A “Pécsiközgáz” oktatói nemcsak az egyetemen tanítanak, hanem is ellátogatnak vendégelőadóként egy-egy rendhagyó, izgalmas tananyaggal. Különböző, népszerű sorozatokon és filmeken keresztül illusztrálják, hogy milyen marketinges, menedzsmentes vagy pénzügyes tudás sajátítható el egy-egy sorozatepizód vagy mozifilm segítségével.
A Pécsi Tudományegyetem (PTE) Közgazdaságtudományi Karának közleménye szerint több oktatójuk is beépíti a tananyagba és hozza fel példaként a népszerű filmek, vagy sitcomok kapcsolódó jeleneteit, mert így könnyebben megfoghatóvá és emészthetővé válik az elmélet.
Nem spoilereznek
Rácz-Putzer Petra mellett Csapi Vivien és Sipos Norbert is sokszor összekapcsolja a tananyagot a filmekkel, sorozatokkal. Ezt igyekeznek úgy megvalósítani, hogy elkerüljék a spoilerezést, de a hallgatók mégis kedvet kapjanak az adott műhöz, és később akár be is építhessék az élményeiket saját prezentációikba.
Rácz-Putzer Petra, a PTE Közgazdaságtudományi Kar Marketing és Turizmus Intézetének adjunktusa a Forbes.hu-nak elmondta, hogy bár ők maguk is fiatal oktatók, már az ő idejükhöz képest is változtak az előadóban velük szemben ülők. Más az édeklődési körük, ezért más eszközök szükségesek a figyelmük megragadásához és fenntartásához. A sorozatokból vett példákkal a hallgatók kicsit azt érzik, hogy az, amit tanulnak nemcsak száraz elmélet, hanem olyan gyakorlati vonatkozásai is vannak, amire ők nem is gondoltak.
A hallgatók már egy annyira felgyorsult világban szocializálódtak,hogy kevés nekik az az impulzus, amit egy hagyományos diasorból vagy példatárból kapnak, mondja Rácz-Putzer Petra. A hallgatók ráadásul sokszor azt gondolják, hogy az egyetemen elméletet tanulnak, és majd később a gyakorlat világában megtapasztalják, „hogy amit mi tanítottunk, az miért nem jó és hogyan kell a gyakorlatban csinálni” – ez viszont nem így van, a sorozatból vett példák arra is jók, hogy lássák, az elmélet ott van a hétköznapjaikban, egy sorozatban is, így ez „a boxosodás az agyukban átüthető”.
A Southpark egy aranybánya
A sorozatokból vett példákra mindig emlékeznek a diákok, mondja Rácz-Putzer Petra, akinek egyik személyes kedvence a sorozatok és a marketing összekapcsolásánál az Agymenők azon epizódja, amikor Penny-virágot (kézzel készített, virágos hajdíszt) gyártanak a szereplők:
Sokszor hallani arról, hogy milyen fontos a stratégia, mások pedig a cselekvésben hisznek, amit nevezhetünk taktikának is. Mindkettő fontos, és erre például az Agymenők sorozat Penny-virág része remekül rávilágít.
Pennynek van egy jónak tűnő ötlete, de csak azt látja, hogy ebből meg akar gazdagodni, a hogyan már nem foglalkoztatja, nem gondolja végig, mi kell ahhoz, hogy sikeres is legyen, melyek a hosszú távú célok és lehetőségek. Vagyis a stratégia igenis kell. Ugyanez az epizód pedig megtanítja azt is, hogy mennyire más a kkv vagy startup marketing, mint a nagyvállalati marketing, hiszen, ami egy Amazonnál működik, az a Penny virág businesst romba is dönti, fejti ki Rácz-Putzer Petra. A marketing és turizmus intézet oktatója szerint marketingre bármelyik sorozatban van példa, a fogyasztói magatartás, a stratégia szinte mindenhol előjön, míg például társadalmi marketingnél meglepőensok példa meríthető a South Parkból, de népszerű az örök klasszikus Jóbarátok is mert azt azok is nézik, akik most ülnek az iskolapadban.
A három egyetemi oktató ősztől 10-12. évfolyamoknak fog ilyen jellegű vendégórákat tartani hat pécsi gimnáziumban. A cél, hogy a szórakozással egybekötve kicsit más szemmel is nézzék majd a diákok a filmeket és a sorozatokat.