Húszezer csapat jelentkezett, közülük 282-t válogattak be a rangos Szilícium-völgyi Y Combinator startupinkubátorba. Ez a világ legjobb programja induló cégeknek. Bekerült Márton Péter és Tóth András is, a Tailfin nevű magyar startup alapítói. Olyan vállalkozóktól tanulhattak, akik annak idején útjára indították az Airbnb-t és a Redditet is. Most megosztották, mit tanultak.
Újabb ígéretes magyar startup tette le a névjegyjét nemzetközi színtéren. A Tailfin igen korai fázisban, gyakorlatilag csak egy ötlettel került be a világ talán legrangosabb startupinkubátorába, az amerikai Y Combinatorbe (YC). Ezzel Márton Péter és Tóth András alapítók csatlakoztak a Bitrise és a Menten AI alapítói alkotta maroknyi klubhoz, akiknek eddig volt szerencséjük végigmenni a programon. A Tailfin potenciálját a legutóbbi legforróbb magyar startupok listánkon a tizedik helyre pontozta a szakmai zsűri.
Tóth András, a Tailfin társalapítója és technológiai vezetője a Startup Hungary First Monday rendezvénysorozat legutóbbi alkalmán számolt be, mit tapasztaltak a Szilícium-völgyi három hónapos program során, ami alig néhány hete fejeződött be.
Nem volt mit veszítenünk
Andrást és Pétert a RisingStacknél sodorta össze a sors, ahol Péter társalapító, András pedig – az első alkalmazottak egyikeként – fejlesztő volt. A RisingStack ma is működik, de az eredeti alapítók már kiszálltak. Ezután az útjuk szétvált, Péter a Netflixnél és a Stripe-nál szerzett tapasztalatot, András pedig a DataCampnél és a Banzai Cloudnál, amit három éve a Cisco vásárolt meg. Egy évig dolgozott a Ciscónál, majd felmondása után saját startupján kezdett dolgozni, amikor Péter felhívta: neki is van egy ötlete.
Az ötlet egy mikroszolgáltatásokra vonatkozó tranzakcióelemzés volt, ami alapján az infrastruktúra költségeit végfelhasználói interakciók alapján lehetett lebontani. Az ilyen szolgáltatások árazása gondot okozott a cégeknek, amit a Stripe-nál tapasztalt Péter.
Ezzel az ötlettel, egy egy hete összeállt, két fős alapítócsapattal és egy árva kódsor nélkül jelentkeztek a Y Combinatorbe, ahonnan a Reddit és az Airbnb is indult.
„Nem volt mit veszítenünk” – foglalta össze András, miért jelentkeztek.
Ezért nehéz ide bekerülni
Péter két korábbi ötletével is jelentkezett, és egy YC-partnertől kapott tippet arra, hogy legközelebb olyan ötlettel jelentkezzen, amivel korábban foglalkozott, ez lett az infrastruktúra. Idén több mint húszezer jelentkezés közül 282 csapatot választott ki a YC a 2023-as téli programjába. A statisztikájukból kiderül, hogy a jelentkezők
- 59 százaléka már korábban is próbálkozott,
- 52 százaléknak csak ötlete volt,
- 28 százaléknak már befektetése is,
- 77 százalékának nem volt bevétele,
- 2 százalékának volt ötvenezer dollárnál több havi árbevétele.
A befektetéseknél is fontos tényező, a YC kiválasztási folyamatában pedig a legfontosabb: az alapítók. „Minden az alapítókon és a korábbi tapasztalataikon múlik, milyen startupoknál, cégeknél dolgoztak, és hogy milyen a kapcsolatuk egymással, a tudásuk hogyan egészíti ki egymást” – mondta András az interjúfolyamatról. Ugyan egy hónappal a határidő után jelentkeztek, mégis behívták őket egy online interjúra. Szigorúan tíz percük volt meggyőzni a partnereket, hogy ők YC-kompatibilis alapítók, az első sikeres interjú után jött a második, magyar idő szerint éjfél után.
„Azt hittük, nem jutunk be, nagyon rosszul ment. Mindenki arról akart minket meggyőzni, hogy rossz az ötletünk” – mondta András. De még aznap éjjel jött a hívás: bejutottak.
Nem adnak válaszokat, ha nincs jó kérdésed
A program struktúrája nem túl kötött. A 282 fős teljes csapatot, amit „batchnek” hívnak kisebb, 7-10 fős alcsoportokra bontják, akik több időt töltenek egymással. 19 YC-partner állt rendelkezésükre válaszokkal, tanácsokkal, minden héten legalább egy személyes meetup volt más alapítókkal, és voltak tréningek és közösségépítő események. „Ők megadják a lehetőséget, de onnan minden konkrétum rajtad múlik. Nem adnak válaszokat, ha nincsenek jó kérdéseid – fogalmazott András. – A három hónap eljutunk az ötlettől, a termék létrehozásán és ügyfélszerzésen át a befektetési fázisig. Nagyon stresszes, mert egyik nap jó híreket kapsz, a másik nap pedig elveszítesz egy ügyfelet. De segít, hogy mindenki ugyanezen a tapasztalaton megy keresztül, és bátran kérdezhetünk.”
Az információáramlást segíti egy belsős platform, ahol mindenki gyakorlati tippeket talál a programban való boldoguláshoz, és egy közös Slack-csoport is. Minden résztvevő kérhet időpontot a 19 partner bármelyikéhez személyes beszélgetésre, tanácsadásra, ezeknek a találkozóknak nincs limitje, bárkihez bármennyi elérhető.
Mindenki nagyon lényegretörő. Nem bullshitelhetsz sem a társaidnak, sem a partnereknek, mert rájönnek, ha kamuzol, és nem bírják a marketing szövegeket”
– mesélte András.
Elbukni tudni kell
Gyakori tapasztalat, hogy a program során a résztvevők pivotálnak, azaz irányt váltanak a gyorsabb, nagyobb fejlődés érdekében. Ez a csapatok 40-50 százalékával megtörténik, és megtörtént a Tailfinnel is. A kezdeti insfrastrukturális költségeket elemző ötletüket potenciálisan kevesebb cég tudta volna hasznosítani, mint azt, amivel végül piacra léptek. Most B2B software-as-a-service (SaaS) vállalatoknak dolgoznak ki felhasználás alapú árazási modellezést és értékesítési eszközöket. Ezzel az árazással ugyan nehezebben tervezhető a bevétel, de a Tailfin segítségével ezek a cégek már meglévő ügyfeleiknél maximalizálni tudják a bevételeiket. Így gyakorlatilag ugyanazon ötlet másik oldalával, költségszámítás helyett bevételmaximalizálással foglalkoznak.
A program sikerrátája alapján is kiemelkedik a többi startup inkubátor közül. Az eddigi statisztikák alapján a YC-ben részt vevő cégek
- 10 százaléka vagy több millió vagy milliárd dolláros céggé nő, vagy felvásárolják,
- 80 százaléka sikeresen működik,
- és 10 százaléka megy tönkre.
De a bukáshoz való hozzáállásról is sokat tanultak az alapítók.
Amerikában a személyes fejlődésed része, hogy elbukik a startupod. Itthon kevesebbre tartanak, ha ez történik”
– mondta András.
A program végi Demo Dayen egy főleg befektetőkből álló 1500 fős online közönségnek prezentálták, mire jutottak, és elindították első befektetési körüket. A Y Combinator sztenderdje, hogy minden résztvevő cégbe 500 ezer dollárt fektet egy SAFE (Simple Agreement for Future Equity, magyarul jövőbeli részesedésre szóló egyszerű megállapodás) keretében. Ezt a konstrukciót maga a YC találta ki 2013-ban, előnye, hogy a végletekig egyszerű, ügyvédek nélkül, egy A/4-es papírral nyélbe üthető üzlet.
Ez a tőke tehát a Tailfin rendelkezésére áll, de folyamatban van a következő kör, amiről András annyit árult el, hogy még nyitva van, és beszállt több angyal például a Netflixtől és a Stripe-tól is. Péter maradt Amerikában, hogy ügyfeleket szerezzen, András pedig Budapesten kezdi építeni a mérnökcsapatot.