Napi címlap

Szuperhős alkoholmágnás és a mentáldzsúdó – így épül Ryan Reynolds cégbirodalma

Vaszkó Iván
2021. november 02. 7 perc olvasás

A bugyuta romkomok után ma már csak blockbusterekben és Netflix-sikerfilmekben látjuk. Ryan Reynolds karrierje mégsem emiatt vált igazán izgalmassá. Gin, foci, önirónia.

Ryan Reynoldsot valahol 2010 környékén, a Nász-ajánlat-Testcsere-féle vígjátékok idején hagytam magára – ahogy karrierje első felében talán többen is. Bár akkortájt kijött egy thrillerje is a kanadai színésznek, kicsit azért erős lett volna az Élve eltemetve hasonlattal indítani a cikket. Azóta már sokan visszatértünk hozzá.

Reynolds is önmagához: a Forbes szerint 2020 második legjobban fizetett férfi színésze volt.

2019. június 1. és 2020. június 1. között 71,5 millió dolláros gázsit gründolt össze.

Abban az időszakban egyedül a hol mosolyával, hol szemöldöke rángatásával színészkedő Szikla, azaz Dwayne Johnson előzte meg 87,5 millió dollárral.

Johnsonban is és Reynoldsban is az a közös, hogy fizetésüket a streamingszolgáltatókkal kötött szerződéseik dobták meg nagyon.

Az utóbbi alsó hangon filmenként 20 millió dollárt keres a Netflixen bemutatott főszerepeiért, legyen szó a 2019 végén debütált Six Underground – Hatan az alvilágból című műről, a most ősszel érkező Különösen veszélyes bűnözőkről, a Netflix valaha volt legdrágább filmjéről (ebben éppenséggel Johnson, valamint Wonder Woman, azaz Gal Gadot is játszanak), vagy a jövő év elején megmutatkozó, időutazós The Adam Projectről.

Ryan Reynolds, Dwayne Johnson és Gal Gadot a Különösen veszélyes bűnözők (Red Notice) című filmben. Fotó: Netflix
Ryan Reynolds, Dwayne Johnson és Gal Gadot a Különösen veszélyes bűnözők (Red Notice) című filmben. Fotó: Netflix

Reynolds emellett

  • a 2018-ban indult Maximum Effort produkciós és marketingcég alapítója;
  • még abban az évben részesedést szerzett az Aviation nevű ginmárkában is;
  • továbbá 2019 óta a Mint Mobile telekommunikációs cég többségi tulajdonosa;
  • sőt, Rob McElhenney színésszel (Felhőtlen Philadelphia, Mythic Quest) tavaly bevásárolták magukat a walesi ötödosztályba a Wrexham AFC futballcsapat révén.

Reynolds nem mellesleg három gyermek édesapja, közben pedig még régi színészcimborájával, Hugh Jackmannel (X-Men-filmek) is szüntelenül froclizzák egymást.

De hogyan jutottunk el a bugyuta romantikus komédiáktól vagy épp a zöld színű digitális jelmezekben hemzsegő Zöld Lámpástól Reynolds világsztárságáig, sőt, odáig, hogy ma már ő is önfeledten ekézi pályafutása gyengébb állomásait?

Az antihős, aki lerúgta a negyedik falat

Reynolds reneszánszában kétségkívül fontos szerepet játszottak a produceri és forgatókönyvírói vénáját is igénybe vevő, szuper korhatáros, szuper véres, szuper ironikus Deadpool-filmek.

A színész már 2004 óta fejlesztgette a projektet, egy kiszivárgott tesztfelvétel pozitív közönségfogadtatása után kapott zöld utat a filmre (lásd lejjebb). Ezen a ponton úgy érződött, most vagy soha, már ami Reynolds gyenge lábakon álló színészi pályafutását illette.

Így lett az eddig bemutatott két felvonás karrierje legerősebben hozó darabjai, a Deadpool 784 millió, a Deadpool 2. 786 millió dolláros globális bevétellel.

A Marvel egyik legelborultabb antihőse megállás nélkül kiszólogat a jelenetekből, le-fel döntögeti a negyedik falat, a karakter pedig szépen összesimult Reynolds énmárkájával, a

magát komolyan soha nem vevő, mégis folyton pörgő, rendületlenül előremenetelő színészével. És üzletemberével.

Reynolds cégbirodalma

Deadpool szállóigéjét kapta meg névként a 2018-ban indult Maximum Effort produkciós és (később) marketingcég. Reynolds a cég élére marketingszakembert nevezett ki, George Dewey-t, de csak a Mint Mobile és az Aviation után bővítette ki a tevékenységi kört a marketingre is.

A Maximum Effort szándékosan dolgozik gyorsan, kevesebb erőforrásból, első blikkre szedett-vedetten. Igen ám, de ahogy Reynolds a The Wall Street Journal portrécikkében is bevallotta, szerinte

ezzel a modellel lehet jobb dolgokat kihozni a kampányokból, ha a kreativitást a profit fölé kell helyezni.

Reynoldsék megvárják, amíg ő maguk beleszeretnek egy ötletbe, aztán ehhez keresnek ügyfelet, hogy vele is megimádtassák. Így szeretett bele a Sátán 2020-ba egy online társkereső reklámjában, de Reynolds cége az ő főszereplésével készült, idén bemutatott Free Guynak is gyártott több tucat promóciós anyagot, melyekkel a covid miatti premierhalasztásokra is folyton reflektáltak.

A 2006-ban bevezetett amerikai ginbe, az Aviationbe három éve szállt be a színész. A márkát, melyet szintúgy áthat Reynolds vicceskedő szellemisége,

2020-ban meg is vette az alkoholos italokat (Smirnoff, Guinness stb.) forgalmazó Diageo, állítólag 610 millió dollár körüli értékben.

Reynolds tulajdonjoga bizonyos szinten továbbra is megmaradt az Aviationben, de ennél frissebb szerelem a Mint Mobile, amibe konkrétan azért is vásárolta be magát, mert szerette a szolgáltatásait.

Mondanunk sem kell, hogy mindkét portékájából viccügyileg a maximumot próbálja kihozni, a Mint Mobile révén például ingyenes kamustreamert indított Mint Mobile+ néven, kínálatában kizárólag régi, gyengébb korszakának egyik akciókomédiájával, a Tuti tervvel.

Legmeglepőbb, egyben sportrajongók számára egy igazán szívbemarkoló üzleti érdekeltsége mégis a Wrexham AFC-ben, a világ harmadik legöregebb profi labdarúgó klubjában van. McElhenney-vel közösen vették meg a focicsapatot tavaly februárban:

azóta sikerült bejuttatni őket a FIFA videójáték 2022-es változatába mint választható csapatot, mostanság pedig dokumentumsorozatot is forgatnak a klubról az FX amerikai kábeladónak.

Ryan Reynolds és Rob McElhenney, fotó: a Wrexham AFC hivatalos Twitter-oldala
Ryan Reynolds és Rob McElhenney. Fotó: a Wrexham AFC hivatalos Twitter-oldala

Önazonosság

Rendben, de színészként hogyan is van ideje ennyi mindenre Reynoldsnak? A The Wall Street Journal-féle cikkből kiderül, hogy nagyjából sehogyan: Deadpool-beli producer- és írótársa, Paul Wernick szerint Reynold „világában ötvenórásak a napok”, mindenbe „200 százalékot” pakol, megállás nélkül dolgozik.

Persze mindig ezt szajkózzak azok a hollywoodi sztárok, akiknek színészi-produceri munkássága mellett más üzleti érdekeltségeik is vannak. Reynolds mégis azon kevesek egyike, akit

színészként pont, hogy üzleti tevékenysége segítettek még hitelesebbé tenni, önkritikus humora nemcsak a vásznon, de cégei reklámanyagaiban is visszaköszön, kölcsönösen hat egymásra filmes és üzleti működése, ettől tűnik önazonosnak.

Öniróniájáról egy 2020-as sajtóbeszélgetésen úgy fogalmazott: kevesen szoktak reflektálni korábbi bukásaikra, ezért is tartja „érdekes fehér foltnak” beemelni ezt az aspektust személyes márkájába, a rossz energiákkal „mentáldzsúdózva” merít erőt.

És ha már önazonosság, egyik legrégebbi „cimborájából” sem csinál most már titkot.

Idén májusban vallotta be, hogy gyerekkora óta szorongással küzd, szakmai pályafutása pedig csak fokozza rajta a nyomást.

Elmondása szerint ez főképp kényszeres túltervezésben ölt testet, ezért is próbál minél inkább a jelenre koncentrálni, nem csak az előtte álló teendőkön kattogni. Abból ugyebár van dögivel – még úgy is, hogy nemrég, a Spirited című, Apple TV+-ra készülő karácsonyi zenés filmje forgatása után kijelentette, pihenteti egy kicsit a színészkedést.

Fotó: Ryan Reynolds hivatalos Twitter-oldala
Fotó: Ryan Reynolds hivatalos Twitter-oldala

Borítókép: Ryan Reynolds Aviation ginnel a kezében. Fotó: az Aviation Gin hivatalos Twitter-oldala