A piac már azt árazza, hogy a védőoltás jóvoltából rengetegen térnek vissza az utazáshoz jövőre. Nem is nagyon talál a potenciális magyar utazó olcsó repjegyeket jövő tavaszra és nyárra.
Döbbenetes árrobbanás következett be az európai tőzsdéken múlt hétfőn nem sokkal dél után. Nagyjából 20 perc alatt 4-5 százalékot pattantak fel az indexek, az utaztatással foglalkozó cégek pedig ennek többszörösével ugrottak. A Lufthansa árfolyama például több mint 25 százalékot ment pár perc alatt, a Wizz Air bő 20-at, az Accor SA szűk 20-at. Évtizedenként egyszer ha előfordul, hogy ennyire gyorsan árazzon át a piac szektorokat, most megtörtént: a tőzsde lényegében kikiáltotta a koronavírus-járvány közelgő végét. A kiváltó ok: a Pfizer és a Biontech bejelentése arról, hogy a közösen fejlesztett védőoltásuk a harmadik klinikai fázisban végzett vizsgálatok szerint 90 százalékban hatékonynak tűnik.
A hét további részében hiába próbálták hűteni a kedélyeket a szakértők azzal kapcsolatosan, hogy mikorra lehet beoltani a koronavírus ellen a világ nagy részét, a piac optimista maradt és inkább csak szelektálni kezdett. Voltak cégek, amelyek visszaadták hétfői nyereségük harmadát-felét, például az óceánjáró hajókat üzemeltetők. De voltak olyan vállaltok is, amelyek szinte a teljes nyereségüket megtartották.
Aztán eltelt egy hét és majdnem percre pontosan egy héttel a Pfizer-hír után, most hétfőn délben jött a konkurens Moderna, hogy világgá kürtölje: az ő vakcinája 94,5 százalékban hatásos és még csak durván fagyasztani se kell, nehogy megromoljon. Erre pedig még jött egy újabb kisebb lelkesedés a piacokon és most már nagyon látványos, ahogy beárazták a válság nyerteseit és veszteseit is.
Ha a koronavírus európai betörése előttről február 12-ét vesszük bázisnak, pontosan 9 hónap alatt a két ultra fapados árfolyama már nem esett semmit. A kiváló pénzügyi helyzetben levő Ryanair és a Wizz Air a hétfői ugrásukkal ugyanis eltüntették teljes koronás veszteségüket. A légitársaságok között a hétfőn nagyot ugró Lufthansa 40 százalékosra csökkentette bukóját, az állami támogatás nélkül küzdő Easyjet 51, az International Airlines Group (British Airways, Iberia, Vueling, Aer Lingus) 77 százalékkal értékelődött le február óta. A legnagyobb vesztes persze az életéért küzdő Norwegian, amelynek újabb megsegítését épp a héten utasította el a norvég kormány. A tőzsde itt lényegében a csődöt árazza, a papír értékének közel 99 százalékát elvesztette a járvány idején.
A szállodaláncok között az Accor már csak 27, a Mariott 20 százalékos visszaesésnél tart. Az online szállásközvetítő Booking Holdings a piac szerint a válság másik nyertese lehet, teljesen ledolgozta idei veszteségét, de a Tripadvisor is már csak 18 százaléknál tart. A különbség jól tükrözi azt, hogy ki veszített több foglalást idén, a harmadik negyedben 75 százalékos visszaesést jelentő Trivago a tőzsdén is szenved.
Kanárira teszttel
A befektetők tehát azt üzenik, hogy most már kezdik elhinni Váradi József Wizz-vezérnek azt, amit folyamatosan mondogatott február óta (a Forbesnak adott interjújában is): az ultra diszkont légitársaságok vészelik át a legkönnyebben a válságot, vagy ha úgy tetszik, a Wizz lehet az egyik nagy nyertes, ha jön a kilábalás. Váradi másik gyakran ismételt markáns mondása volt az elmúlt időszakban, hogy abban a pillanatban, ha egyértelművé válik a járvány lefutása, a forgalom nagyon gyorsan fog visszatérni. Noha ez látszott már nyáron is, a járvány első hullámának apadásakor, most mégiscsak a légitársaságok folyamatos járattörlései szerepelnek a hírekben, Budapesten is alig marad élő útvonal november második felétől. De úgy tűnik, a Pfizer-bejelentés óta a piacot egyáltalán nem érdeklik a következő hónapok és azt árazzák, amire a Wizz-vezér utalt: amint jön az oltás, a karanténból kiszabaduló emberek tömegesen kezdenek utazni. És tök mindegy, hogy ez jövő áprilisra, nyárra, vagy csak őszre jön össze.
Nem csak pszichológusok fejtegetik a karanténfáradság jelenségét és mondják azt, hogy elemi erővel fog kitörni az emberekből szabadságvágy. Az utazásszervezők is egyre inkább azt tapasztalják, hogy az európai turisták bátrabb fele az első jelre kiszabadul és nekivág a világnak – de foglalni csak úgy mer, ha az utazás módosítható. A luxustengerjáró-üzemeltetők igen erős 2022-es foglalási adatokról számoltak be, miközben a jövő évvel kapcsolatban még bizonytalanok a potenciális utasok. A legnépszerűbb európai utazási desztinációknál azonban az látszik, hogy már rövid távon durván meg tud ugrani a kereslet. A legjobb példa erre az egyik legnépszerűbb téli úti cél, a Kanári-szigetek.
Októberben annyit javult ott a járványhelyzet, hogy az Egyesült Királyság, Hollandia és Németország is levette a szigetcsoportot a korlátozó listájáról. Vagyis az onnan hazatérőknek már nem kell karanténba vonulniuk. Ez annak ellenére azonnal ugrásszerűen megdobta a foglalásokat, hogy biztossá vált: kötelező lesz a Kanári-szigetek szálláshelyeinek elfoglalásához a negatív koronavírusteszt bemutatása. A légitársaságok már novemberre új járatokat vettek fel a menetrendekbe, a nagy öröm azonban Anglia esetében csak pár napig tartott, mert az ottani lockdown azt is jelenti, hogy az emberek nem utazhatnak külföldre. Erre pedig azonnal tömeges járattörlések jöttek, de csak december elejéig, mert Boris Johnson azt ígéri, hogy utána nem fogják korlátozni az utazásokat.
A profit az egy másik kérdés
Az elhalasztott utazások pótlása tehát nagyon gyors lehet, de ez semmiképp se jelenti azt, hogy a válság előtti időszak számait egy-két éven belül el lehet érni. A forgalom még változó mértékben felfut a cégeknél, de a nyereség egy másik kérdés. A Ryanair igen optimista vezére például arra számít, hogy cége jövő nyáron már a két évvel korábbi időszakét megközelítő utasforgalmat tud hozni, de ehhez komoly árverseny, nyomott árazás, kisebb profittartalom fog tartozni.
A befektetőknek
tehát most az okoz fejfájást, hogy a piac túl van a hirtelen ugráson és elkezdte
a szép koronamentes jövőt árazni. Ez rövid távon eléggé megnövelte a részvénybefektetés
kockázatát, hiszen akár már a vakcinák mellékhatásairól, vagy csúszásáról
érkező hírek is változtatni tudnak a tőzsdei hangulaton. A magyar utazni
vágyóknak pedig arra fontos figyelniük, hogy épp a két ultra fapadosnál nem jár
a jegyekhez ingyen módosíthatóság. Ráadásul a tavaszi-nyári időszakra nem is
kínálnak még a nyaralóhelyekre magyar repterekről vonzóan olcsó jegyeket –
Bécsből viszont igen.