjobban
Az Adam-projekt (The Adam Project): időutazós családi film Ryan Reynoldsszal (Deadpool-filmek), a tavaly korrekt mozis kört futó Free Guy rendezőjétől. Premier: március 11.
Blonde: jó régóta készülő Marilyn Monroe-film Ana de Armasszal (Tőrbe ejtve, Nincs idő meghalni) a főszerepben. Premier: 2022.
Spaceman: sci-fi dráma – most figyelj – Adam Sandlerrel, akinek élete kozmikus űrport gyűjtő asztronautaként dőlhet romokba. Őrület. Premier: 2022.
A szürke ember (The Gray Man): kémjátszma Ryan Gosling és Chris Evans között, a Bosszúállók: Végjáték rendezőitől. Az éves nagy akciófilmes próbálkozás. Premier: 2022.
Tőrbe ejtve 2. (Knives Out 2): az immáron ex-James Bond, Daniel Craig detektív főhőse marad, a rejtély és a színészgárda viszont változik. A Netflix talán eddigi legnagyobb dobása, hogy megvették a folytatások jogait. Premier: 2022.
Ami a hétvégi programot illeti…
…ha moziba mennél, fanyalodj rá valami igazán bűnös élvezetre, a katasztrófafilmjeiről ismert Roland Emmerich újabb agymenésére, a Moonfallra (Moonfall, 2022), amiben… nos, a Hold csapódna épp a Földbe, és hős megmentőink sincsenek igazán felkészülve arra, ami az égitesten vár rájuk. Nem hangzik túl jól? Teljesen megértem. (Opcionális, érdemi látnivaló: Rémálmok sikátora (Nightmare Alley, 2021) Bradley Cooperrel, az Oscar-díjas Guillermo del Toro rendezésében.)
…inkább maradj otthon, sőt ne is a Netflixre, hanem a pár hétig még elérhető (és hamarosan HBO Maxre cserélődő) HBO Góra kattanj rá, elkezdődött ugyanis a Ridley Scott nevével fémjelzett sci-fi sorozat, A farkas gyermekei (Raised by Wolves, 2020– ) második etapja. Engem kicsit vegyesen ért a kolonizációs androiddráma első évada, de tény, hogy volt benne ambíció dögivel, arra pedig remélem, hogy jó alaposan ráépítkeznek a folytatásban. Nem mellesleg hihetetlenül hidegrázós intrója van ennek a sorozatnak, minden epizód elején megríkat.
…játékügyileg pótold (vagy újrázd) a Horizon Zero Dawnt (Playstation 4 és PC, 2017), a PS4-es generáció egyik legjobban sikerült, robotdinós tarka-barka világban játszódó akciójátékát, a Playstation egyik legjobb főhősével, Aloyjal, sok-sok lopakodással, sőt új generációs PS5 konzolokon felturbózott játékteljesítménnyel (a megjelenés óta ráadásul PC-re is áttették). Az apropó az, hogy február 18-án érkezik meg a folytatás, a Horizon Forbidden West, az új konzolgeneráció eddigi talán legfontosabb állomása lesz. A csiphiánykárosultak se aggódjanak, PS4-re is jön a kaland, az eddigi ízelítők alapján a gyengébb konzolon is csinos játéknak tűnik.
Borítókép: Netflix