Több mint ötödével csökkenti a trappista sajtok árát a Lidl. Nem sokkal korábban az Aldi is hasonló áresésekről döntött. Miért tört ki a nagy sajtháború, miből tudnak ekkora árengedményeket adni a boltláncok?
Mától, azaz március 6-tól jelentősen és tartósan csökkenti a sajtok árát a Lidl Magyarország – közölte a boltlánc a Világgazdasággal. A vállalat január elejétől már csaknem 200 termék árát csökkentette tartósan. Most a sajtárak jellemzően 21-25 százalékkal mennek lejjebb.
Mennyit kell fizetnünk?
- A saját márkás Pilos 250 grammos Edami darabolt sajt 25 százalékkal kerül majd kevesebbe, és a jelenlegi 999 forintos ár helyett 749 forintba kerül,
- az 1 kilogrammos kiszerelésű Pilos trappista sajt 23 százalékkal, azaz 900 forinttal lesz olcsóbb, 2990 forintos áron elérhető a mostani 3890 forint helyett.
- A 700 grammos Pilos trappista sajt 21 százalékkal, azaz 800 forinttal kerül kevesebbe, így 2599 forintot kell érte fizetni.
- A laktózmentes 700 grammos kiszerelésű Pilos trappista sajt esetében az árcsökkenés mértéke szintén 21 százalékos, hétfőtől 2999 forintért elérhető az áruházakban.
Az első két esetben a sajt kilogrammonkénti ára 3000 forintra csökken, utóbbi két termék esetén pedig 3700 és 4300 forintra.
Árverseny újratöltve
Az élelmiszerek ára drasztikusan megugrott az elmúlt hónapokban, ami a vásárlási kedvben is meglátszik, az élelmiszerüzletek forgalmának volumene már második hónapja csökken. A drágulás különösen nagy mértékben érintette a trappista sajtokat, ahol 5-6 ezer forint is lehet a kilónkénti ár. (Korábban már írtunk arról, hogy ekkora összeg miért számít pénzkidobásnak és mit lehetne venni trappista helyett.)
A vásárlások ösztönzése érdekében az üzletláncok újabb akciókat hirdetnek meg.
Miből tudnak árat csökkenteni?
A nagy kérdés az, hogy milyen alapon tudják elengedni a boltok a mostani elszállt árak akár negyedét is. Korábban miért nem tudták megtenni? És ha ők megteszik, akkor mások miért nem?
A titok nyitja az alacsonyabb beszerzési árakban van. A vaj esetén a nemzetközi tejpiacon jelentősen esett a nyerstej ára, valamint a lejárt beszállítói szerződése után kedvezőbb feltételeket tudott kiharcolni az Aldi.
Hasonló folyamatok zajlanak most a sajtpiacon is. Az Agrárközgazdsági Intézet Piaci Árinformációs Rendszere (AKI PÁIR) alapján az utóbbi hetekben esett a trappista sajt kiskereskedelmi beszerzési ára. Igaz, a csökkenés százalékos mértéke egyelőre egyszámjegyű és közelébe sem ér az Aldi és a Lidl 20-25 százalékos példájához. Elképzelhető, hogy a két boltlánc még ennél is kedvezőbb beszállítói szerződéseket tudott megkötni.