A Sony is követeli a jussát az iszonyatos pénzt termelő gaming szektorból. A japán konszern útjára indítja a kiegészítőkre fókuszáló almárkáját: Jönnek a Sony Inzone fülesek, és a tévés technológiákkal megtámogatott monitorok is.
Elmúltak már azok az idők, amikor a “komoly” emberek a videójátékokat gyerekes butaságnak tartották. Ez az iparág ugyanis évek óta úgy termeli a vagyont, mint egy gázturbinával hajtott pénznyomda.
2021-ben például történelmi határt sikerült átlépni, hiszen a Zion Research elemző cég szerint a gamer piac nagysága elérte a 200 milliárd dollárt, úgy hogy 2018-ban még csak a 150-et karcolgatta.
És ez még messze nem a csúcs, hiszen azt prognosztizálják, hogy további fél évtized múlva 425 milliárd dollárra bővülhet az ágazat. Ez a brutális összeg nem csupán magukból a szoftverekből, kapcsolódó szolgáltatásokból tevődik össze, hanem a különféle komplett gépekből, konzolokból, hardverekből és egyéb kiegészítőkből.
E termékeknek sok szempontból másfajta kihívásoknak kell megfelelni, mint hagyományosabb rokonaiknak, abból fakadóan, hogy a felhasználók egyszerűen mást várnak el tőlük. Jellemzően a külsejükben és tudásukban, funkcióikban is eltérnek a hagyományos konzumer vagy üzleti felhasználóknak szánt eszközöktől. Nem csoda, hogy az elmúlt bő másfél évtizedben meghatározó cégek sora döntött úgy, hogy egy külön almárkát hoz létre az ilyen típusú eszközei számára.
Így született meg a ROG (Asus), a Predator (Acer), az Omen (HP) vagy a Legion (Lenovo), hogy csak néhány fontosabb példát említsünk. Ezek a brandek ma már sokszor szinte teljes autonómiát élveznek, tehát saját arculatuk van, egyedi kommunikációs csatornákat használnak, elképesztő erőforrásokat kapnak az innovációra, és a termékek dizájnja is sokszor teljesen eltér attól, mint amit az anyacégek tradicionálisabb modelljeinél megszokhattunk.
Régi/új szereplő a páston: érkezik az Inzone
A Sony a napokban jelentette be, hogy követi a vetélytársak példáját, és életre hívja saját, Inzone néven futó “játékos” márkáját. Erre azért sokan felkapták a fejüket, hiszen a konszern a PlayStation révén évtizedek óta megkerülhetetlen szereplője a gamer iparágnak. Azonban, mint ahogy azt Yukihiro Kitajima a Sony Corporation játéküzletág és marketing vezetője a japán AV Watch magazinnak elárulta, a PlayStation neve összeforrt a konzolos univerzummal.
A holding azonban nyitni szeretne a PC-s felhasználók irányába is, és ezzel az új branddel alapvetően őket célozzák meg. Kerek-perec kijelentette, hogy szeretnék, ha a PC-s játékosok új élményt kapnának a Sony által kínált technológiákkal a kép- és hangminőség terén, és hogy az Inzone felbukkanásával még élénkebb lesz ez a szegmens. De ez persze nem jelenti azt, hogy csak számítógépek kiegészítőjének szánnák az új termékeket, hiszen a konzolok mellé is ajánlják őket.
Ingoványos terepen
A vállalat azt tudatta, hogy első körben két monitorral, illetve három fejhallgatóval lépnek színre Inzone márkanév alatt. Az előzetes információk alapján ezek abszolút minőségi, prémium kategóriás, innovatív technológiákkal kitömött modelleknek tűnnek. A monitoroknál például felhasználták a cég televízióban alkalmazott eljárásokat, aminek köszönhetően állítólag igen jó lesz a kép minősége.
Az viszont tény, hogy első blikkre kicsit karcsúnak tűnik az Inzone kínálata, a rivális gamer brandek ugyanis sokkal szélesebb portfólióval rendelkeznek.
Az Asus például ROG brand alatt forgalmaz notebookot, PC-t, monitort, projektort, fejhallgatót, egeret, billentyűzetet, kontrollert, alaplapot, memóriát, videókártyát, sőt még széket is. A Sony helyzete nyilván nem könnyű, hiszen alapvetően szórakoztatóelektronikai cégként lépnek harcba IT vállalatok ellen egy egyértelműen számítástechnikai fronton.
Nyilván az sokat segíthet, hogy a brand globálisan nagyon erős, mind a mai napig vannak Sony rajongók, és a PlayStation révén uralják a konzol világot. Ez a kezdeti időszakban valamelyest segíthet, de egyértelmű, hogy igen hamar bővíteni kéne új termékcsaládokkal a választékot. Ezzel kapcsolatban megkérdeztük a Sony magyarországi képviseletét, de sajnos nem kaptunk választ arra, hogy ezzel kapcsolatban mik a tervek. Kár, pedig ez biztos egy olyan tényező, amely alapvetően befolyásolhatja bizonyos esetekben egy-egy konkrét vásárlási döntés meghozatalát.
Mikor és mennyiért?
A gamer brandek között is megvan a hierarchia, és nagyon úgy tűnik, hogy a Sony az Inzone márkával egyértelműen a prémium kategóriát kívánja meghódítani. A fejhallgatók ugyanis most a boltokba kerültek Magyarországon, és ezek az árukkal jól jelzik, hogy kiket is céloztak meg. A legnagyobb tudású, H9 típusjelzésű eszköz ugyanis durván 130 000 forintba kerül, amivel egyike a legdrágább gamer fejhallgatóknak. Sőt, még a H7 is ide tartozik a maga 100 000 forintos árcédulájával, és 43 000 forintot kóstáló H3 sem nevezhető olcsónak. A monitorok közül az egyik modell, az M9 már a nyár folyamán elérhetővé válik Európában is, a hírek szerint 1100 eurós, azaz körülbelül 450 000 forintos áron.
És 4K felbontás, valamint HDR támogatás ide vagy oda, ez is nagyon combos összeg a jelenlegi mezőnyben. Kicsit az az érzésem, mintha a Sony luxus-gamer kategóriát lőtte volna be magának kezdésnek. A piackutatók szerint idén globálisan 230-250 millió ember játszik rendszeresen valamit, szóval azért van honnan meríteni vásárlóközönséget. De ettől függetlenül ezt kifejezetten merész stratégiának tűnik, amiben bizony benne van a bukás lehetősége is.