Nem volt túl fényes 2018 a Snapchatnek: az applikációja egyes platformokon nem működött, sorra mondtak fel a munkavállalói, és a Wall Streeten is zuhanóban voltak a vállalat részvényei. Úgy tűnt, az alkalmazást működtető Snap Inc.-nek annyi. De feltámadt – írja az amerikai Forbes.
Egy Androidon borzalmasan működő alkalmazás, az applikáció sikertelen újratervezése, tömeges felmondások és az Instagram fenyegető árnyéka mind kellhettek ahhoz, hogy észhez térjen a Snapchat.
A közösségimédia-platform korábban azért lett nagyon népszerű, mert az elküldött üzenetek a megnyitás után 10 másodperccel törlődtek – ez az alapfunkció aztán egyre több szolgáltatással egészült ki idővel. A céget alapító Evan Spiegel még a Facebook-vezért is kikosorazta, amikor az fel akarta vásárolni a cégét. Mikor a Snap tőzsdére ment, mindenki azt gondolta, a Forbes-listára is felkerülő fiatal alapítónak igaza volt. Aztán jött a mélyrepülés.
A 2017. márciusi elsődleges részvénykibocsátása (IPO) után rekordmélységekbe érkezett a vállalat: az eredetileg 27 dolláros áron kibocsátott részvényei kevesebb, mint 6 dollárt értek 2018 decemberében. Nem segített, hogy az Instagram és a Twitter is sorra jelentették be a félig-meddig Snapchatet másoló funkcióikat.
De a legmélyebbről a leglátványosabb egy comeback-sztori, és a Snapnek úgy tűnik, sikerült visszatérnie.
Ma már 76 dolláron jegyzi a New York-i tőzsde, csak az utóbbi napokban javított 15 dollárt az árán – köszönhetően a múlt hét csütörtökön bejelentett negyedéves eredményeinek.
Kibővített valósággal növelték a piacukat
Persze fel kellett nőnie a piachoz a Snapnek: a hibásan működő appját számos javítással és újszerű fejlesztésekkel pakolta tele, hogy megállítsa a folyamatos felhasználóvesztést.
Ilyen funkció volt a vállalat Augmented Reality (AR), azaz kibővített valóság-filterei.
A napi 200 millió felhasználói aktivitást is kipörgető feature-rel az alkalmazást használók például virtuális hangszereken is játszhatnak vagy legózhatnak.
Az AR lehetőségeivel nem csak játszik a Snapchat. A legózás az első megállója lehet a jövőbeli fejlesztéseinek, a Snap ugyanis virtuális vásárlásokat vizionál. A későbbiekben a felhasználók egy érintéssel rendelhetik meg, például, azt a pólót, amit a kamerán keresztül próbáltak fel, vagy akár a személyre szabott Lego-készletet kérhetik elvitelre.
„A márkáknak kellett már egy, a bevásárlóközpontokat és bemutatótermeket helyettesítő értékesítési csatorna” – mondja Jeremi Gorman, a Snap vezérigazgatója.
Több fronton is erősít a közösségimédia-óriás: versenytársai 2018-as akciói után ellentámadásba lendült, a Tiktok videómegosztóhoz hasonló funkciókat jelentett be Spotlight néven. Habár növekedést jelentettek be itt is, ez mégsem annyira sikeres, mint az AR – a pontos adatokat nem is hozták nyilvánosságra.
Sokat költenek a saját Tiktok-funkciójukra: napi egymillió dollárt osztottak szét a legnépszerűbb videókat megosztó felhasználók között, hogy átcsábítsák őket a versenytársuktól.
A Spotlight egyelőre nem is termel nyereséget, de a hirdetéseket csak később pakolja bele a Snap.
Negyedévenként egymilliárd
A nagy visszatérő-sztorijukkal még a Wall Street-i elemzők várakozásait is felülmúlják. A tavalyi évhez képest 116 százalékkal növekedett a negyedéves bevételük, 982 millió dollárt kerestek.
Ez 16 százalékkal több, mint amit a piac várt tőlük – rakétaként is szárnyaltak a tőzsdén a csütörtöki bejelentés után.
A milliárd dolláros határt várhatóan egyre többször fogják átlépni a közeljövőben, hiszen a legnépszerűbb piacukon, Észak-Amerikában még mindig folyamatosan bővülnek. A kontinensen 129 százalékos a javulás, 701 milliót kerestek főként az amerikai piacon. Európai bevételeiket pedig szintén duplázták.
Ezek a számok az új funkcióval el- és visszacsábított 293 millió napi aktív felhasználó adja nekik.
Az Instagramnak és Tiktoknak való sikereres visszaütés után sem áll meg a Snap: a virtuális shoppinggal szintén kísérletező Facebook lehet a következő nagy ellenfél.