Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Lila vagy lila? A Milka a csomagolás miatt perelne egy vegán csokigyártót

Figyelmeztette a Milkát tulajdonló Mondeléz a Nurture Brands-et: ha nem csomagolja másképpen a csokijait, perelni fog, írja a BBC. A vállalat ügyvédei szerint ugyanis a lila csomagolás sérti a védjegyét.

Jogsértési esetenként 5200 angol fontot, azaz kb. 2,2 millió forintot kellene fizetnie a Nurture Brands-nek, a Primal Pantry csoki gyártójának, mert a Mondeléz szerint túlságosan hasonlít a lila csomagolása a Milka védjegyéhez.

A Nurture Brands, hivatalos álláspontja szerint nem sérti a Milka védjegyét.

A londoni, vegán csokikat gyártó válllalat 2016-ban dobta a piacra a termékeit, egyszerre több színben, hogy azok a polcokon könnyen megkülönböztethetőek legyenek egymástól. „Nem gondoljuk, hogy ugyanaz a szín lenne, vagy egyáltalán ugyanazon a színskálán helyezkedne el” – mondta a csomagolásról Adam Draper, a Nurture Brands igazgatója.

Még simán beleférhet: lilás csomagolást kapott a Primal Pantry, ez most nem tetszik a Mondeléznek. A halványabb színt használó termék gyártói úgy gondolják, hogy nem túl hasonló a két szín, ezért nem is sértik a Milka védjegyét. Fotó: Nurture Brands

A jogi levél mellé a 26 fős csapatot foglalkoztató Nurture Brands szerint a Mondeléz nem is biztosított bizonyítékot arról, hogy eléggé hasonló és valóban védjegyet sértő a szín. „Ha be tudják bizonyítani, hogy tartományon belül van a szín, akkor együttműködünk velük, de nem fogom csak úgy eldobni a termékportfóliómat az EU-ban” – tette hozzá Draper.

Nem ez az első, hogy a lila színért harcolnak

A termékek polcokról való eltüntetése és a csokik újracsomagolása ráadásul hatalmas költség lenne a kisüzemi gyártónak. A jogi hacacárétól és a büntetésektől eltekintve is 30-50 ezer angol fontra, azaz kb. 12,5-21 millió forintra rúghat a cég vesztesége.

A híres Milka szín, azaz a Pantone 17-3730 TPX, vagy fantázianevén “Paisley Purple”, ami egy kasmír mintázatról kapta a nevét. Fotó: Milka

A Mondeléz fél évet adott a Nurture Brands-nek, hogy megváltoztassa a csomagolását.

Nem ez az első, hogy az amerikai Mondeléz megállítaná a lilás szín használatát: az amerikai cég az Egyesült Királyságban népszerű Cadbury csomagolásának Pantone-színét is védjegyezte volna. 2012-ben sikeresen perelte a versenytársait, a 2013-as Nestlé-fellebbezést azonban már elvesztette,

hat évvel később pedig a jogalkotók állították meg teljesen a Cadbury igényét az ikonikus lila szín egyedüli használatával kapcsolatban.

A Milkánál azonban más a helyzet: „A megkülönböztető lila Milka-színre védjegyünk van az élelmiszeri termékek piacán. Hogy az évszázadok alatt kemény munkával felépített márkáink értékeit védjük, mindig kifejezzük az ellenérzéseinket a harmadik feleknek, ha úgy érezzük, felhasználják a védelem alatt álló márkaelemeinket. Beszélgetéseket folytatunk a Primal Pantry-val az ügy barátságos megoldásáról” – tájékoztatta a Mondeléz a BBC-t.

Tavaly nyáron a Ritter Sport nyert pert a Milka ellen, erről itt írtunk. Abból lett vita, hogy a Ritter Sport legfőbb jellemzője a négyszögletes formája, már évtizedek óta: amikor a Milka lemásolta az ikonikus formát, egyértelmű volt, hogy kitört a háború. Az első csatát a Milka nyerte 2016-ban azzal, hogy töröltette a védjegyet, de a döntést végül megsemmisítették. Az ügy végül a német legfelsőbb bírósághoz került, ahol a bírák a Ritter Sport javára döntöttek 2020 nyarán.

Borítókép: Tamas Pap, Unsplash

Oszd meg!