Szinte nem volt olyan cég, aminek ne kellett volna újraterveznie a 2020-as működését és villámgyorsan alkalmazkodnia a túlélés érekelében, de mi vár a vállalkozásokra 2021-ben? A home office újfajta káosz helyett megszokott és jól bejáratott rendszerré válik. A fehérgalléros munkavállalókat sem kíméli a mesterséges intelligencia, és a globális ellátási láncok részben lokálissá alakulnak át.
Az amerikai Forbes összegyűjtötte azokat a jövő évre várható üzleti trendeket, amelyeket minden vállalkozásnak érdemes figyelembe vennie.
Home office,
már nem csak kísérletként
A járvány miatti lezárások idején sok olyan vállalat is átállt az otthoni munkavégzésre, amelyek eddig ördögtől valónak tartották azt, de azok is új kihívások elé néztek, akiknél már előtte is bevett szokás volt. Most, hogy minden cég levonta a maga tanulságait a kezdeti kísérletből, ideje újragondolniuk a munkaterületeiket és megfelelő támogatást nyújtani az otthonról dolgozók számára, például megfelelő irodai eszközökkel és mentálhigiénés támogatással.
Vannak olyan cégek, amelyek kisebb irodában folytatják, mások úgy döntenek, mindenki számára fenntartanak egy helyet.
Olyan cég is akad, ami örökös home office-t ajánl a munkatársainak. Ilyen például a magyar Bitrise is.
Az adatok mint
új eszközök
Az elmúlt években egyre több adathoz fértek hozzá a cégek. Azoké lesz a versenyelőny, akik ezeket jól tudják használni az ügyfeleik jobb megértése és döntéshozataluk javítása érdekében. A cégeknek 2021-ben egyre inkább figyelniük kell arra, hogy megvédjék a saját és a felhasználóik adatait. Azt is mérlegelniük kell, milyen befektetésekre van szükségük ahhoz, hogy olyan rendszerben tudjanak dolgozni, amely hatékonyan képes feldolgozni, elemezni és tárolni az adatokat.
Új üzleti
modellek
2020-ban több iparág teljesen átalakult, és szinte nem volt olyan cég, aminek ne kellett volna újraterveznie az évét. Azok a vállalatok tudtak túlélni és váltak koronanyertessé, akik a leggyorsabban tudtak reagálni az új körülményekre. 2021-ben is kulcsfontosságú lesz, hogy egy cég mennyire gyorsan tudja megújítani a működését, ha szükséges.
Ötéves tervek helyett rugalmas és könnyen új irányba fordítható stratégiákra lesz szükség.
Automatizáció
Egyre több vállalkozás gondolja át az alapján az üzleti folyamatait, hogy hol tudják belőlük kivonni az emberi munkaerőt és helyettesíteni egy nagyobb hozzáadott értéket adó géppel. Idén sem álltak le például az ügyfélszolgálatot helyettesítő chatbotok és a sofőrök helyett dolgozó önvezető autók fejlesztései, de 2021-ben a fehérgalléros réteget is utolérheti az automatizáció. Egyre több fejlesztő dolgozik azon, hogyan tudnak bizonyos orvosi és ügyvédi munkafolyamatokat helyettesíteni mesterséges intelligenciával.
Közösségi
finanszírozás
2020-ban nem volt könnyű dolguk azoknak a vállalkozásoknak sem, amelyek befektetést próbáltak behúzni. Sokan a crowdfunding oldalakhoz, azaz a közösségi finanszírozáshoz fordultak. A tendencia jövre is folytatódhat, mert lehetővé teszi a vállalkozásoknak, hogy
könnyebben megszerezzék a növekedéshez vagy az induláshoz szükséges tőkét, mint a hagyományos csatornákon keresztül.
Virtuális
szolgáltatások
Azon túl, hogy idén szinte minden
vállalkozás megerősítette az e-kereskedelmi lábát, azon is elkezdtek dolgozni,
hogyan lehet egy-egy élmény vagy szolgáltatás virtuális formáját létrehozni. A bolti
ruhapróbát például virtuális avatarokkal helyettesítették, de egy új frizurát
vagy egy sminket is kipróbálhatunk így. Ezek a járvány után is velünk maradnak
és megváltoztathatják, hogyan kínálják a cégek a szolgáltatásaikat.
Globális
helyett (részben) lokális
A világjárvány bekövetkeztével azzal is szembe kellett nézniük a cégeknek, hogy mennyire sérülékenyek az ellátási láncaik, ezért elkezdték újragondolni, honnak szerzik be az alapanyagaikat és hogyan értékesítik a termékeiket.
A lokalizáltabb gyártás és értékesítés vonzó lehet a környezettudatosság szempontjából is.
Munka,
aminek valódi célja és hatása van
Minden generációkutató alátámasztja, hogy a most munkaerőpiacra lépő fiataloknak kiemelkedően fontos, hogy olyan munkát végezzenek, aminek világos és értelmes célja van, amitől úgy érzik, fontos hatást érhetnek el, és ők is kiteljesedhetnek benne. Azoknak a cégeknek, akik a legtehetségesebb pályakezdőket szeretnék bevonzani, erre is figyelniük kell.
Fenntarthatóság
Bár a járvány egy időre elterelte róla a fókuszt, egyre több cég áll át egy fenntarthatóbb működésre. Például egyre több autógyártó szállt be az elektromos járművek fejlesztésébe, de minden vállalatnak át kell gondolnia a környezeti hatásait, ha hosszú távon nem csak a Földet, hanem a fogyasztóikat is meg szeretnék őrizni.
Újhullámos
hitelesség
A világjárvány idején a márkák igyekeztek minél szorosabb és közvetlenebb kapcsolatot kialakítani a potenciális ügyfeleikkel a közösségi médiában, és egy hitelesebb, emberibb képet festeni magukról. Amikor a vásárlók a bolt helyett a webshopba térnek be és az életterük a home office-ban az online térre szűkül,
a cégeknek is állandóan újra kell gondolniuk, hogyan szólítsák meg őket.
Fotó: Andrew Neel, Unsplash