Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]


Bővebben

Disneyland az egész világ – Így alakultak a mozis számok 2019-ben

A Disney szinte minden rekordot megdöntött idén, Magyarországon az animáció és Tarantino is tarolt.

Hogy ez aztán biztosan nem az az év, amikor érdemes a mozi halálán búsonganunk, vagy éppen ellenkezőleg, most kell segélykiáltásokat hallatnunk, az csak attól függ, hogyan definiáljuk a mozit. Ha Martin Scorsese nézőpontját osztjuk, aki szerint a szuperhősfilmek inkább tartoznak a vidámparki szórakoztatás kategóriájába, mint a moziéba, akkor nagyon is van min aggódnunk, ha csak a számokat figyeljük, akkor viszont minden csodás.

A 2019-ben bemutatott, világszinten legnagyobb bevételt produkáló tíz film:

CímÖsszbevétel
milliárd dollárban
Forgalmazó
Bosszúállók: Végjáték2,797Disney
Az oroszlánkirály1,656Disney
Pókember: Idegenben1,131Sony
Marvel Kapitány1,128Disney
Toy Story 41,073Disney
Joker1,060Warner
Aladdin1,050Disney
Jégvarázs 21,039Disney
Halálos iramban: Hobbs és Shaw0,758Universal
Ne Zha0,728Beijing Enlight


Mint a táblázatból látható, a tíz filmből nyolc átlépte az egymilliárd dolláros bevételt, amire eddig még sosem volt példa (eddig öt film volt a legtöbb, 2015-ben és 2018-ban), és idén megdőlt minden idők legnagyobb jegybevételt generáló filmjének rekordja is: a Bosszúállók: Végjáték 2,797 milliárd dollárt kaszált, amivel a második helyre utasította a tíz évvel ezelőtt bemutatott Avatart (2,789).

De a top 10-en végignézve tényleg nehéz izgalomba jönni: szinte az összes film valamelyik franchise része vagy remake, a Jokert nevezhetjük eredeti alkotásnak, de azért az is a DC-univerzumhoz tartozik. Az egyetlen igazi kivétel a 10. helyen található, és ez a legizgalmasabb cím a listán, ugyanis a kínai Ne Zha úgy termelt több mint 700 millió dollárt, hogy ennek 99%-át Kínában hozta be, egyáltalán nem volt szüksége az észak-amerikai piacra.

Joaquin Phoenix a Joker című filmben | Forrás: InterCom

Egyébként ez egy 3D-s animációs fantasy-kalandfilm, amit egy elsőfilmes kínai rendező csinált, és ez az első kínai IMAX-film. Kína óriásira nőtt jelentőségét nemcsak ebből láthatjuk, hanem abból is, ha végigböngésszük a másik kilenc film bevételeit országos lebontásban: a Kínában nem forgalmazott Jokert leszámítva szinte mindegyik bevételének jelentős szelete az ázsiai országban termelődött (a Bosszúállók bevételéből pl. 614 millió dollár).

Ha a stúdiók szerinti megoszlást nézzük, ezt az évet toronymagasan nyerte a Disney: a top 10-ből hat az övé, és még a Pókemberhez is volt közük a Marvel révén. A vállalat idei boxoffice-bevétele már december első hétvégéjén átlépte a 10 milliárd dollárt, ezzel rekordot döntve, és a Star Wars: Skywalker kora, ami szintén az övék, ebben természetesen még nincsen benne. És nincsenek benne a Disney által márciusban megvásárolt Fox stúdió mozis bevételei sem, ezekkel együtt a gigaforgalmazó már kb. 12 milliárd dollárnál tart ebben az évben. (Ezek természetesen csak a mozis bevételek, a Disney-konglomerátum összes többi részével itt nem foglalkozom.)

Még mindig animációt néz a magyar

A magyarországi tízes toplista* a hazai mozifogyasztási szokásoknak megfelelően néhány elemében eltér a világlistától:

CímÖsszbevétel millió forintbanÖssznézőszám
Bosszúállók: Végjáték1340846.000
Joker683460.000
Jégvarázs 2624439.000
Kis kedvencek
titkos élete 2
621455.000
Marvel Kapitány614387.000
Így neveld a
sárkányodat 3
610430.000
Az oroszlánkirály599404.000
Pókember: Idegenben541354.000
Volt egyszer egy…
Hollywood
526347.000
Aladdin485324.000


Elsősorban az látszik, hogy az animációs filmek nálunk mindig rettenetesen hasítanak a mozikban: könnyedén felkerült a listára a három évvel ezelőtt nagy sikert produkáló Kis kedvencek titkos élete folytatása és az Így neveld a sárkányodat harmadik eresztése is. Hiányolhatnánk netán a világlistán szereplő Toy Story 4-et, azonban nálunk ez a sorozat sosem ment kiemelkedően jól, és amúgy a megelevenedő játékokról szóló film nem teljesített rosszul, csak a listára kerüléshez nem volt elég az a kb. 220 millió forint, amit termelt.

Quentin Tarantino viszont óriásit ment: december 18-ig már közel 350 ezren látták nálunk a Volt egyszer egy… Hollywoodot, ami 526 millió forintra fordítható le. A rendező elmúlt tíz évben készült filmjei a nyitóhétvégéiken rendre egyre erősebb nézőszámokat produkáltak itthon, össznézőszámban pedig eddig a Becstelen Brigantyk vezetett 247 ezer nézővel, amit most egy százassal sikerült megfejelni. Nyilván a nézői érdeklődés most nemcsak Tarantinónak szólt, hanem Brad Pittnek és Leonardo DiCapriónak is, akik nagyjátékfilmben most először álltak együtt kamera elé.

Leonardo DiCaprio és Brad Pitt a Volt egyszer egy…Hollywoodban | Forrás: InterCom

Illik megjegyezni, hogy ha a tavaly bemutatott, de még idén is jelentős bevételt termelő filmeket is figyelembe vettem volna, akkor a Bohém rapszódia (összbevétel: kb. 931 millió Ft) és az Aquaman (összbevétel: kb. 660 millió Ft) is felkerült volna a listára.

A 2019-es magyar filmek közül egyébként Dobó Kata Kölcsönlakása teljesített a legjobban kb. 219 milliós bevétellel és 150 ezer nézővel. És ha itt is tekintetbe vennénk az átnyúló bemutatókat, akkor Goda Krisztina tavaly december elején mozikba került BUÉK-ja volna az első, ami összesen kb. 397 millió forintot termelt és 271 ezren látták.


*A 2019-es végleges magyarországi bevételi és nézőszámadatok csak januárban érkeznek meg, így a fenti táblázatban és a szövegben szereplő adatok csak közelítőek.

Nyitókép: Scarlett Johansson és Jeremy Renner a Bosszúállók: Végjáték című filmben. Forrás: Fórum Hungary.


 

A bizalom az a nyersanyag, amelyből a pénz minden formáját verik.