Japánnak anyagilag nem nagy érvágás a nézők nélküli olimpia, az országnak jobban fájhatnak a PR-következmények. A szponzorok és a NOB viszont érdekes helyzet elé kerül, nem kizárt, hogy az olimpiai bizottságnak nagyvonalúan kell kárpótolnia a támogató vállalatokat.
Végre, több hónapnyi mérlegelés és halasztás után döntött a szervezőbizottság: nem lehetnek nézők a két hét múlva kezdődő, tokiói nyári olimpián. Japánban megint emelkedik a járványgörbe, az új esetek hétnapos mozgóátlaga 1600 fölé ért, Tokió vészhelyzetet is hirdetett a járvány miatt.
A hírt, hogy üres stadionok előtt versengenek majd az atléták, már reggel az Aszahi Sinbun, az egyik legnagyobb japán napilap is megszellőztette. Az már korábban is hivatalos volt, hogy a külföldi látogatókat semmiképp sem engedik be az országba, a mostani döntés viszont a belföldieket is eltiltja a rendezvénytől. A szervezőbizottság elvileg az orvosi csapatra hagyatkozott, amelyik egyértelműen azt mondta: a nézők nélküli torna a lehető legkevésbé kockázatos megoldás.
Ugyanakkor valószínűleg politikai okok vannak a háttérben.
A Reuters úgy értesült, a Tokióban vasárnap tartott helyhatósági választásokon gyenge eredményt elérő kormányzó párt és a miniszterelnök, Szuga Josihide a választási fiaskót nagyban köszönheti a játékok megrendezésével kapcsolatos hajthatatlanságának. Hónapok óta téma, hogy a japán társadalom nagyon ellenzi a turisták és sportolók tömeges érkezését, sőt, egyáltalán az, hogy megtartják a játékokat, leginkább a szponzorok nyomására történt. Egy kormányzati forrása azt mondta, „politikailag elkerülhetetlenné vált” az olimpia nézők nélküli megrendezése.
„A friss döntés sok vizet már nem zavar. A Nemzetközi Olimpiai Bizottságnak (NOB) és a szponzoroknak nyilván fáj, Japánnak viszont nem annyira, a szervezőbizottság pedig valószínűleg meg is könnyebbült a döntés után” – mondta kérdésünkre Szabados Gábor sportközgazdász.
Egy olimpia alatt külföldi szurkolók árasztják el a rendező országot, az ő költekezésük adók formájában extra forrást jelent az ország költségvetésének. Nézők híján nincsenek ilyen bevételek, de ez amúgy csak a torta kisebbik szelete, a japán költségvetésnek nem jelent akkora kiesést.
Egy olimpia akkor éri meg igazán a rendező országnak, ha az elkészülő infrastrukturális és kiegészítő létesítményeket tervszerűen ki tudják használni a játékok után is. Ez Londonnak sikerült, Rio de Janeirónak már nem.
Japánban már a teljes olimpiai infrastruktúra elkészült, így az, hogy nézők nélkül rendezik a játékokat nem akkora érvágás az országnak, a tervek is készen állnak, hogy melyik létesítményt mire használják majd. „Az országnak jobban fájhatnak a PR-következmények, azaz, hogy nem építhetik az országimázst, és hogy ez az olimpia nem arról fog szólni, hogy Japán milyen nagyszerű vendéglátó” – véli Szabados.
A NOB és a szponzorok viszont eléggé megérzik a dolgot. A NOB-hoz érkeznek be a jegybevételek és a szponzori pénzek is, utóbbival bőven lehet gondja a biztottságnak. „A NOB rendkívül konzervatívan áll a sportmarketinghez, az olimpiai játékok alatt a televíziós közvetítésekben nem jelennek meg a szponzorok.” A támogató vállalatok rendszerint élőben települnek ki a helyszínekre, nézők hiányában viszont ennek sincs sok értelme.
Egész héten jöttek a hírek, hogy a csak egyszeri alkalomra szerződő belföldi szponzorok elkezdtek kihátrálni, lemondták a kitelepüléseket – írta a Reuters. Nagyjából hatvan japán cég rekordösszeget, bő hárommilliárd dollárt adott a szponzorációs jogokért, majd újabb 200 milliót, hogy az egy évvel későbbi eseményre is meghosszabbítsák a szerződést.
Ugyanis a globális szponzorokkal ellentétben, akik többéves szerződéseket kötnek a NOB-bal, a japán partnerek csak a hazai játékokra szerződtek.
A japán és a nemzetközi sajtó is többször írt arról, hogy zúgolódnak a hazai cégek a bizonytalanság miatt: a szervezőbizottságot rögtönzéssel vádolták és azzal, hogy az utolsó pillanatban akar mindig dönteni. A ma reggeli sajtóhírek már arról szóltak, hogy többek közt a Canon, a Tokio Marine & Nichido vagy az Ajinomoto is lemondta a kitelepülést. Az egyik forrás a Reutersnek úgy fogalmazott: „Végre magunk hozunk döntést anélkül, hogy várnánk a szerevezőkre. Ez egy olyan helyzet, amikor nem tudsz jól dönteni, de lassan mindenkinek döntenie kell valahogy.”
A globális szponzorok még nem jelezték, hogy megváltoztatnák a kitelepülésekről szóló terveiket, de vélhetően így ők sem jelennek majd meg a helyszínen. A Reuters a nagyobb cégek közül a Swatch Groupot és az Eneos Holdingst kérdezte meg, de mindkét válallat még akkor közölte az álláspontját, amikor nem volt hivatalos a nézők nélküli olimpia. A friss hírek láttán azonban lehet, ők is meggondolják magukat.
„A NOB-nak valószínűleg valahogy kompenzálnia kell majd a szponzorokat. Lehetnek csökkentett jogdíjak, a jövőre szóló kedvezmények, de azt is elképzelhetőnek tartom, hogy idén kivételesen látunk reklámokat a televíziós közvetítésekben.”
Sőt, tette hozzá a sportközgazdász, már az a tény, hogy halasztva ugyan, de megtartják az olimpiát, valószínűleg a szponzorok erős nyomására alakult így.
Borítókép: Fotó: Kyle Dias // Unsplash