Heteket, sőt hónapokat kell várniuk azoknak, akik új Teslát vennének Amerikában. A globális csiphiány más autógyártókat, sőt más iparágakat sem kímél.
Várniuk kell azoknak, akik Teslát vennének, írja a CNN. Az autógyártó honlapja alapján a legtöbb becsült szállítási időt kitolták legalább 2021 végéig, a Model 3 szedánt és a Model Y SUV-ot leszámítva.
- A két legdrágább autó, a Model S és a Model X esetében a vásárlóknak 2022. március-áprilisig kell várniuk, kivéve előbbi felső-kategóriás Plaid változatát, ezeket már január-február környékén is meg lehet kapni.
- A Model 3 bizonyos típusai 4-6 héten belül elérhetőek.
- A Model X-re 5-6 hetet kell várni.
A szállítási becslések az amerikai értékesítésre vonatkoznak, Európát és Ázsiát a sanghaji üzem látja el. A nemrég rekordprofitot bejelentő autógyártó nem válaszolt a hosszabb szállítással kapcsolatos kérdésekre.
Továbbra sincs alkatrész
A késedelmek oka az autógyárakat az egész világon sújtó csiphiány.
Július végén Elon Musk Tesla-vezér figyelmeztette a befektetőket a számítógépes csipek és egyéb alkatrészek beszerzésével kapcsolatos problémákra. A dollármilliárdos akkor azt mondta, nehéz megmondani, meddig tart a csiphiány, bár akkor úgy tűnt, javult a helyzet, a többi hiányzó alkatrésszel kapcsolatban pedig azt mondta, az év hátralévő részében a Tesla növekedési ütemét az ellátási lánc leglassabb része határozza majd meg.
A Tesla részvényeinek értéke 743 százalékkal nőtt 2020-ban, a 2021-es év azonban már jóval hektikusabb. A frissen kitolt szállítási határidők tovább befolyásolhatják a részvényárak alakulását.
Az autógyártó már bejelentette, hogy a 2020-as félmillió autó kiszállításához képest idén csupán valamivel több mint 50 százalékot meghaladó növekedéssel számol.
Az év első felében a Tesla teljesen leállította a Model S és a Model X gyártását, hogy jobban tudjon fókuszálni az olcsóbb, jobban fogyó modellek gyártására.
A gyártást lassító alkatrészhiány nem csak Musk cégét érinti. A világ legnagyobb autógyártójának számító Toyota csütörtökön jelentette be, hogy szeptemberben 60 százalékkal csökkenti a termelést Észak-Amerikában, és körülbelül 40 százalékkal Japánban. A Volkswagen is dilemmázik a gyártáscsökkentésen, a General Motors, a Ford és a Stellantis pedig mindannyian jelentettek már be ideiglenes üzembezárásokat.
Nem csak a szállítási idő lesz hosszabb
Az ellátási gondok természetesen nem csak a szállítási időt növelik meg, hanem az árat is, a Teslák ára 2021-ben többször is emelkedett. A csiphiány más iparágakat is érint: az Apple-nek 3-4 milliárd dolláros kiesést jelenthet. Mélyebben kell tehát majd a zsebébe nyúlnia annak, aki telefont venne, de azoknak is, akik új hűtőre, mosógépre vagy konyhai eszközökre vágynak. A Goldman Sachs elemzője szerint a fogyasztói árakat 1-3 százalékkal dobhatja meg a csiphiány.
Mint májusban írtuk, Musk attól sem zárkózna el, hogy komplett gyárat vegyen a Tesla csipigényének fedezésére.
A borítóképen a Tesla Model S látható / Forrás: Tesla