Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]


Bővebben

Mérföldkő: milliárd dolláros rekordprofitot jelentett be a Tesla

2003-as alapítása óta először érte el az egymilliárd dolláros negyedéves profitot a Tesla – ezzel már a nyolcadik, egymást követő nyereséges negyedévét zárja az elektromosautó-forradalmat elindító vállalat – írja az amerikai Forbes. Örülnek a tőzsdén is: a várakozáson felüli eredmény bejelentése előtti, július 26-i áremelkedést a Tesla már a tőzsdenyitást megelőző kereskedésben is felülmúlta.  

Főként az eladott járművek számának növekedése lendítette át a Teslát a rekordbevételek kapuján: a június 30-cal zárult második negyedévében több mint 200 000 autót gyártott és szállított le Musk behemótja. A szén-dioxid-kvóták értékesítése 17 százalékkal esett vissza, de még mindig jelentős bevételi forrása a vállalatnak.

1,12 milliárd dolláros eredményével a Tesla már sorban a nyolcadik negyedévét zárja nyereségesen – ilyen hosszú nyerőszériája még nem volt a vállalatnak.

A várakozásokat felülmúló nyereség már a tőzsdenyitás előtti kereskedelemben is pozitívan értékelte a piac: habár messze még a januári, majdnem 900 dolláros magaslat, szépen elkezdett kúszni felfelé a vállalat részvényeinek az ára. 

Csúszik az új gigagyár, de még így is lepipálták a várakozásokat

Elsősorban a megugró kínai kereslet miatt növelte a termelést a Tesla, a 2019 végén megnyitott, Giga Shanghai-nak nevezett gyárában. Nem volt könnyű dolga:

a pandémia az autóipar elé is számos logisztikai akadályt állított, a csiphiány miatt a Tesla azt is fontolgatta, ők állítják majd elő az autóhoz szükséges csipeket is.

A kikötői torlódások miatt lassuló szállítás mellett ráadásul tovább nehezítette a Tesla helyzetét a berlini szupergyár, azaz a Giga Berlin csúszása is.

Így fog kinézni a Giga Berlin, ha elkészül. A július eleji tervezett nyitást már lekéste Musk csapata, de még 2021 végéig szeretnék, hogy legördüljön a gyártósorról az első Tesla-autó. Fotó: Elon Musk // Twitter

A német bürokratikus poklot megjárt tervezési-építési folyamatot júliusban kellett volna átadni, de év végén már – az új, austini gyárral egyetemben – elkészülhet az első Model Y. A gyártói kapacitás megugrásával jelentős bevételnövekedés várható a Teslánál, hiszen a kínálat eddig soha nem látott méreteket öltött a vállalat szerint. 

Az egy autón elérhető haszon növelése szempontjából is stratégiai lépés a berlini gyár,

ugyanis a jelenlegi, Kínán kívüli értékesítés 80-90 százalékát adhatja a kaliforniai Fremontban található Tesla-gyár a Morgan Stanley elemzése szerint. A legyártott autók Amerikából a világ többi részére való szállítása jelentős költségelem, ha ettől megszabadul a Tesla, egy autón többet fog keresni. A lépés a fremonti gyár jelentősségét 50-60 százalékkal is csökkentheti az eladások szempontjából.

„A fremonti fő telephelyet kiegészítő két gyár lehetővé fogja tenni az évi egymillió autó gyártástát” – áll a Tesla közleményében.

Kvótából kevesebb fogyott

Továbbra is ingyenpénzként jut hatalmas bevételeket generáló, szinte egy az egyben nyereségként elkönyvelhető szén-dioxid-kvóta eladásával a vállalat. Az autógyártók ugyanis szabadon vásárolhatnak egymástól CO2-kvótát, hogy az állami szabályozásban meghatározott károsanyag-kibocsátási maximumot ne lépjék túl.

Mivel a Tesla elektromos autókat gyárt, neki erre nincs szüksége – saját kvótáit pedig jó pénzért passzolja át a szén-dioxid-korszakban ragadt konkurenseinek. 

Idén azonban kisebb volt a kereslet a kvótákra, 17 százalékkal kevesebbet, „csak” 354 millió dollárnyit adott el a Tesla.

A Bitcoin-értékvesztés sem rettentette el a befektetőket

A pozitív hírnek köszönhetően meg is indult felfelé a Tesla-árfolyam, a tegnapi (07. 26.) 2,21 százalékos növekedés után érkező bejelentés már a tőzsde előtti kereskedést pumpálta. A vállalat mérlegében lévő legnagyobb változást az 1,6 milliárd dolláros hitel- és ugyanekkora összegű pénzügyi lízing visszafizetés okozta, emiatt csökkent a Tesla pénzállománya 16,2 milliárd dollárra.

Megindult felfelé a tőzsdén a vállalat, 34 dollárt javított pár nap alatt. Az ábrán az elmúlt 5 nap (2021. 07. 21-26.) árváltozása látható. Ábra: Yahoo Finance

Musk kedvenc játéka, a Bitcoin is szerepet kapott: 23 millió dolláros értékvesztést számolt el rá a Tesla.

Ez jóval alacsonyabb veszteség, mint amire számítani lehetett – az amerikai Forbes-nak nyilatkozó Wedbush elemzői szerint a befektetők féltek, hogy akár 75 millió dollárt is jelenthet a kriptovaluta árának – részben Musk nyilatkozatai miatt megindult – csökkenése. 

Messze vannak még a januári magaslatok, a pozitív hírek hallatára azonban elképzelhető, hogy újra megindul a papír a 700 dolláros határ felé.


Oszd meg!