Az egyik leggazdagabb milliárdos hunyt el a napokban, aki nagy befolyással rendelkezett a sport világában is. Mit köszönhetünk Dietrich Mateschitznek?
Október 22-én, hosszú betegség után 78 évesen hunyt el Dietrich Mateschitz, a legvagyonosabb osztrák üzletember. Az amerikai Forbes becslése szerint a 20,2 milliárd dolláros vagyonával a világ 71. leggazdagabb emberének számított halála előtt.
A Red Bullban 49 százalékos tulajdonrésze volt.
Számos sportágat szponzorál a cég, köztük vadvízi evezőket, snowboardosokat és ejtőernyősöket. (12 kép)
A Red Bull tevékenysége szerteágazó, amellett, hogy az energiaital-szektorban piacvezető, a világ egyik legismertebb márkájává nőtte ki magát. De hogyan lesz a sportolók kiemelt támogatója az a cég, amit rendszeresen támadnak az egészségügyi szempontból megkérdőjelezhető terméke miatt? Mateschitz halála kapcsán összegyűjtöttük, miket hagy maga után hátra a milliárdos.
1. „Csodaszer” a jetlag ellen
Mateschitz az Unilever marketingeseként kezdte pályafutását, majd a német kozmetikai céghez, a Blendaxhoz került. A Blendax fogkrémének marketingjén dolgozott 1982-ben, ekkor fedezte fel egy thaiföldi útja során a Krating Daeng nevű italt. A koffeinnel és a taurin nevű aminosavval felturbózott energiaitalt Chaleo Yoovidhya üzletember alkotta meg, akivel Mateschitz a nyolcvanas évek első felében találkozott Thaiföldön. A Krating Daenget ekkor gyógyszertárak forgalmazták, elsősorban sofőrök és napszámosok fogyasztották élénkítő hatása miatt.
Mateschitz kíváncsiságból megkóstolta, majd egyből elragadtatta a Krating Daeng jetlaget megszüntető hatása, így felvette a kapcsolatot Yoovidhyaval, hogy a receptet felhasználva 1987-ben Red Bull néven létrehozzák a világ egyik legismertebb globális márkáját. Az addig használt barna üvegpalackot Mateschitz ötlete alapján feltűnő kék-ezüst alumíniumdobozra cserélték, az italt pedig szénsavasították. Chaleo Yoovidhya 2012-ben, az amerikai Forbes becslése szerint a 205. leggazdagabb embereként hunyt el. Családja – 26,4 milliárd dollárral – jelenleg Thaiföld második legvagyonosabbjának számít.
2. Sport minden mennyiségben
A Red Bull cég – a tulajdonosaival ellentétben – keményen megdolgozott a láthatóságért. Világszerte a különböző sportágak bőkezű támogatójává vált, forradalmasítva a marketinget a csapatok tulajdonlásával és az extrém sportolók, úgymint snowboardozók, hegyi kerékpárosok, műrepülő és motorsport versenyzők – köztük a borítóképen szereplő Besenyei Péterrel – vagy ejtőernyősök szponzorálásával.
A cég nevével fémjelzett motorsport-csapat, a Red Bull Racing hat Forma-1-es bajnoki címet nyert. Sebastian Vettel négy egymást követő évben lett első a Red Bull Racing versenyzőjeként, majd Max Verstappen tavaly és idén is a csapat színeiben állt a dobogó legfelső fokára. Halála kapcsán a vasárnapi Amerikai Nagydíjon is megemlékeztek Mateschitzről.
A cég 2009-ben saját futballcsapatot alapított, ez lett az RB Leipzig, ahol több magyar játékos is, köztük két egykori Forbes-címlapos, úgymint
A Red Bullnak több tucat saját csapata van és rengeteg extrém sportot űző versenyzőt támogat, többek között Felix Baumgartner osztrák ejtőernyőst is, aki épp 10 évvel ezelőtt az akkori világrekordot megdöntve mintegy 40 kilométer magasból ugrott ki, és lépte át a hangsebességet.
Mateschitz egyébként pilótaképzésen is részt vett, salzburgi hangárjában tartotta járműveit. Leggyakrabban Falcon 900-as és Piper Super Cub gépekkel repült.
3. Az osztrák jeti
Egyes alkalmazottak a „jetiként” hivatkoztak rá, mivel Mateschitz gondosan figyelte és ügyelt a vállalatával és a személyével kapcsolatos sajtómegjelenéseket. Kevés interjút adott, különösen a magánéletét féltette, soha nem házasodott meg, egyetlen fiával, Markkal kapcsolatos kérdésekre pedig évekig nem válaszolt. Egy 2011-es Bloombergnek adott interjújában azt mondta,
nem hisz abban, hogy szüksége lenne ötven barátra, jóval kevesebbel is beéri.
Emellett hozzátette, nem érdeklik a társasági események sem, a legértelmetlenebb időtöltésnek tartja. Kerülte a feltűnést, leggyakrabban napszemüvegben és farmernadrágban kapták lencsevégre.
Azon ritka alkalmakkor, amikor mégis részt vett az osztrák közbeszédben, bevándorlásellenes nézeteinek és a koronavírus elleni intézkedéseket illető kritikájának adott hangot. Párjával idejük nagyrészét a salzburgi és a stájerországi otthonukban töltötték, a Forma-1 futamokat is leginkább a tévén keresztül követte.
A szép helyek iránti vonzódásáról a Kleine Zeitung lapnak adott interjújában mesélt, az osztrák Alpokban egy évtizeden át tartó felvásárlási hullám részeként Mateschitz kastélyokat és villákat vásárolt fel. Birtokai között megtalálható egy 1908-as szecessziós vendégház, egy Wolfgangsee partján fekvő vidéki ház és egy 1603-ban épült kocsma is. Az épületek renoválására feltehetően milliókat költött. Emellett 2003-ban vett egy saját szigetet is a Fidzsi-szigeteken, ahol 2009 óta egy luxus üdülőközpont működik.
4. Mi kell a fiataloknak? Majd mi megmutatjuk!
Habár a rendszeres fogyasztással járó egészségkárosító hatása miatt gyakran éles kritikával illetik az energiaitalgyártókat, Mateschitzék az agresszív marketinggel diákok tömegeit érték el, a szárnyaló siker egészen máig tart. A piacvezető italból 2021-ben világszerte 9,8 milliárd doboz fogyott, ez a mennyiség elegendő ahhoz, hogy Föld lakosságának több mint 80 százalékát ellássa koffeinnel. Az ital forgalmazását korábban több európai ország is betiltotta, a tizenkét évnyi tilalmat 2008-ban törölték el Franciaországban. A káros hatásokra vonatkozó állításokat a cég elutasította.
A Red Bull sokáig kerülte a hagyományos médiamegjelenéseket, közvetlenül a legfontosabb célcsoportját, a fiatalokat szólította meg: főként egyetemi bulik és sportolók szponzorálására összpontosítottak, ezt a stratégiát a mai napig megtartották. A cég szerteágazó tevékenységének jó példája a tíz év után idén elbúcsúzó a Red Bull Pilvaker koncertsorozat, ahol ismert előadók dolgoztak át magyar irodalmi klasszikusokat.
+1 Valójában nem is gyártottak energiaitalt
Ahogy a Bloomberg megírta, a vállalat valójában soha nem gyártott energiaitalt:
a cég ugyanis kiszervezte a folyamatot az osztrák Rauchnak.
Maga a Red Bull az értékesítésre és a marketingre fókuszál, az éves kiadásaik a bevételük 20 százalékát teszik ki, ami több, mint az összes gyártási költségük.
Borítókép: Besenyei Péter műrepülő-pilótát is a Red Bull szponzorálja. Forrás: Red Bull // Facebook