Lassan 8 éve, hogy kijött minden idők (szerintem legjobb), de minden bizonnyal legnagyobb hatású podcastje. A Serial hozta el a ma már klisévé fásult true crime műfaj korszakát, de utódjaival ellentétben nem a szörnyülködésre, hanem az empátiára épített. Főszereplője, Adnan Syed hétfőn szabadult a börtönből 22 év után, a világ még mindig figyel rá, és ha nem lett volna a Serial, valószínűleg nem így lenne.
„This is a Global-Tel link prepaid call from Adnan Syed, an inmate at a Maryland Correctional facility” – mondja a női géphang, majd megszólal az ikonikus zongoratéma. Így kezdődik minden idők valószínűleg legnagyobb hatású podcastje, a Serial. Sarah Koenig nyomozása nem mai darab, 2014. december 18-án jött ki a 12 részes műsor utolsó része, ami megpróbálta megoldani a 17 éves Hae-Min Lee 1999-es meggyilkolásának rejtélyét.
A podcast megalapozta a műfaj máig tartó sikerét:
- 340+ millió letöltésnél jár,
- 2015-ben Peabody-díjat nyert,
- három évad Serial után Sarah Koenig kivált a This American Life csapatából és saját podcastgyártó céget alapított Serial Productions néven,
- amit 2020-ban megvásárolt a The New York Times,
- popkulturális jelentőségét pedig mi más mutatná jobban, mint egy Saturday Night Live-szkeccs, ami tényleg csak a legnagyobbaknak jár, sőt
- a Gyilkos a házban című Hulu-sorozat Cindy Canning nevű karaktere nagyon valószínű, hogy Sarah Koenig karikatúrája, nemcsak a nevük hasonló, hanem Canning a sorozatban egyfajta true-crime-podcastmessiás Tina Fey alakításában.
22 év
Mindezt úgy, hogy a gyilkosságot máig nem sikerült megoldani. Nemcsak Koenignek, az amerikai igazságszolgáltatásnak sem. Adnan Syedet, Lee exbarátját 2000-ben életfogytiglani börtönbüntetésre ítélték az ügyben, szeptember 19-e hétfőn pedig hatályon kívül helyezték az ítéletet. Huszonkét börtönben töltött év után kiengedték a most 41 éves férfit, aki végig ártatlannak vallotta magát.
Az ügyészség kétségei nem a semmiből jöttek. Maryland államban elfogadtak egy törvényt, mely szerint azok az elítéltek, akik kiskorúként kaptak ítéletet, kérhetik annak rövidítését. Így jutott el újra az államügyész asztalára Syed ügye, aki a büntetés rövidítése helyett feltételesen szabad lábra helyezte a férfit. Miközben új tárgyalás indul két új gyanúsítottal (akiket egyelőre nem neveztek meg), a világ még mindig figyel Adnad Syed és Hae-Min Li ügyére, de ha nincs a Serial, valószínűleg nem így lenne. Ahogy nem született ilyen jelentőségű podcast arról a több ezer ügyről, ami a Los Angeles Times adatai szerint hamis ítélettel végződik. Ez az igazi jelentősége a Serialnek.
23 év alatt egy murder mysteryből az amerikai igazságszolgáltatás intézményének kritikájává érett.
A The New Yorker az utolsó epizód megjelenése után így írt a Serial tanulságáról. „Adnan története nem különleges, hanem teljesen hétköznapi. Azokat az embereket ítéljük el, akiknek bűnösségét nem bizonyították, mert úgy érezzük, hogy bűnösek. Részben biztosan azok, hiszen egy tárgyalóteremben ülnek, és szörnyű bűncselekménnyel vádolják őket. Az ehhez hasonló ügyekben a teher gyakran a vádlott ártatlanságának bizonyítására irányul – nem ártatlan, amíg be nem bizonyítják bűnösségét. Adnan Syed pedig csak a jéghegy csúcsa.” Az ártatlanság vélelmének hiányát alátámasztja a bíró indoklása az ítélet hatályon kívül helyezéséről:
„az állam nem osztotta meg azokat a bizonyítékokat, amelyek segíthették volna a védelmet a tárgyaláson.”
Empátiára épített
A Serial nem a netflixes true-crime dokumentumfilmekre jellemző katasztrófaturista módszert követte, hanem az oknyomozó újságírás módszereivel, szerethető, komplex karakterekkel mesélt el egy bonyolult murder mysteryt, nagy fordulatokkal. Koenig nem a szörnyülködésre, hanem az empátiára építette a narratívát, és olyan szövetségbe hívta a hallgatóit, ahol egyszer Adnan igazságáért szurkolt, amikor gyenge lábakon állt a vád, majd bizonytalanodott el a következő részben, amikor egy olyan bizonyíték került elő, ami megbolygatta a kedélyeket.
A Serial emberek millióinak hozta el egy büntetőeljárás realitását, és mutatott rá a tények, a hatalom és a törvények helytelen alkalmazására. Fontos részlet azonban, hogy
Koenig sosem jelentette ki, hogy Syed ártatlan,
és nem is egyszemélyes hadseregként ment az igazság után. Egy teljes produkciós csapat, ügyvédek és szakértők dolgoztak vele, Koenig olyan tanúkhoz is eljutott, akikhez sem az ügyészség, sem a védelem nem tudott 1999-ben. 12 epizód és másfél év nyomozás után ezt mondta az utolsó részben:
Esküdtként Adnan felmentésére szavaznék. Emberként kétségeim vannak. És ez egy alapvető különbség.
Mióta a Serialnek vége lett, folyamatosak a fejlemények az ügyben – már amennyire egy 23 éves történetnek lehetnek folyamatos fejleményei.
- top ügyvédek jelentkeztek, hogy vállalnák Syed ügyét és érveltek annak újratárgyalása mellett;
- 2016-ban szabálytalanná nyilvánították a tárgyalást, majd két év múlva hatályon kívül helyezték a határozatot;
- 2020-ban HBO-dokumentumfilm készült az ügyből;
- Redditen és Twitteren is „nyomozócsoportok” alakultak, akik folytatták a védelem munkáját, újra és újra összerakva a történetet.
Sarah Koenig is ott volt, amikor Syedet hétfőn kiengedték a börtönből, az erről készült epizód már elkészült, újra hallható az ikonikus intró. Az ügyészeknek októberig kell dönteni arról, hogy kap-e új tárgyalást Syed, vagy szabad ember marad.
Borítóképen Sarah Koenig, a Serial producere és műsorvezetője. Fotó: Serial Facebook-oldala