A hagyományos tévézés haldoklik, a streaming-szolgáltatók versenye pedig egyre kiélezettebbé válik. Áttekintjük a legfontosabb piaci szereplők erősségeit és gyengeségeit.
2019-ben teljesen felbolydult a streaming-piac, és a 2020-as év még durvább lesz: idén elindult a Disney+ és az Apple TV+, jövőre pedig jön az HBO Max, hogy csak a nagyobb új versenyzőket említsem. Ha ez Magyarországon még nem is érződik annyira, az Egyesült Államokban már egyértelmű, hogy áttolódik a hangsúly a hagyományos, lineáris tévézésről a streaming-szolgáltatások használatára, és nagy valószínűséggel ez világtrenddé válik. Kis túlzással: sportért és a hírekért (egyelőre) még a hagyományos tévécsatornákhoz fordulnak az emberek, de minden mást egyre inkább a streaming biztosít számukra.
Nézzük szolgáltatónként, hogy ki mit tud – és kiből mit nézünk ki:
Netflix
Úttörők voltak elképesztően menő saját gyártású tartalmaikkal (a Kártyavár David Fincher és Kevin Spacey nevével ellenállhatatlan vonzerőt jelentett 2013-ban), és továbbra is folyamatosan tolják bele a pénzt és energiát a magas színvonalú tartalmak előállításába. Nemzetközi terjeszkedésben is élen járnak, ma már a világ majdnem minden országában elérhetők, és előfizetőik többsége az Egyesült Államokon kívülről érkezik.
Idén mi is megtapasztalhattuk, hogy a Netflix egyre nagyobb hangsúlyt fektet a külföldi piacokra, amikor Magyarországon is lokalizálttá vált a szolgáltatás, azaz a kezelőfelület már magyarul is működik, és egyre több sorozat és film elérhető a kínálatukból magyar felirattal vagy akár szinkronnal. Több mint 5000 sorozatuk és filmjük van, bár országonként eltérő, hogy ennek mekkora részéhez férnek hozzá az előfizetők. Az idei leglátványosabb húzásuk az volt, hogy mintegy 200 millió dollár értékben több éves, exkluzív szerződést kötöttek a Trónok harca alkotóival, David Benioffal és D.B Weiss-szal, akik innentől a Netflixnek fejlesztenek tartalmakat.
HBO GO
Ez is a világ számos országában elérhető szolgáltatás, de nekünk főleg a hazai vonatkozásai érdekesek: itthon előnnyel indultak, mert rögtön magyar szinkronos és feliratos tartalmakat kínáltak, és olcsóbbak is, mint a Netflix. Nemrég árat emeltek, de még így is kevesebbe kerül egy hónapra a közvetlen HBO GO-előfizetés, mint a Netflix alapcsomagja (1890 Ft kontra 2490 Ft). Igaz, a tartalom is kevesebb, összesen kb. 1500 film és sorozat érhető el náluk jelenleg. Előfizetői számokat nem árulnak el, de arányokat igen, és ez alapján gyorsan növekednek: a közvetlenül (nem szolgáltatón keresztül) az HBO GO-ra előfizetők száma Magyarországon 2019-ben háromszorosára nőtt 2018-hoz képest, és itthon többen használják az HBO GO-t, mint Romániában vagy Csehországban.
Az HBO GO-nak értelemszerűen óriási előnye, hogy az HBO-val szimbiózisban működik, és elérhetők rajta a csatorna sikersorozatai. Az HBO idén a Csernobillal ment nagyot, az ötrészes minisorozatot kétszer annyian nézték meg, mint A szolgálólány meséjét, az Eufóriát és a Hatalmas kis hazugságokat együttvéve, és a kelet-európai saját gyártású sorozataiknak (pl. Aranyélet) is nagy a vonzerejük, hiszen változatosságot jelentenek az amerikai tartalmakhoz képest.
Disney+
Európában még csak Hollandiában érhető el a Disney streaming-szolgáltatása, de 2020 és 21 során egyre több országban terjeszkedni fognak. A platform november 12-i debütálása nagyon jól sikerült: egy nap leforgása alatt több mint 10 millióan regisztráltak rá. A felhozatala meglehetősen ütős, hiszen a Disney alá tartozik többek közt a Marvel, a Pixar és a Star Wars-univerzum is. A különböző korábbi forgalmazási szerződések miatt fokozatosan kerülnek csak át ezek a tartalmak a platformjukra, de előbb-utóbb mind náluk lesznek elérhetők.
Értelemszerűen a korábban a Netflixen futó Marvel-sorozatok fejlesztése is leállt, amikor bejelentették a Disney+ elindítását, és most már az utóbbi égisze alatt fejlesztik az új Marvel-szériákat. És rögtön előrukkoltak saját gyártású, The Mandalorian című Star Wars-sorozatukkal, ami Baby Yodával belopta magát a nézők és a kritikusok szívébe, és a szériát már meg is hosszabbították a második évadra. Rengeteg saját gyártású sorozatot és filmet terveznek, köztük olyan sikerfilmek remake-jeit, mint a Reszkessetek betörők.
Felmerülhetne a kérdés, hogy a Disney+ árnyékában milyenek a Disney többségi tulajdonában levő (egyelőre csak az Egyesült Államokban szolgáltató) Hulu túlélési esélyei, de a válasz már meg is érkezett: mivel a Disney+ alapvetően családbarát, korhatáros filmeket/sorozatokat mellőző platform akar lenni, az ide nem passzoló tartalmak szépen megélhetnek a Hulun ezután.
A végére hagytam a legdurvábbat: a Disney+ árban merészen a versenytársai alá ment, míg az Egyesült Államokban a legnépszerűbb Netflix-csomag 12,99 dollár (a legolcsóbb 8,99), a Disney+ csak 6,99 dollárba kerül egy hónapban, és 12,99-ért már olyan csomagot kínálnak, amiben a Hulu és a sportműsorokat szolgáltató ESPN+ is benne van.
Apple TV+
Az Apple november 1-jén indította el saját streaming-szolgáltatását, ami rögtön 100 országban elérhetővé vált, köztük Magyarországon is, viszont egyelőre csak 13 saját gyártású sorozatot és 2 filmet kínálnak havi 1890 Ft-ért, így nálunk biztosan nem fognak tömegek előfizetni rá, hiába nyerték meg maguknak többek közt Oprah Winfrey-t, hogy a könyvajánló műsorát náluk folytassa, illetve Reese Witherspoont és Jennifer Anistont a The Morning Show című, tévésekről szóló sorozathoz.
Ugyanakkor, mint arra a Variety alapos elemzése is kitér, mivel az Apple-nek nem az online tartalomgyártás a főprofilja, megengedhetik maguknak, hogy kísérletezzenek a saját tartalmaikkal és szép lassan növekedjenek, ha tudnak.
Amazon Prime Video
A potom 12,99 dollárért Magyarországon is elérhető Amazon Prime-ra még fokozottabban igaz az, ami az Apple-re, sőt, cinikus vélemények szerint igazából teljesen mindegy nekik, hogy milyen mozgóképes tartalmakat kínálnak, a lényeg számukra csak az, hogy ezzel a plusz szolgáltatással is még több vevőt húzzanak be a webáruházukba.
Ugyanennek a szögesen ellentétes megközelítése szerint, mivel az Amazon nem a mozgóképes tartalmakból él, megengedhetik maguknak, hogy drága kísérleteket folytassanak megkötések nélkül. Az utóbbi értelmezést erősen alátámasztani látszik, hogy 250 millió dollárt csengettek ki A Gyűrűk Ura-könyvek jogaiért, és hamarosan elkezdik az előzménysorozat gyártását, ami összesen állítólag kb. 1 milliárd dollárba fog kerülni, így ez lesz minden idők messze legdrágább sorozata.
HBO Max
A Disney+ nagy riválisa lehet a jövő májusban induló HBO Max. Minthogy ez a WarnerMedia szolgáltatása, elérhetők lesznek rajta a konglomerátum alá tartozó összes vállalat tartalmai, többek közt a Warner Bros., az HBO és a DC filmjei/sorozatai, de leszerződtek például a BBC-vel is. Szinte minden területet lefedve terveznek saját tartalmakat is, lesznek játékfilmjeik, dráma- és vígjátéksorozataik, dokumentumfilmjeik stb. Steven Soderbergh már le is forgatott nekik egy Let Them All Talk című vígjátékot Meryl Streep főszereplésével.
A tartalmi változatosság biztató, de árban biztosan nem tudják megverni a Disney+-t: az USA-ban havi 14,99 dollárt kérnek majd az előfizetésért. 2020 és 21 során több európai országban is elérhetővé válnak, de arról egyelőre nincs hír, hogy Magyarországra jönnek-e, és ha igen, mikor.
Ezeken túl is indulnak a közeljövőben újabb streaming-szolgáltatások (pl. az NBC tévécsatorna Peacock névre keresztelt platformja), de egyelőre a fentiek tűnnek a legnagyobb versenyzőknek, és már ennyiből is látszik, hogy sem a szolgáltatóknak nem lesz könnyű dolguk az egyre fokozódó versenyben, sem nekünk, fogyasztóknak, ha nem szeretnénk havonta sok ezer forintot költeni több előfizetés megvásárlására. Hogy mindenki talpon marad-e, az valószínűleg nem a jövő évben, inkább a következő öt év során fog eldőlni.