Nagyon sok előfizetőt vesztett a platform, de távolról sem annyit, mint amennyire számított. Tegnap már szóltunk, hogy valószínűleg így lesz.
Bejött a tegnapi jóslat: azt írtuk, hogy a Netflix előre bemondott egy nagyon rossz előfizetői számot, hogy aztán azt felülteljesítve jól jöjjön ki a negyedéves adatokból.
A streamingszolgáltató kétmilliós csökkenést várt az előfizetők számában az idei második negyedévben. Nagyon komoly szám, az idei első negyedévben csökkent először az előfizetői szám az elmúlt tíz évben, akkor is csak 200 ezer felhasználóval. Ehhez képest a kétmillió brutálisnak tűnik.
Végül csak 970 ezer előfizetőt vesztett a platform, ami így már egész jónak néz ki.
220,6 millió aktív előfizetőjük van, a bevételi soron pedig közel 8 milliárd dollárt hozott a vállalat. Ennek így már örült a piac, a cég részvényárfolyama 5,6 százalékos pluszban zárt a Nasdaq-on. Bár a jegyzés még mindig alig harmada annak, amint ahol tavaly decemberben volt.
Miért vesztett felhasználókat?
Kő egyszerű oka van. A közvélemény teljesen megrökönyödött, hogy a cég korábbi filozófiája ellenére mégiscsak beköszönne a jóárasított, de reklámos előfizetési csomagok világába, és még a közös előfizetéssel, jelszómegosztással ügyeskedő potyautasokat is kiszórnák szép lassan. A cég az ilyen háztartásokból több mint 100 millió darabot saccol világszerte.
Az elmúlt hónapokban hatalmas verbális boksz folyt szólásszabadság témájában is. Transzfóbnak vagy más társadalmi csoportokra nézve sértőnek bélyegezték meg a szolgáltató egyes standupműsorait Dave Chappelle-lel vagy Ricky Gervaisszel, csakhogy a Netflix nem adja magát könnyen. Még olyan is volt, hogy egyenesen a felsővezetésből taglalták, szerintük miért nem való minden tartalmuk mindenkinek.
És ha ez nem volna elég, az év eleje óta a részvény ára a harmada alá csökkent. Talán azért, mert a befektetők cseppet sincsenek meggyőződve arról, hogy a jelenlegi streamingmodell tényleg indokolni tudja az iparág gigantikus, sok-sok milliárd dolláros költéseit.
Főleg most, hogy a konkurens Warner Bros. Discovery a sok milliárd dolláros költségvetés-faragási kísérlete közepette nyírta ki éppen az európai streaminggyártást, vele a hazait is. És akkor az Egyesült Államokban is tomboló inflációs válságról még nem beszéltünk, amitől eleve minden nagy stúdió arcára fagyott a mosoly.
A jelentésnek „nemcsak a részvényárfolyamra, de a teljes média-ökoszisztémára lesznek következményei”
– prognosztizálta a korábban Deadline-nak a Guggenheim elemzője, Michael Morris. Utalva talán ezzel arra, hogy ha az eredmények miatt a Netflixet még jobban földbe döngöli a piac, azzal a konkurencia (Disney+, HBO Max, Amazon Prime Video, Paramount+ stb.) növekedési íve mellé teszik inkább hitüket. Vagy épp oda sem.
A 2019 végén indult Disney+ a 2022-es első negyedév végén 137,7 millió, az összeolvadás előtt álló HBO Max és Discovery+ platformok pedig összesen 101 millió előfizetővel bírtak (az utóbbiból a közös metszetet még ki kell vonni).