rövid hír

Váradi József: Az életünk ugyanolyan lesz, mint régen volt

Forbes
2021. július 13. 3 perc olvasás

Az emberek azonnal repülőre szállnak, amint kinyit egy ország Váradi József, a Wizzair elnök-vezérigazgató szerint, ezért már a válság előtti szinten teljesít a légitársaság.

„Amint enyhítés következik be, ránk özönlenek az emberek, óriásit ugrik a foglalási rendszer, ami azt mutatja, hogy

az utazás ma nem annak a függvénye, hogy az emberek akarnak-e utazni, vannak-e félelmeik ezzel kapcsolatban, hanem hogy a kormányok bezárják-e őket”

– nyilatkozta a hvg.hu-nak adott interjújában Váradi József, a légitársaság elnök-vezérigazgatója.

Váradi szerint bár sokan mondták, hogy az életünk nem lesz már régi, ezzel nem ért egyet, sőt: pontosan ugyanolyan lesz, mint eddig volt. A vállalat már a 2019-es heti kapacitásainak 90 százalékát teljesíti, de Váradi a tendenciákat látva biztosra veszi, hogy július végére teljesen visszaállnak a járvány előtti szintre.

Váradi József a 2020. októberi Forbes Flow-n. Fotó: Fekete Csaba

„Szerintem még nem vagyunk a végén ennek a történetnek” – véli a vállalat vezetője, aki szerint egy ponton el kell fogadni, hogy együtt kell élnünk ezekkel a vírusokkal, egyben minimalizálni kell azok hatásait.

Hatékonyság és rugalmasság

A tavaly a nyári növekedéssel együtt 73 százalékot csökkent az iparág forgalma. A Wizzairnek is 600 millió eurós vesztesége keletkezett, ezt mindössze egy 2 millió eurós magyar kormányzati támogatás tudta minimálisan ellensúlyozni. A nemzeti légitársaságokkal szemben nem bővelkedtek külső forrásokban, a Lufthansa 10 milliárdot, az Air France-KLM 12 milliárdot, a LOT 800 milliót kapott a nemzeti kormányoktól.

Nagyjából már 200 milliárd dollár állami támogatás ment be, amit azzal kell szembeállítani, hogy a légitársasági iparág globális szinten egy jobb évében 40 milliárd dollár profitot termelt

– érzékeltette a viszonyokat Váradi. Szerint a hatékony működésüknek köszönhető, hogy jó állapotban futhatnak neki az újranyitásnak, többek között:

  • a Wizzair adminisztrációját nagyjából háromszáz ember végzi, hasonló mérető légitársaságoknál Váradi szerint ez a létszám inkább ötezer;
  • a repülőgépeiket folyamatosan egyre modernebbekre cserélik, amivel 20 százalékkal kisebb üzemanyagfogyasztás társul;
  • a gépek nagy székezettsége miatt is gazdaságosabb, ezért olcsóbb a jegyár, ami növeli a foglaltsági arányt;
  • csak online foglalással működnek, egymilliárd ember látogat a weboldalukra.

Kanyarban előzés

Szerintem eljött a mi időnk – mondta ambíciózusan Váradi. A válság ellenére a Wizzair egyike annak a négy légitársaságnak a világon, amelyek befektetésre ajánlott sávban tartják a hitelminősítők, jó a likvidtásuk is, amit igyekeznek az előnyükre használni. Több új piacra léptek be, összesen 17 új működési bázist nyitottak a járványhelyzet alatt.

Nem tettek le a flottafejlesztésről sem, a már meglévő 120 gép mellé több mint húszat vásároltak, de a tervek szerint az évtized végére 500 gépig bővítenének.

Váradi nemleges választ adott arra a kérdésre, hogy beszállnának-e – az egyébként éppen eladó – Budapest Airportba vagy más repülőtérbe.

Borítókép: Váradi József, a Wizz Air elnök-vezérigazgatója – Fotó: Orbital Strangers