A Beauty Blocks csapata azon dolgozik, hogy a sminktermékek, azon belül is a szempillaspirálok újratölthetőek lehessenek. Jelenleg ugyanis felfoghatatlan mennyiségű nem lebomló szemét keletkezik általuk. A Startup Plastic Surgery inkubációs program segíti őket abban, hogy a jó elképzelés meg is valósuljon és az újratölthető szempillaspirálok ott lehessenek a drogériák polcain.
A legtöbb nő táskájában ott lapul egy szempillaspirál, még azokéban is, akik más sminkterméket nem is nagyon használnak. Abba valószínűleg bele sem gondolunk, hogy ezek a kis tubusok milyen nagy gondot okoznak a környezetre nézve. A sminktermékek iránti kereslet továbbra is nő Európában, mindeközben a szépségiparból évente 120 milliárd egységnyi nem lebomló csomagolás keletkezik.
„Az ötletünk ennek a hulladékmennyiségnek a csökkentésére szeretne megoldást nyújtani azáltal, hogy újratölthető szempillaspirált terveztünk” – mondja Zsurbej Jázmin formatervező, a három fős Beauty Blocks csapat tagja. Mindhárman a MOME formatervező képzésére jártak, volt egy közös órájuk, ahol bioműanyagokkal foglalkoztak, ez volt a közös érdeklődési pont.
Hobbiból főzögettünk bioműanyagokat, kísérletezgettünk”
– teszi hozzá Jancsics-Kun Abigél, akinek pénzügyi területen szerzett diplomája és munkatapasztalata is van, így azt a tudását is kamatoztatja ebben a projektben. A csapat harmadik tagja, Szöllősi Zora formatervező személyesen nem tudott jelen lenni a beszélgetésünkön, de online ő is bekapcsolódott.
Az újratöltésé a jövő
A csapat a Startup Plastic Surgery 2022-es inkubációs programjára jelentkezett, ahol kiválasztották őket és tavaly októberben elindult a közös munka. Négy ötlettel indultak, ebből az egyik volt az, amelyik a szépségiparhoz kapcsolódik, ezen kezdtek el közösen tovább dolgozni. Az eredeti elképzelés az volt, hogy szeretnének megoldást kínálni a sminktermékek miatt keletkező rengeteg műanyag hulladék csökkentésére, a további részleteket már az inkubációs programban dolgozták ki. Talán a leggyakrabban használt sminktermék a szempillaspirál, mégsincs rá annyi környezetbarát megoldás, mint például a szemfestékekre, mondják. Ezért is döntöttek úgy, már a program során, hogy a szempillaspirálra fognak fókuszálni. Az újratöltés mikéntje egyébként nagyon sok tényezőtől függ, ennek a pontos kidolgozása még most is folyamatban van.
Négyhónapos coaching
„A kiválasztási folyamatban figyelembe vesszük, hogy a csapat mennyire motivált és mennyire rugalmasan tudja alakítani az eredeti ötletet. Ha a jelentkezési anyag alapján azt látjuk, hogy abban a formában az ötlet nem biztos, hogy megállná a helyét a piacon, fontos, hogy rugalmasak-e az ötlet alakítására. Nézzük az innovációs potenciált és természetesen azt, hogy az újításnak milyen környezeti hatása lesz” – mondja Végh Alexandra, a Startup Plastic Surgery program alapítója.
Már negyedik éve írják ki a felhívását, amelyben a műanyag használatának újragondolására vagy kiváltására vár ötleteket. Minden évben meghatároznak konkrét kihívásokat – a programhoz adott évben csatlakozó partner vállalatok úgyszintén –, és ezekre várják az ötleteket. A csatlakozó vállatoknak ez tulajdonképpen olyan, mint egy kihelyezett kutatás-fejlesztés. 2022-ben 56 jelentkező csapat volt és 12 csapatot választottak ki és indult el a közös munka. Azok számára, akiket kiválasztanak, elkezdődik egy négyhónapos coaching folyamat.
Rájuk szabott képzés
„Leültünk Alexával beszélgetni, aki azt kérte, hogy fogalmazzuk meg, hogy mire lenne szükségünk. És azt éreztük, hogy lényegében bármit kérhetünk, ha jól meg tudjuk fogalmazni, hogy mit szeretnénk, akkor meg fogjuk kapni a segítséget. Nagyon jó mentorokat kaptunk a programban – Ugrin András az Ugrinpacktól és Dudás Csaba business coach –, teljesen ránk szabott volt a képzés” – mondja Jázmin. „Olyan volt, mintha mestereket kaptunk volna magunk mellé, akik az irányokat vázolják fel, de mindig mi választjuk meg a konkrét utat. Lehetőségeket vázoltak fel és hagytak minket tanulni a folyamatban” – teszi hozzá Abigél.
A csapat október óta dolgozik együtt a Startup Plastic Surgery-vel és márciusra – a pitch versenyre – alakult ki a mentorok segítségével, hogy egész pontosan mit is szeretnének elérni. „Most azt kell eldöntenünk, hogy két stratégia közül melyikkel megyünk tovább. Sok szerződési lehetőség, opció merült fel, akár már létező márka alá becsatlakozni, vagy maradni a saját márkánál”, mondják. Tárgyalnak a Hiventures Kockázati Tőkealap-kezelővel és a 2022-es évad egyik partnercégével, a Rossmannal is, utóbbi ugyanis felajánlotta, hogy ha megvalósul az újratölthető szempillaspirál, ingyenes polckihelyezést biztosítanak neki.
Az optimista verzió
„Most kutatásokat végzünk, hogy megtaláljuk a megfelelő stratégia irányát. Van egy prototípusunk már, amin még nagyon sokat lehet fejleszteni.” A nagyon optimista verzió szerint két év, de maximum három év múlva ott lesz a polcokon az újratölthető szempillaspirál. Abban egészen biztosak, hogy a termék el fog készülni. Az eredeti ötlet Magyarországra, Európára vonatkozik, de elképzelhető az is, hogy az amerikai piac felé is fognak nyitni.
„Ha dióhéjban kellene összefoglalni, hatalmas lelki támogatást kaptunk a Startup Plastic Surgery-től és óriási networking lehetőséget.
Végig azt éreztük, hogy mindenki hitt az ötletünkben és azt szerették volna, hogy fejlődjünk”
– foglalta össze Jázmin a közös munka lényegét.
Címlapról ajánljuk
Értékes ötletek
„Nagyon sok kreatív elme és rengeteg jó ötlet van Magyarországon, de az oktatási rendszerben nem kapják meg a diákok azt a tudást, hogy ezeket hogyan vigyék tovább. Ez a program ebben segít. Az ötlet fázisra kevés vállalkozásfejlesztési program fókuszál, inkább az érettebb startupokat keresik” – mondja Végh Alexandra, aki több mint kilenc éve foglalkozik – fenntarthatósági fókuszú vállalkozásfejlesztési és oktatási programok fejlesztésével.
„Hívhatjuk problémának is, de amúgy a műanyag egy jó anyag” – mondja arra utalva, hogy bizonyos esetekben – például az elektromos vezetékekborításánál – egyelőre nem nagyon van jobb megoldás a műanyagnál, illetve fontos, hogy képben legyünk a műanyag újrahasznosításának lehetőségeiről, menetéről. Vagyis a tudatos használatával nincs semmi gond és szükség van újító megoldásokra és alternatívákra. A Startup Plastic Surgery programja – az induló csapatok számra – teljesen ingyenes, a támogatók hozzájárulásával valósul meg. Az idei toborzása már tart május óta és szeptemberig még lehet jelentkezni.