Az eredeti tervek szerint július elsején a Berlin melletti Grünheidében ünnepelték volna a Tesla első európai autógyárának átadását, de nemhogy egy hét múlva, hanem valószínűleg még idén sem lesz kész a gigaüzem. Mi történik most a gyár körül?
A Tesla idén áprilisi bejelentése alapján a júliusi megnyitót 2021 végén tervezték megtartani, de a brandenburgi Állami Környezetvédelmi Ügynökség még mindig nem adta meg a cégnek a gyár megnyitására a végleges jóváhagyást. Így akár 2022-ig futhatja Musk a bürokratikus köröket, mire a közel 7 milliárd dollárból épülő Gigafactoryban elindulhat a termelés – írja a Reuters.
A technokirály még 2019-ben jelentette be a német gyár építésének tervét, de a Berlin melletti terület, ahová a gyár épül, egy természetvédelmi területtel határos, ami miatt a helyi lakosok és környezetvédő csoportok komoly ellenállását váltotta ki.
Tavaly például a Teslának fel kellett függesztenie a fák kivágását az építési területen, mert a Nabu nevű helyi környezetvédelmi csoport felhívta a figyelmet arra, hogy a tevékenység veszélyeztet egy ritka kígyófajt azzal, hogy megzavarja a téli álmukat.
Bár a környezetvédők is hátráltathatják a projektet, és Musk a több hónapos csúszást legutóbb még azzal indokolta, hogy egy különálló akkumulátorgyárat is épít az üzem mellett, valójában a német bürokrácia okozza a legnagyobb gondot. Ezt a legutóbbi, májusi németországi látogatása során szóvá is tette: „Azt hiszem, sokkal jobb lenne, ha kevesebb lenne a bürokrácia.” A Tesla eddig az előzetes építési engedélyek alapján dolgozott.
A gyárcsarnokokat már megépítették a 43,4 millió euróért vásárolt földterületen, de addig nem nyithat meg az üzem, amíg a Környezetvédelmi Ügynökségtől meg nem kapják a végleges engedélyt.
Ki örül egyáltalán az európai Tesla gyárnak?
Bár az engedélyeztetési eljárások lassan haladnak és a helyi lakosok sem örülnek, az elmúlt időszakban magas munkanélküliségi rátával küzdő Kelet-Németországban jelentős munkaerőpiaci fellendülést várnak a gigaüzem megnyitásától. A gyár várhatóan „a legfejlettebb nagy volumenű elektromos járműveket gyártó üzem lesz a világon.”
Várhatóan 12 ezer új munkahelyet fog teremteni és évente 500 ezer autót gyárthatnak majd ott.
300 ezer eurós kezdő fizetést ígértek
Ha végre valóban megnyit a Tesla német gyára, akkor annak, aki legalább nyolc év munkatapasztalatot és emellé még valami „különlegeset” is fel tud mutatni 300 ezer eurós kezdő fizetést is adhatnak.
Ha valaki a Gigafactoryban akar majd dolgozni, el kell viselnie a nagy nyomást és azt is, hogy akár éjszakánként is kereshetik fontos ügyekben. A vezetői pozíciókat valószínűleg könnyen betöltik majd, de a lítiumionos akkumulátorok gyártásához azonban sokkal nehezebb lesz megfelelő munkatársakat találni, hiszen ehhez még hiányzik a német munkavállalók tapasztalata.
Borítókép: Heisenbergmedia / Wikimedia