Egymillió eurót fektetett új robotrendszerébe a Webshippy – tudta meg a Forbes.hu. Perényi Andrással, a vállalat vezetőjével beszélgettünk a beruházás jelentősségéről és a startup stratégiájának irányváltásáról.
Magyarországon elsőként hozta létre a Webshippy az Amazon és az Alibaba raktáraiban is működő robotizációt, hogy az elérhető legmodernebb e-kereskedelmi rendeléskiszolgálást nyújthassa a hazai e-kereskedők számára. A kiszervezett logisztika digitális megoldásának úttörője hamar piacvezető pozícióba nőtt, sikerükről több körben is hírt adtunk. A startupot a 2020. decemberi Forbes magazinban mutattuk be, fotósorozattal is jelentkeztünk a fóti raktárukból, majd egy éve külföldi piacra lépésükről írtunk részletesen.
A csapat most sem áll meg: a múlt héten adták át új rendszerüket, amivel raktárukat és robotjaik számát is duplázzák.
Az egymillió euró (kb. 380 millió forint) értékű beruházással a korábbi, 1500 négyzetméteren működő húsz robot mellé vásároltak még huszonötöt. Az immár negyvenöt robot így 3000 négyzetméteren teljesíti a rendeléseket.
Készülnek a szezonra
A beruházás célja a megnövekedett e-kereskedelmi igények még hatékonyabb kiszolgálása. A Webshippy CEO-ja, Perényi András a Forbes.hu-nak elmondta:
így készülnek a szezonra, az új rendszerrel ezer e-kereskedő ügyfelük közel kétszázezer havi rendelését szolgálják ki.
Videón a robotrendszer:
A fejlesztés természetesen pár robot vételénél, üzembe helyezésénél és a megfelelő terület kialakításánál egy fokkal bonyolultabb. A startup az év során olyan, többek közt mesterséges intelligencia felhasználásával működő fejlesztéseket valósított meg, amivel még hatékonyabban tudják kihasználni a raktári működésüket és a helykihasználásukat – az MI optimalizálja a készletek elhelyezését raktáraik között.
„Figyeli, hogy az egyes termékekből mennyi fogy, és ezeket az adatokat felhasználva tesz javaslatot arra, hogy melyik készletet hol tároljuk. Az az áru, ami nem szükséges a napi rendelések kiszolgálásához, a hátsó raktárba kerül” – mesél Perényi András a raktárhatékonyság-növelő fejlesztésről.
Mindemellett több szállítmányozó céggel is megegyeztek, amiknek köszönhetően még olcsóbban és gyorsabban érhetők el a szomszédos országok desztinációi. Ezzel hazai kereskedőket szeretnék még jobban támogatni a nemzetközi piacra lépésben, valamint a nemzetközi ügyfeleket igyekszenek Magyarországra csábítani, hogy innen szolgálják ki inkább a régiót. A költségek és szállítási időtartamok csökkenésével a nyugati kereskedőknek is jobban megérheti a fóti központból ellátni akár az egész európai piacot.
„Ennek köszönhetően egyre több cég dönt úgy, hogy magyarországi központból, tőlünk intézi a nemzetközi szállítást is. Többek között például a Butlers, akik mostantól már nemcsak a magyar, hanem a szlovák és cseh webáruházának a rendeléseit is innen szolgálja ki”
– mondja András, aki szerint a régiós szereplők meggyőzésénél nagy fegyverténynek számítanak a magyar adottságok. A geográfiai szempontból előnyös elhelyezkedésnek köszönhetően könnyen elérhető a délkelet-európai piac, és a munkaerőköltség is kedvezőbb.
Fordulópont lehet a startup életében
A fejlesztések mellett a Webshippy év elején stratégiát váltott. A vezetők elhatározták, hogy ebben az évben saját lábára állítják a startupot, és önellátóvá teszik annak működését. A vállalat a tervek szerint hamarosan elkezd nyereséget termelni, így úgy látják, idén ez a cél meg is valósulhat.
A stratégiaváltással a rövid távú skálázás – a minél hamarabb minél több desztináció – tervét is egyelőre maguk mögött hagyják. Korábban Szlovákiában nyitottak raktárat, de a magasabb költségvonzat és a visszaeső kereskedelem ráébresztette őket arra, hogy új szállítmányozó partnerekkel költséghatékonyabb Magyarországról kiszolgálni a rendeléseket.
„A tulajdonosokkal és a befektetőkkel megegyeztünk, hogy inkább a piacvezetői pozíciónkból hozzuk ki a lehető legtöbbet – mondja András. – Az új lokációk helyett inkább elkezdtünk olyan szolgáltatásokat is nyújtani, amit eddig nem csináltunk, mert úgy gondoltuk, nemzetközi szinten nehezen skálázható, viszont a webáruházak számára hatalmas segítség a növekedésben.”
Ilyen új szolgáltatás például a visszaküldött csomagok kezelése, vagy a külső hirdető partnerek termékmintáinak csomagokba helyezése. Utóbbi a mintát szolgáltató márkának jó marketingfelület és a webáruház kedvezményt kap a kiszállításra.
A rövid és középtávú stratégia módosulásával a hosszú távú lépéseken – kiszálláson, IPO-n, további tőkebevonáson – jelenleg nem gondolkodnak Perényiék. „Egyelőre szeretnénk megnézni, mit tudunk kihozni a mostani lehetőségekből és a jelenlegi erős piaci pozíciónkból” – mondja András.