Hogyan lett majdnem az HBO az első Netflix? Miben lesz más az életünk a Góhoz képest? Mit lesz érdemes észben tartani a márciusi szolgáltatóváltás kapcsán? Összeszedtünk néhány tudnivalót.
Március 8-i indulás, 2390 Ft-os listaáras havidíj, valamint akár 33 százalék mindenkori kedvezmény egészen az előfizetés lemondásáig.
Ez a három legfontosabb pontja az HBO Max mai, magyarországi indulásáról szóló bejelentésének. Közülük sokan biztosan a Góhoz (1890 Ft/hó), vagy akár a 4K-s Netflix-csomaghoz (4490 Ft/hó) képest igencsak kedvezőnek tűnő díjazásnak, no meg az élethosszig tartó bevezető kedvezménynek örülnek a leginkább.
A hivatalos részletek itt olvashatók, többek közt eszközkompatibilitásról, éves csomagról, új formátumokról satöbbi. Nagy részük nem érinthet minket meglepetésként, a több tucat országban futó streamingszogláltatás pont azt az egységesítés hozhatja el (vagy legalábbis indíthatja el) hazánkban, amire HBO Go-előfizetőként talán többen is áhítoztak az amerikai mintát látva.
Igen ám, az anyacég, a Warnermedia viszont jócskán bekavart márkaneveivel az elmúlt években, évtizedekben, abszolút érthető, ha valaki csak a nevet látva nem tud különbséget tenni a különböző HBO-k között.
Nem az ősrobbanástól szeretnénk elindulni, pedig az 1972-ben rajtolt, a kilencvenes-kétezres években elsősorban minőségi sorozataival (Drót, Maffiózók, Sirhant Művek) jó hírnevet alapozó előfizetéses prémium kábeladó tényleg egy rahedli branddel kereste a helyét a streamingpalettán az elmúlt évtizedekben: HBO Go, Now, On Demand, On Broadband… és most itt a Max.
Így is történhetett volna
Az elmúlt évek próbálkozásai elsősorban nem a közvetlen fogyasztói előfizetéses modellről (Netflix, Amazon Prime Video stb.) szóltak az HBO-nál, hanem a kábelcsatornás előfizetéshez járó online, on-demand kínálatokról vagy az olyan médiaszolgáltatón keresztüli műsortárakról, amin csak a tévében futó műsorok érhetők el.
Ugyanakkor íme egy kis érdekesség, amit az HBO és műsorai kulisszatitkait elmesélő, tavaly megjelent könyvből, a Tinderbox: HBO’s Ruthless Pursuit of New Frontiersből tudunk: az HBO már 2005-ben kacérkodott egy Netflix-szerű, közvetlenül a fogyasztóknak szóló streamingszolgáltatás elindításának gondolatával, csak erről menet közben lemondtak.
Helyette 2006-ban már a Netflix esetleges felvásárlása került napirendre – fontos megjegyezni, hogy a cég ekkor járt postai DVD-kölcsönzős korszakának legvégén, illetve streamingszolgáltatói modelljének hajnalán.
Mondanunk sem kell, ebből se lett semmi. Sőt, talán nem is érdemes ebből a megpedzegetett kitérőből messzemenő következtetéseket levonni. Elvégre nem biztos, hogy a másfél évtizeddel ezelőtti internetpenetrációs szinten nagy sikereket lehetett volna aratni a ma használt streamingmodellel, ahogy az sem, hogy a Netflixnél így ugyanazokat a döntéseket hozták volna meg, mint HBO-s háttér nélkül.
Sőt, ha minden a fentiek szerint alakult volna, Ted Sarandos Netflix-vezér sem jelenthette volna ki 2013-ban, saját gyártású tartalmaik elindításának évében, hogy „az előtt kell az új HBO-vá válnunk, hogy ők lennének az új Netflix”.
Így lett a Góból Max
Ami magyar szempontból releváns az HBO-s szolgáltatások közül, az természetesen az HBO Go. Úgy érdemes ezt a Maxszel összehasonlítani, mint két külön fejlesztésű streamingszolgáltatást, mondhatni külön termékeket.
Az amerikai HBO Go mintájára az európai HBO bő tíz éve kezdett el bevezetni egy magyar fejlesztésű változatot a kontinens országaiban, természetesen hazánkban is. Az első pár évben mindenhol csak az HBO kábelcsatornákkal együtt lehetett előfizetni rá, az európai Gókra később már önállóan is, míg az USA-ban erre külön szolgáltatást vezettek be, az HBO Now-t.
Az AT&T által birtokolt Warnermediához – apropó, ez rövidesen új céget formál a Discoveryvel párban Warner Bros. Discovery néven – az HBO-n túl megannyi másik csatorna, márka és stúdió tartozik, pl. a Cartoon Network, a DC vagy a Warner Bros. filmstúdió.
Ezek összefoglalásához indult el 2020 májusában az HBO Max, első körben Amerikában, de egyre bővül az országok listája, folyamatosan cserélik le a különféle régiókban elérhető HBO-s vagy más ekvivalens streamingplatformokat Maxre, az adott ország, régió piaci körülményeire szabott árazással. Ennek hatására vezették ki például a fent említett Now-t, nálunk pedig az HBO Gót.
A váltásról
A váltás automatikus lesz, menetét a hazai kommunikáció most úgy írja le: „Amikor az HBO Max elindul, az HBO Go-fiókod HBO Max-fiókká fog átalakulni. Tehát azonnal hozzáférhetsz majd az HBO Maxhez, ha már regisztráltál és előfizettél az HBO Góra. Amikor elindul az HBO Max, akkor az HBO Go applikáció letiltásra kerül, és megkérünk majd arra, hogy töltsd le az új HBO Max applikációt.”
Kaptunk ugyan irányadó listát a kompatibilis eszközökről – a népszerűbb okos- és streamingeszközökkel, böngészőkkel e tekintetben nem lesz gond –, okostévéknél figyelnünk kell.
Pont a napokban szűnt meg egy pár, jellemzően régebbi tévétípus kompatibilitása az HBO Góval, a jelenlegi információk szerint a Max is már csak például a 2016 vagy az utáni Samsung tévéken, valamint a Web OS 4.0 vagy frissebb operációs rendszerű (2018 vagy utána gyártott) LG-ken lesz elérhető.
Az HBO mint prémium kábelcsatorna ezután is megmarad, hazánkban e pillanatban öt adóval (HBO, HBO 2, HBO 3, Cinemax, Cinemax 2). A lineáris tévé az HBO Maxhez képest külön divízióhoz tartozik a Warnermedián belül, ezért sem szabad a nagy múltú kábeladó és a friss streamingszolgáltatás saját gyártásait, az HBO Originals, illetve Max Originals tartalmait összekeverni, külön egységek külön márkáiról van szó.
Egy új élmény?
Lesznek nyilvánvaló változások, például ami a felületet, menüket vagy tartalomválogatásokat illeti. Az viszont már más kérdés, hogy a HBO Max hazai kínálata teljesebb lesz-e a Góénál. Nos, érdemes észben tartani ezt-azt.
Egyrészt, a hivatalos kommunikáció eleve úgy fogalmaz a reklámozott tartalomkínálatról, hogy az „elérhetőségük területenként eltérő”, sőt hogy „nem minden tartalom lesz elérhető az induláskor”. Részben nyilván idő kérdése lesz, miképp fog ez alakulni, és remélhetőleg a Max Originals-logójú műsorok is valamifajta prioritást fognak élvezni.
Tényleg egy rakás márka műsorát igyekeznek egy platformra terelgetni, így elviekben ott a nagyobb tartalomkatalógus ígérete. Viszont egyvalamit ne feledjünk: a sokat emlegetett streamingháborúnak pont az a lényege, hogy minden nagy médiaóriás saját maga által üzemeltetett szolgáltatókra gyűjtse a portékáit. Ezt csinálja a Disney a Disney+-szal, a Comcast a Peacockkal, a Viacom CBS a Paramount+-szal, valamint a Warnermedia is az HBO Maxszel.
Eddig az volt a bevett szokás (főleg az USA-n kívül), hogy a platformmal nem bíró vállalatok más, streamingszolgáltatóval rendelkező versenytársakkal kötöttek szerződéseket, a magyar HBO Gón is több rivális tartalomgyártó címei megtalálhatók.
Ugyanakkor ezeket a streamingjogokat a lázas piaci verseny közepette már nem fogják meghosszabbítani, mindenki igyekszik visszavenni a maga címeit, klasszikusait. Így elméletben akár az is megtörténhet, hogy az HBO Max több olyan filmet, sorozatot nem fog tartalmazni, amit korábban az HBO Go igen.
Bárhogy is alakul, a Go utáni újítások egy része nagyon is örvendetes, főképp a bizonyos filmeknél, sorozatoknál elérhető 4K-s felbontás, még ha a másik oldalról, a kompatibilis eszközök tekintetében komolyabb kompromisszumokat is kellhet kötnünk.
Végső soron azért mégis lássuk be, hogy mennyivel egyszerűbb lesz így az élet, pláne a hétköznapi, a streamingiparban kevésbé jártas fogyasztóknak, hogy innentől egy név alatt fognak (próbálnak) majd kommunikálni itthon is, Amerikában is, és hamarosan szerte a világon, mihelyst sikerül a lehető legjobban egységesíteni minden régiót.
Borítókép forrása: HBO Magyarország