Másfél-két évvel később épülhet meg a Thyssenkrupp pécsi gyára, az autóipari kilátások bizonytalanságával magyarázzák a halasztást. Nehéz évek elé nézhetnek a magyar beszállítók is.
A Thyssenkrupp másfél-két évvel elhalasztja pécsi gyártóüzemének építését – értesült a Forbes szerkesztősége.
Az autóipari vállalat eredetileg úgy tervezte, hogy 2021-re már elkészül az az üzem, ahol motorkomponenseket, köztük elektromos motorokhoz gyártanának alkatrészeket hibrid és teljesen elektromos meghajtású járművekhez.
A beruházással kapcsolatban még márciusban kerestük meg a multinacionális vállalatot a legfrissebb, 2020. áprilisi Forbes beruházási lista kapcsán. Akkor arról tájékoztattak, hogy előkészítési fázisban van a projekt, de a koronavírus miatt egyelőre még nem tudnak részletesebb információkat, mérföldköveket közölni. A vállalat úgy fogalmazott, hogy sokáig kitartottak az eredeti ütemterv mellett, de végül június 16-án arról értesítettek, hogy elhalasztják az építkezést.
Indoklásuk szerint az autóipari piac bizonytalanságai – így a vevők projektjeinek eltolása, amelyre később a járványhelyzet miatti piaci csökkenés is negatívan hatott – a beruházás újraértékelését tették szükségessé, és a másfél-kétéves halasztás mellett döntöttek.
De igyekeztek hangsúlyozni a hosszú távú elköteleződésüket, amit az is mutat, hogy már most növelni igyekeznek a beruházás rendelkezésére álló földterületet.
„Magyarország, azon belül pedig Pécs kiváló helyszín bővülési terveink megvalósítására. Az üzleti racionalitás mentén azonban most ki kell várnunk az autóipari konjunktúra globális alakulásának irányát, vállalatunk pécsi zöldmezős beruházása így később valósulhat meg. Az elmúlt több, mint 200 évben vállalatunk mindig sikeresen megoldotta az előtte álló feladatokat, helyzeteket, meggyőződésünk, hogy most sem lesz ez másként. A pécsi projektet a lehet leghamarabb igyekszünk megvalósítani. Ennek alapját a megfelelő mennyiségű megrendelői igény adja” – fogalmazott Marc De Bastos Eckstein, a Thyssenkrupp magyarországi autóipari beszállító üzletágának ügyvezető igazgatója.
Rossz hír a magyar autóiparnak
Nem ez az első autóipari óriásberuházás, amit elhalasztanak a koronavírus miatt: korábban a BMW a debreceni autógyárának építését halasztotta el. A müncheni központ pénzügyi igazgatója még legalább egy éves csúszásról nyilatkozott a negyedéves jelentés alkalmával, azonban májusban a bajorok delegációja járt a helyszínen, hogy átvegyék a földterületet. Az alkalommal már úgy fogalmazott az autógyár képviselete, hogy koronavírus miatt felül kell vizsgálniuk a beruházás ütemezését, de hónapokban mérhető csúszást feltételeznek.
Ezek a halasztások is mutatják a koronaválság következtében kialakult bizonytalan piaci helyzetet az autóiparban. A korlátozások miatt Európa-szerte bezuhantak az újautó-eladások, emiatt az autógyártók újraértékelik a beruházásaikat, a hatások pedig továbbgyűrűznek az egész beszállítói láncon. Márpedig az autóipar az utóbb évek húzóágazata volt a magyar gazdaságban, és számos top100-as magyar vállalat is erősen kitett a szektornak.
Nyitókép: gyártósor a Thyssenkrupp győri üzemében / Youtube